Screenshot
Nieuws
"Aantal verkochte shirts was twee keer hoger dan in het kampioensjaar"
Volgens Ruud van der Knaap gaat het Feyenoord in commerciële zin voor de wind. De commercieel directeur is tevreden over de stappen die zijn gezet met Castore, MediaMarkt en Heineken. “Het afgelopen seizoen hebben we het beste merchandise jaar ooit gehad.”
“Het aantal shirts dat we vorig seizoen verkochten was twee keer zo hoog als in het kampioensjaar”, zo zegt Van der Knaap in magazine Perspectief. Volgens hem had de club dit niet kunnen realiseren zonder de samenwerking met Castore, die tegenwoordig ook de scepter zwaaien over de fanshops. “Die groei hadden we zonder Castore nooit kunnen realiseren. Ook over de designs zijn we net als de supporters erg tevreden. Het derde tenue van dit seizoen, wat we in samenwerking met Banlieu hebben ontworpen, overtrof ieders verwachting. We hadden er al een goed gevoel bij en de lange rijen voor de fanshops lieten zien dat supporters het ook omarmen.”
Ondanks de positieve cijfers klagen supporters regelmatig over de beschikbaarheid, levertijden en kwaliteit van de Castore merchandise. “In zo’n nieuwe samenwerking kunnen er ook altijd dingen beter, dus daar werken we samen met Castore hard aan”, zo zegt Van der Knaap daarover.
MediaMarkt
Feyenoord en MediaMarkt zijn afgelopen zomer nauw samen gaan werken. “MediaMarkt is een fantastische hoofdpartner. De samenwerking verloopt uitstekend en we hebben de eerste campagnes al samen ontwikkeld. MediaMarkt voelt zich heel betrokken en heeft hetzelfde DNA als de club; mouwen opstropen en geen woorden, maar daden.” Ondanks de nauwe samenwerking wordt er bijna nooit een systeem bedacht dat je als seizoenkaarthouder of Legioenlid korting krijgt bij aanschaf van een product bij MediaMarkt. “Iedere supporter kan al Club Member worden bij MediaMarkt, wat verschillende voordelen oplevert”, zo zegt Van der Knaap, die daarmee aangeeft dat er geen specifiek programma voor Feyenoorders in ontwikkeling is.
Heineken
Onlangs verlengde Feyenoord de samenwerking met trouwe partner Heineken voor een lange periode. De commercieel directeur is blij dat de samenwerking wordt voortgezet, ondanks een roerige periode. “Heineken is al sinds 1994 een belangrijke partner voor zowel Stadion Feijenoord als de BVO Feyenoord. De afgelopen contractperiode was erg bijzonder. In de eerste plaats door de Corona pandemie, waardoor we een lange tijd zonder publiek hebben gevoetbald en er dus ook geen bier werd geschonken. In de periode daarna zagen we juist een enorme behoefte aan stadionbezoek, werd het juist heel druk in het stadion en dat zagen we ook terug in de bierconsumptie.”
“We zien nog veel meer kansen om samen met Heineken de stadionbeleving van supporters positief te beïnvloeden. Daar zijn we inmiddels druk mee bezig. Het eerste project is de invoering van de hard cups geweest. Hierin hebben we de kennis van Heineken goed kunnen gebruiken en we zijn erg tevreden over de soepele invoering ervan deze zomer.”
Nieuwe partners
Feyenoord is hot. Momenteel kent de club een wachtlijst voor nieuwe businessclub leden, waar men tegen betaling op plaats kan nemen. Dit zijn vaak vermogende partijen en mensen die de club graag helpen. Op de vraag of deze partijen meer perspectief moet worden geboden, antwoord Van der Knaap ontwijkend. “Wij staan er altijd voor open om met partijen het gesprek aan te gaan om te bespreken hoe we elkaar kunnen helpen. Zo zijn we dagelijks in gesprek met bestaande partners en relaties, en ook met nieuwe organisaties op zoek naar een samenwerking die voor alle partijen waarde creëert.”
Reacties