Links het oude, rechts het nieuwe logo van de club
Nieuws
"De club wordt steeds professioneler en daar past dit bij"
Maandag bracht Feyenoord het nieuws naar buiten dat het huidige clublogo een 'opfrisbeurt' heeft gekregen. De Rotterdamse club gaat het nieuwe seizoen in met een opgefrist logo, dankzij een aantal kleine aanpassingen die erin zijn doorgevoerd. In diverse media in zowel binnen- als buitenland werd er met enige humor op het nieuws gereageerd. "Dat vinden we alleen maar mooi", reageert Sanne Huisman, als marketeer vanuit Feyenoord tegenover de NOS.
Dat de logowijzigingen zo subtiel zijn dat de verschillen nauwelijks opvallen, maakt voor Huisman niets uit. Integendeel. "We hebben nooit de vraag gesteld: hoe gaan we het logo aanpassen? Het logo was al krachtig. Het is nu alleen nog krachtiger. Het weerspiegelt de kracht van Feyenoord nog beter. De club wordt steeds professioneler. Daar past dit bij. Dat mensen moeite hebben de verschillen te zien, is niet erg. Het betekent dat we geen essentiële kenmerken hebben gewijzigd. Dat wilden we ook niet. We wilden het logo vooral nóg beter maken."
Het is niet de eerste keer dat Feyenoord een vernieuwd clublogo introduceert. Door de jaren heen zijn er verschillende varianten geweest. De laatste wijziging was in 2009, na het gebruik van een jubileumlogo in het seizoen 2008-2009 vanwege het 100-jarig bestaan. "Op het veld, qua organisatie, qua professionalisering maakt Feyenoord grote stappen. Dat zetten we nu ook door op andere vlakken. We hebben onszelf een paar vragen gesteld: Waar staat Feyenoord voor? Wat wil je uitstralen en uitdragen? We willen internationaal gezien worden als een toonaangevende club met karakter, met de nadruk op karakter. Dat proberen we zichtbaar te maken. Het is een gevoel", licht Huisman verder toe.
Hoe klein de wijzigingen in het logo ook zijn, het invoeren van de nieuwe huisstijl is een flinke klus. Eerst worden alle digitale uitingen aangepast, daarna krijgen De Kuip en het trainingscomplex een nieuw uiterlijk. "Normaal is het voor de seizoenstart al druk met een nieuw shirt, nieuwe namen, enzovoort. Nu is de operatie nog groter. We zijn al begonnen, maar het gaat niet allemaal ineens. Het nieuwe logo volgend jaar op het shirt is het sluitstuk", aldus Huisman.
Poll: Wat vind jij van het nieuwe clublogo?
Mooi!
Niet mooi!
Geen mening...
Reacties
Dit rijm ik niet met het één kleuren logo. Commerciële wassen neus.
Gewoon wat schuiven met de letters.
Ik ben echt een te nuchtere Rotterdammer voor deze onzin
geld dubbel en dwars waard