nieuw-logo-feyenoord-1

Links het oude, rechts het nieuwe logo van de club

Nieuws

"De club wordt steeds professioneler en daar past dit bij"

Niels

Maandag bracht Feyenoord het nieuws naar buiten dat het huidige clublogo een 'opfrisbeurt' heeft gekregen. De Rotterdamse club gaat het nieuwe seizoen in met een opgefrist logo, dankzij een aantal kleine aanpassingen die erin zijn doorgevoerd. In diverse media in zowel binnen- als buitenland werd er met enige humor op het nieuws gereageerd. "Dat vinden we alleen maar mooi", reageert Sanne Huisman, als marketeer vanuit Feyenoord tegenover de NOS.

Dat de logowijzigingen zo subtiel zijn dat de verschillen nauwelijks opvallen, maakt voor Huisman niets uit. Integendeel. "We hebben nooit de vraag gesteld: hoe gaan we het logo aanpassen? Het logo was al krachtig. Het is nu alleen nog krachtiger. Het weerspiegelt de kracht van Feyenoord nog beter. De club wordt steeds professioneler. Daar past dit bij. Dat mensen moeite hebben de verschillen te zien, is niet erg. Het betekent dat we geen essentiële kenmerken hebben gewijzigd. Dat wilden we ook niet. We wilden het logo vooral nóg beter maken."

Het is niet de eerste keer dat Feyenoord een vernieuwd clublogo introduceert. Door de jaren heen zijn er verschillende varianten geweest. De laatste wijziging was in 2009, na het gebruik van een jubileumlogo in het seizoen 2008-2009 vanwege het 100-jarig bestaan. "Op het veld, qua organisatie, qua professionalisering maakt Feyenoord grote stappen. Dat zetten we nu ook door op andere vlakken. We hebben onszelf een paar vragen gesteld: Waar staat Feyenoord voor? Wat wil je uitstralen en uitdragen? We willen internationaal gezien worden als een toonaangevende club met karakter, met de nadruk op karakter. Dat proberen we zichtbaar te maken. Het is een gevoel", licht Huisman verder toe.

Hoe klein de wijzigingen in het logo ook zijn, het invoeren van de nieuwe huisstijl is een flinke klus. Eerst worden alle digitale uitingen aangepast, daarna krijgen De Kuip en het trainingscomplex een nieuw uiterlijk. "Normaal is het voor de seizoenstart al druk met een nieuw shirt, nieuwe namen, enzovoort. Nu is de operatie nog groter. We zijn al begonnen, maar het gaat niet allemaal ineens. Het nieuwe logo volgend jaar op het shirt is het sluitstuk", aldus Huisman.

Poll: Wat vind jij van het nieuwe clublogo?

Mooi!

Niet mooi!

Geen mening...

Delen

Reacties

Voor dat ene goude streepje erbij of af zou ik geen duizenden euro’s hebben gespendeerd! Het is echt zoek de verschillen. Het logo was al mooi en krachtig (je ziet amper het verschil) waarom dan zgn aanpassen? Alleen om enkele marketingbureaus wat extra geld te geven? Slaat nergens op. Hou het vooral op voetbal! Dat geld kunnen we beter gebruiken zou ik zo zeggen, al geeft Feyenoord het aan een goed doel is altijd beter als dit! Dat is mijn mening.
Hoe meer hierover wordt geschreven, des te meer heb ik het gevoel dat ik in de maling wordt genomen.
ah....na 10 minuten turen naar twee logo's heb ik het grootste verschil 'ontdekt' - Er is een gouden lijntje tussen het rode en witte vlak weg gehaald....
Het lijkt mij dat het "naar buiten brengen" van het nieuwe logo wellicht wat internationaal geneuzel heeft opgeleverd maar er in ieder geval voor zorgt dat iedere supporter weet waar hij aan toe is. Als het later ontdekt was, was de spreekwoordelijke pleuris uitgebroken.
Niemand had het door gehad als ze niks verteld hadden.
"We hebben nooit de vraag gesteld: hoe gaan we het logo aanpassen? Het logo was al krachtig."...

Dit rijm ik niet met het één kleuren logo. Commerciële wassen neus.
Echt een marketeer: ze verkoopt gebakken lucht.
Geen verschil te zien wel in de portemonnee van de ontwerper.
Er valt weinig te ontwerpen he?
Gewoon wat schuiven met de letters.
Als Brand Designer weet ik dat een sterk merk met revisies voor hun beeldmerk zelden kiest voor revolutie, maar voor evolutie. Mooi voorbeeld hierbij is het Shell logo (https://1000logos.net/shell-logo/), die eens in de zoveel tijd kleine aanpassingen krijgt doorgevoerd. Het is ook aangetoond dat wanneer wijzigingen niet duidelijk zichtbaar zijn het geheel toch als strakker, evenwichtiger, moderner kan worden ervaren. Mijn inziens is deze revisie juist een teken dat Feyenoord zo’n professionele organisatie is dat de perfectionering op dit niveau plaatsvindt. Als je dan kijkt naar Ajax die jaren geleden zijn oude (overigens ook foeilelijke) logo omgooide naar een vermicelli tekening dat uit 11 linen bestaat; het elftal. Dat is pure bullshit.
Intressante reactie, vanuit jou expertise; wat heeft dit geintje gekost?
Ik heb geen idee. Het hangt er onder andere vanaf wie het heeft gedaan. Is het enkele zelfstandig ontwerper geweest (zoals ik) of is het een internationaal gerenommeerd bureau geweest. De restyling van het BBC logo heeft 1,8 miljoen gekost, met een bescheiden verschil en is krankzinnig. Ik had het voor Feyenoord voor een speciale prijs gedaan.
De optie: ik zie geen verschil zit er niet tussen
Dan kies je dus voor ‘Geen mening’ op de vraag wat je van het nieuwe logo vindt…..
De F is minimaal groter. En kleuren zijn iets aangepast
Nu die gekke platen aan buitenkant nog likkie verf naar rood wit of zwart ipv blauw verlept en t wordt nog mooiert
Qua naamsbekendheid slaat het marketingtechnisch goed aan.

Ik ben echt een te nuchtere Rotterdammer voor deze onzin
heel europa heeft het over Feyenoord
geld dubbel en dwars waard
Heeft het over... maakt ons belachelijk
Marketing zegt altijd er is geen slechte reclame als er maar over je geluld wordt
Snap ik dat zij dat zeggen, die bedenken al deze onzin . Je moet je eens afvragen hoeveel geld en tijd je kwijt bent om bij al je officiële uitingen, briefpapier, borden, belettering etc aan te passen. Bij een voetbal club valt dat misschien nog mee, maar bij een beetje groot bedrijf loopt dat in de tonnen. In dit geval is het totaal onzinnig want je ziet het verschil nauwelijks. Snap ook niets van het argument. Er is een gouden streepje weg en een kleur iets feller. Vindt het gewoon oprecht een zinloze actie
Zo ver "een leek" er iets van kan vinden, vind ik dit zelf een beetje weg gegooid geld. De verschillen zijn echt vreselijk nihil, maar goed, men zal er niet voor niks voor hebben gekozen!
De kosten zitten dan ook niet in het aanpassen van het logo, het verwijderen van een goud lijntje is geen werk. Op deze manier is het logo echter wel makkelijker te gebruiken in digitale uitingen, zoals op social media of in video’s. Het aanpassen van de huisstijl kan dus zorgen voor betere marketingprestaties omdat je een sterker merk kan bouwen. Het is een goede stap, gezet met een Rotterdamse partij die al jaren serieus goed werk aflevert.
Verfrissend wel op deze site, iemand die weet waar hij het over heeft.
Precies. Het hele digitale aspect is van belang, maar sowieso is een huisstijl zoveel meer dan een logo. Je hele merkidentiteit en presentatie moet in alles kloppen en toekomstbestendig zijn… van welk medium je ook gebruik maakt. Ik vind de aanpassing keurig, strak en met respect voor wat al goed was. Ik ben vooral enorm benieuwd naar de rest van de stijl… maar ik denk dat het gezien de reputatie en het eerdere werk van Studio Dumbar dat zeker goed gaat komen.
Van mooiste logo ter wereld naar mooiste logo ter wereld