Pro Shots
Column • Feyenoord moet vaker met de billen bloot
Twee dagen na het toegangspoortjes-debacle tegen Heerenveen kwam Feyenoord met een verklaring. Samengevat: mea maxima culpa en er komen weer fysieke kaarten. Zelfreflectie! Een schuldbekentenis met een oplossing. Een boodschap richting supporters: dit hebben wij niet goed gedaan. En dat is nou precies wat Feyenoord vaker zou moeten doen.
Hekken open
Het ging voor de thuiswedstrijd tegen de Friezen helemaal mis met de app bij de toegangspoortjes. Niet de eerste keer dat het niet naar behoren werkte. Zo erg zelfs deze keer dat de hekken opengegooid moesten worden en iedereen zonder controle naar binnen liep. Het was een groot risico, want wat als de menigte was gaan drukken met een paar kinderen vooraan bij de hekken? Of wat als dit gebeurt bij een risicowedstrijd? Afgezien van de gekmakend lange wachttijden, was het leed uiteindelijk te overzien. Ook fijn: de drie punten bleven in Rotterdam.
En natuurlijk: de verantwoordelijkheid voor al deze ellende ligt bij het Stadion Feijenoord, en niet bij de voetbalclub Feyenoord. Maar dat zal je als goedwillende bezoeker verder een rotzorg zijn. Regel dat gewoon lekker onderling. Zingen wij ondertussen in koor dat Feyenoord het kut geregeld heeft. En zo is het.
Er gaat altijd wel wat mis
Maar even terug. Waarom is het nou zo belangrijk om vaker met de billen bloot te gaan? Het simpele antwoord: omdat er altijd wel wat misgaat. Bij elke persoon, en bij elke organisatie. Misschien heb je voor jezelf ook wel een voorbeeldje of twee van dingen die niet helemaal uitpakten zoals je in gedachten had. Oepsie.
We leven niet in een wereld waar alles perfect loopt, ook niet als je heel slim bent en heel hard werkt. De omstandigheden werken namelijk niet altijd mee. Omdat er altijd wel wat misgaat, weten we dat ook allemaal. Dit besef zit diep ingebakken in ons systeem. En dat heeft tot gevolg dat we iets niet vertrouwen als iets alleen maar goed gaat. Dat klopt niet, en dat voel je intuïtief haarfijn aan. Bewust of onbewust.
Ronny uit Spijkenisse
Als er iets misgaat, dan zijn mensen teleurgesteld. Niks mis mee. En Ronny uit Spijkenisse is natuurlijk nooit te beroerd om zijn ideeën dan nog eens duidelijk op papier te zetten, door tijdens het kakken een doordacht bericht op social media te gooien. #DennisOut #RobinOut #EverybodyOut.
De relatie tussen supporters en hun club is een vreemde. Enerzijds zijn supporters de belangrijkste klanten van een club, omdat zij kaartjes en shirtjes kopen en omdat hun aantal de enige reden zijn dat sponsoren hun naam tegen betaling aan de club willen verbinden. Anderzijds vormen de supporters het kloppend hart van een club. Het is hun liefde en passie voor de club die het uiteindelijk bestaansrecht en identiteit geeft. De club zit dus eigenlijk in een sandwich van zijn supporters.
Hoe een club vertrouwen wint
Teleurstelling is onvermijdelijk, maar als een club écht het vertrouwen van supporters wil winnen, dan moet je soms ook de lelijke dingen laten zien. Anders klopt het niet. Dan voel je op je sokken aan: dit is een half verhaal. Supporters kunnen zich uiteindelijk wel over hun teleurstellingen heen zetten, maar je moet ze daar als club wel bij helpen. Door ze mee te nemen in de overwegingen. Door te laten zien wat de gedachte was, en waar het mis ging. En wat je wilt doen om een vergelijkbare missers in de toekomst te voorkomen.
Dennis te Kloese maakt sinds een aantal jaren een kleine Tour d’Amour langs een aantal mediakanalen. Om een toelichting te geven over de transferperiode. Heel goed. Ook al oogt het soms nog wat onwennig en een tikje hoekig, het idee erachter is heel waardevol. In het verlengde van die lijn heeft Feyenoord echt nog meer te winnen.
Aan het Feyenoord-infuus
Dus een open communicatielijn naar het Legioen dan maar? Als een soort reality soap waar supporters 24/7 aan het Feyenoord insidernieuws-infuus liggen? Nee, dat helpt niet. Want mensen meenemen is cruciaal, maar ook binnen grenzen. Waar Feyenoord zijn supporters beter moet meenemen, is dit het stuk waar een deel van het Legioen te winnen heeft.
Dus wat zijn de grenzen? Wanneer moet Feyenoord niet met de billen bloot?
1. Clubbelang
Ten eerste: als het niet in het belang van de club is. Het meest kenmerkende van de relatie tussen een supporter en club is dat ze één-op-één hetzelfde belang hebben: het succes van de club! Passie, ontwikkeling, prijzen! Dus als het delen van informatie of overwegingen het belang van de club schaadt: niet doen. Denk aan details van transferonderhandelingen.
2. Privacy
Ten tweede: als het vanuit privacy oogpunt niet juist is om iets te delen. Als een speler niet presteert vanwege een enorm nare privésituatie, dan past het niet om die speler eens even aan de publieke schandpaal te nagelen. Ook niet als dat schuurt met de wens van supporters op uitleg. Zelfs voetballers zijn mensen met emoties.
3. Samenwerking
En tot slot: als het toekomstige belangen of samenwerkingen van de club kan schaden. Bijvoorbeeld als Feyenoord zich benadeeld voelt door een andere club, die zich niet betrouwbaar heeft opgesteld bij een transfer, dan helpt het niet om dat nog eens even tot drie cijfers achter de komma uit de doeken te doen. De voetbalwereld is klein, dus je komt elkaar nog wel eens tegen. Andersom geldt dat ook: als je een andere club of zaakwaarnemer te slim af geweest bent, zet ze dan vooral niet publiekelijk voor paal.
Feyenoord is life
Vertrouwen is een harig beestje. Het duurt wel even om het op te bouwen, en je raakt het makkelijk weer kwijt. Zeker bij een club als Feyenoord, waar een groot deel van de achterban met een enorme passie volgt wat er gebeurt. Dat is het DNA van de club. Feyenoord is life. Maar als Feyenoord steeds beter leert om zijn supporters mee te nemen, en heel zuiver de grenzen bewaakt, dan kunnen we het potentieel van de allermooiste club ten volle benutten!
Met rood-witte groet,
Raymond