Nieuws
Castore: "We doen er alles aan om te zorgen dat ze in november weer beschikbaar zijn"
Tom Beahon, een van de twee oprichters van Castore, is trots op de samenwerking met Feyenoord. Negen jaar geleden begonnen de broers Tom en Phil Castore aan de keukentafel bij hun ouders. Onlangs openden ze een winkel in het hart van Rotterdam. Hoewel commerciële belangen een belangrijke rol spelen, is hun liefde voor de stad volgens Tom zonder twijfel oprecht.
"Onze ouders hebben in 2015 een extra hypotheek genomen omdat geen enkele bank of investeerder met ons in zee wilde", begint de 34-jarige Tom Beahon in gesprek met het Algemeen Dagblad. "Niemand geloofde dat wij konden opboksen tegen Adidas of Nike. Wij hebben de grote merken uitgedaagd, Feyenoord daagt grote clubs uit. Daarom passen we goed bij elkaar", aldus de Engelsman.
Het zesjarig contract met Feyenoord brengt de club een recordbedrag van 50 miljoen euro op, wat per seizoen 2,5 miljoen euro meer is dan wat Adidas betaalde. "Feyenoord is voor ons geen billboard. Adidas geeft clubs over de hele wereld dezelfde kleding en focust minder op individuele partnerschappen. Wij willen meer dan ons logo op de borst van de spelers."
De gebroeders Beahon zien ook veel mogelijkheden in het buitenland voor Feyenoord. Op basis van data en de statistieken van de socials van Feyenoord zijn er onder andere containers met Feyenoord-kleding naar Mexico en Japan verscheept. "Feyenoord heeft een enorme geschiedenis en krijgt wereldwijd erkenning. Adidas heeft dat buitenlandse potentieel niet benut. Nu verkopen we tweeënhalf keer zoveel Feyenoordshirts als Adidas", aldus Tom.
Kritiek
Er is ook kritiek op het merk. Zo is Bayer Leverkusen op zoek naar een nieuwe sponsor vanwege de leveringsproblemen van de uitshirts. Volgens Duitse media zijn de leveringsproblemen zo ernstig dat de club een clausule benut om het contract vroegtijdig te beëindigen. In Nederland kreeg Castore eveneens kritiek toen het niet voldoende Feyenoordshirts op voorraad had. Ook de kwaliteit stond ter discussie: logo's en emblemen lieten los, rugnummers ontbraken en naden waren soms slecht gestikt. Daarnaast was er veel geklaag over de klantenservice.
Nu is het opnieuw raak. De groen-witte tenues welke in samenwerking met Feyenoord en het Rotterdamse kledingmerk Banlieu zijn ontwikkeld worden pas weer half november geleverd. Castore werd verrast door de grote animo voor het groen-witte shirt, erkent Beahon. "We baseren onze voorraad op verkoopcijfers van voorgaande jaren en daar leggen we onze groeivoorspelling overheen. Dit shirt raakte sneller uitverkocht dan onze modellen voorspelden. Dat vinden we vervelend voor de fans die het shirt nu nog niet hebben, maar we doen er alles aan om te zorgen dat ze in november weer beschikbaar zijn."
Castore erkent de fout en neemt de volledige verantwoordelijkheid op zich. "Kritiek moet je accepteren. We hebben geen grote ego’s en werken hard voor fans om problemen te verhelpen."
Reacties
Dat het een jong bedrijf is, kan natuurlijk. En gelukkig erkennen ze zelf ook dat het beter moet.
Contact opgenomen, ik kreeg excuses aangeboden en 15% korting en de fijne mededeling dat het shirt pas in november komt…
Logistiek hebben ze het nog niet op orde. Beetje jammer.
Ook feyenoord had dit kunnen zien aankomen en kunnen aangeven bij castore