feyenoord-derde-shirt-groen-wit

Nieuws

Castore: "We doen er alles aan om te zorgen dat ze in november weer beschikbaar zijn"

Niels

Tom Beahon, een van de twee oprichters van Castore, is trots op de samenwerking met Feyenoord. Negen jaar geleden begonnen de broers Tom en Phil Castore aan de keukentafel bij hun ouders. Onlangs openden ze een winkel in het hart van Rotterdam. Hoewel commerciële belangen een belangrijke rol spelen, is hun liefde voor de stad volgens Tom zonder twijfel oprecht.

"Onze ouders hebben in 2015 een extra hypotheek genomen omdat geen enkele bank of investeerder met ons in zee wilde", begint de 34-jarige Tom Beahon in gesprek met het Algemeen Dagblad. "Niemand geloofde dat wij konden opboksen tegen Adidas of Nike. Wij hebben de grote merken uitgedaagd, Feyenoord daagt grote clubs uit. Daarom passen we goed bij elkaar", aldus de Engelsman.

Het zesjarig contract met Feyenoord brengt de club een recordbedrag van 50 miljoen euro op, wat per seizoen 2,5 miljoen euro meer is dan wat Adidas betaalde. "Feyenoord is voor ons geen billboard. Adidas geeft clubs over de hele wereld dezelfde kleding en focust minder op individuele partnerschappen. Wij willen meer dan ons logo op de borst van de spelers."

De gebroeders Beahon zien ook veel mogelijkheden in het buitenland voor Feyenoord. Op basis van data en de statistieken van de socials van Feyenoord zijn er onder andere containers met Feyenoord-kleding naar Mexico en Japan verscheept. "Feyenoord heeft een enorme geschiedenis en krijgt wereldwijd erkenning. Adidas heeft dat buitenlandse potentieel niet benut. Nu verkopen we tweeënhalf keer zoveel Feyenoordshirts als Adidas", aldus Tom.

Kritiek
Er is ook kritiek op het merk. Zo is Bayer Leverkusen op zoek naar een nieuwe sponsor vanwege de leveringsproblemen van de uitshirts. Volgens Duitse media zijn de leveringsproblemen zo ernstig dat de club een clausule benut om het contract vroegtijdig te beëindigen. In Nederland kreeg Castore eveneens kritiek toen het niet voldoende Feyenoordshirts op voorraad had. Ook de kwaliteit stond ter discussie: logo's en emblemen lieten los, rugnummers ontbraken en naden waren soms slecht gestikt. Daarnaast was er veel geklaag over de klantenservice.

Nu is het opnieuw raak. De groen-witte tenues welke in samenwerking met Feyenoord en het Rotterdamse kledingmerk Banlieu zijn ontwikkeld worden pas weer half november geleverd. Castore werd verrast door de grote animo voor het groen-witte shirt, erkent Beahon. "We baseren onze voorraad op verkoopcijfers van voorgaande jaren en daar leggen we onze groeivoorspelling overheen. Dit shirt raakte sneller uitverkocht dan onze modellen voorspelden. Dat vinden we vervelend voor de fans die het shirt nu nog niet hebben, maar we doen er alles aan om te zorgen dat ze in november weer beschikbaar zijn."

Castore erkent de fout en neemt de volledige verantwoordelijkheid op zich. "Kritiek moet je accepteren. We hebben geen grote ego’s en werken hard voor fans om problemen te verhelpen."

Delen

Reacties

Wat een geklaag. Mensen hebben gewoon niet door hoe dit allemaal werkt. Castore is groeiende. Het wordt weer allemaal zo gemakkelijk voorgesteld. Wees blij dat dit allemaal financieel goed voor de club is.
De naam Adidas valt veel in dit stuk, evenaar eerst de kwaliteit van Adidas maar voordat je het over anderen hebt, afgezien van je logistieke afgang.
Ik was zo gek om het pro shirt te bestellen. De gewone waren op dat moment uitverkocht. In mijn blind enthousiasme dus voor de pro gegaan. Waren zgn op voorraad. Maar helaas na meer dan een week niks geleverd.

Contact opgenomen, ik kreeg excuses aangeboden en 15% korting en de fijne mededeling dat het shirt pas in november komt…

Logistiek hebben ze het nog niet op orde. Beetje jammer.
Ik kreeg die pro gelukkig na 2 nog binnen.
We zien het wel. Het groen witte shirt snel geleverd, keurig voor elkaar. Alleen logo zit iets scheef, is geen probleem, lijkt zelfs beter te passen bij de overige lijnen.
Bij de taille had het wat nauwer gemogen. A vorm is voor de dames.
Als je op basis van ingeschatte cijfers en data ruim 8 miljoen per jaar betaald, en je kunt niet leveren door de grote vraag, dan betekent dit dus dat de echte sponsorwaarde nog veel hoger ligt. De productiecapaciteit bepaald de omzet momenteel.
Castore is simpelweg een bedrijf die heel veel wil bereiken maar er totaal niet klaar voor is. Zoals de vele kritieken aangeven zijn er gewoon (nog) heel veel dingen waar aan gewerkt moet worden. Tevens ben ik wel van mening dat castore ballen toont door in 9 jaar tijd zoveel connecties aan te gaan en zoveel verschillende soorten shirts per club maken. Plus ze hebben creativiteit maar je zal als bedrijf toch nog moeten groeien wil je echt aan blijven
Leuk die data over verkoopcijfers maar iedereen zag dit toch aankomen joh! Dan leef je echt onder een steen!
Ook feyenoord had dit kunnen zien aankomen en kunnen aangeven bij castore
Mee eens, ik denk ook dat het vooral te maken heeft met de snelheid waarmee Castore is opgezet en de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt, waardoor ze simpelweg de vraag niet aankunnen. Dit probleem speelt niet alleen bij Feyenoord; ook het lange wachten op leveringen bij andere clubs is een bekend issue...