Opinie

Commercieel cruciale periode voor Feyenoord 

Gastblog · Julius Bastiaansen

Feyenoord zit in de lift. Vorig seizoen werd voor het eerst in twintig jaar weer een Europese finale gehaald, de begroting voor dit seizoen steeg naar tachtig miljoen euro en in de hectische transferzomer werd voor minimaal zeventig miljoen aan transferinkomsten behaald.

Met Arne Slot aan het roer is de club helemaal opgeleefd. Maar wordt het nieuwe positivisme rond Feyenoord ook omgezet in klinkende munten? Op transfergebied lijken technisch directeur Frank Arnesen en algemeen directeur Dennis te Kloese hier aardig in te slagen. In de afgelopen seizoenen werd het scoutingsapparaat flink uitgebreid, resulterend in voltreffer aankopen als Gernot Trauner en Fredrik Aursnes. Ondertussen is commercieel directeur Joris van Dijk druk bezig om de club structureel te voorzien van hogere sponsorinkomsten. 

Een roerige start 

Van Dijk startte in de zomer van 2020 bij Feyenoord als opvolger van Mark Koevermans die de functie van algemeen directeur overnam van Jan de Jonge. De kersverse commercieel directeur zag zich door de corona-pandemie direct geconfronteerd met een flinke uitdaging. ‘We zullen zeker op commercieel gebied nu en de komende jaren inventief, vernieuwend en creatief moeten zijn, om zo de voorwaarden te creëren dat het voetbal optimaal kan renderen. Dat moet lukken, dat gaat lukken. Daarvan ben ik overtuigd’, aldus van Dijk bij zijn aanstelling. 

Uit de laatste gepubliceerde jaarcijfers over het seizoen 2020/2021 bleek dat de commerciële inkomsten dat jaar met 7,2 miljoen euro waren gedaald. Dit was echter voor een groot gedeelte te wijten was aan het spelen van thuiswedstrijden met beperkt of zonder publiek. De inkomsten uit partnerships stegen daarentegen met ruim 1 miljoen euro naar 16,4 miljoen euro. 

Deze stijging kwam voort uit nieuwe overeenkomsten met Disney, Blue Amigo en TOTO en groeiende inkomsten uit de samenwerking met Verloning.nl. Bovendien werden contracten met Heineken, VriendenLoterij en Uniglobe verlengt. 

Nieuwe commerciële deals 

In het afgelopen seizoen werden door de commerciële afdeling nieuwe stappen gezet met als meest in het oog springend de deals met Castore en EuroParcs. Het contract met hoofdsponsor EuroParcs werd vorig jaar verlengd en levert de club naar verluidt zo’n zes miljoen euro per jaar op. Het contract loopt door tot in ieder geval de zomer van 2023. In Castore vond Feyenoord begin dit jaar een nieuwe kledingsponsor. Vanaf het seizoen 2023 zal het Britse bedrijf het stokje overnemen van de huidige sponsor Adidas. Met de deal is naar verluidt een bedrag van ruim acht miljoen euro per jaar gemoeid. Dit is twee miljoen meer dan Adidas per jaar neerlegde als kledingsponsor. 

Daarnaast werd een partnerschap afgesloten met nieuwe Official Partners als Van Donge & De Roo, Hoogvliet en Sorare. Welke bedragen tegenover deze deals staan is door Feyenoord tot op heden niet bekend gemaakt maar het jaarverslag over het seizoen 2021/2022 dat richting het einde van het jaar verschijnt zal hier meer duidelijkheid over geven. 

Bookmaker onzekerheid 

Voor de komende jaren wordt het interessant om te zien wat er gebeurt met een aantal aflopende sponsorcontracten, zoals die met hoofdsponsor EuroParcs en TOTO. Met de huidige ontwikkelingen op de bookmaker markt is het bijvoorbeeld de vraag of TOTO, waarvan het logo zichtbaar is op de mouw van het Feyenoord shirt, aan de club verbonden zal blijven. De vergelijkingsite voor bookmaker Mybookmakers.nl houdt de ontwikkelingen op de markt scherp in de gaten. Zo is er veel reuring rondom de aanbieders van sportweddenschappen. Zo is vanaf 1 januari 2025 shirtreclame of reclame op sportlocaties verboden.

Op dit moment bedraagt de bijdrage van alle legale Nederlandse bookmakers in de sponsorinkomsten van de betaald voetbalclubs nog vijf procent van de totale sponsorinkomsten, maar het is twijfelachtig of ze nog zoveel geld in het voetbal willen pompen als ze niet meer op of langs de velden gezien mogen worden. 

Het is aan Joris van Dijk om Feyenoord ook voor de komende jaren te voorzien van stabiele en oplopende sponsorinkomsten en de huidige successen te verzilveren. Iedereen bij Feyenoord lijkt zich er van doordrongen dat dit het moment is om de club weer de aansluiting te laten vinden bij de top en zo weer jaarlijks écht mee te doen in de titelstrijd. 

Delen

Reacties

Nog geen reacties