lange-wachtrijen

Nieuws

De Leeuw: ‘Geen sprake van lange wachtrijen, supporters praten vanuit emotie’

Van de redactie

Onder supporters is er ophef ontstaan rondom een uitspraak van Lilian de Leeuw tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Stadion Feijenoord N.V. afgelopen maandag. Daarin stelde de stadiondirecteur dat er amper sprake is van lange wachtrijen voorafgaand aan wedstrijden van Feyenoord.

De bewering van De Leeuw druist in tegen de ervaringen van supporters, die al geruime tijd klagen over de stroperige doorstroom aan de poorten van De Kuip en de ruime wachttijden waarmee zij worden geconfronteerd. “Ik vond dat wel een interessante kwestie, want ik krijg daar natuurlijk met regelmaat vragen over”, zo vertelde de stadionbestuurder over de geluiden uit supporterskringen. “Als mensen dan zeggen dat ze drie kwartier in de rij hebben gestaan, dan denk ik ook; dat is best wel lang.”

Emoties
De Leeuw ging naar eigen zeggen op onderzoek uit. “Ik stelde mij de vraag, zijn die lange wachtrijen dan waarheid of is het emotie? Want we weten ook, in het voetbal is er veel emotie. Maar van huis uit ben ik ingenieur en ik houd van feitelijkheden. Ik wilde weten of alle aannames die worden gedaan over de toe- en doorstroom in ons stadion ook daadwerkelijk kloppen. Dus toen heb ik een bevriende business consultant ingeschakeld en gevraagd dit te modelleren.”

Volgens de stadiondirecteur leidde dat onderzoek tot interessante ontdekkingen. “Wij dachten altijd dat het weer, een avondwedstrijd of het spelen van een risicowedstrijd van invloed waren op de lengte van de rijen. Maar heel veel van die factoren spelen niet mee.”

Niet langer dan 15 minuten
Volgens De Leeuw doen supporters uitspraken op basis van emotie en een tijdsperceptie. “We hebben 64 tourniquets en wij doen voorspellingen bij iedere poort over hoe lang je daar in de rij staat. Wij weten inmiddels met 95% zekerheid dat supporters niet langer dan 15 minuten in de rij staan. Dat is best wel een grote uitspraak die we dan doen, als supporters denken dat zij iets van 30 of 40 minuten in de rij staat. Op de top staan die mensen dus 15 minuten in de rij.

Serieus nemen
De uitspraken van De Leeuw heeft inmiddels op social media geleid tot de nodige consternatie. Er is veel onbegrip dat de bekwaamheid tot klokkijken onder supporters in twijfel wordt getrokken. Zij menen dat de stadiondirectie geen oog heeft voor wat er zich voor de poorten afspeelt en met mooie praatjes komt. Door nadrukkelijk te wijzen op emoties en percepties voelen de supporters zich bovendien niet serieus genomen.

Dat laatste doet bij menigeen terugdenken aan de toespraak van voormalig commercieel directeur Joris van Dijk, tegenover de Rotterdamse gemeenteraad inzake een nieuw te bouwen stadion. Nadat veel supporters de raad met deskundigheid en ratio had toegesproken tegen de nieuwbouwplannen, opende de Feyenoorddirecteur door te stellen dat de volksvertegenwoordigers veel emoties vanuit de onderbuik voorbij hadden zien trekken en hij de feiten kwam presenteren. Dat Van Dijk de supporters had weggezet als emotioneel en onbekwaam, kwam hem in de gemeenteraad op veel kritiek te staan en eveneens in supporterskringen.

Onderzoek
De uitspraken van De Leeuw valt inmiddels ongelukkig. Rondom de Champions League-wedstrijd tegen Sparta Praag waren er wederom lange rijen, waarbij de wachttijden ruim over het kwartier gingen. Het stadion zou er goed aan doen door eerst in actie te komen met verbeteringen, alvoren de beweringen va supporters weg te wuiven als onwetend. Beter worden de zaken opgelost.

De Leeuw laat het bedrijf Yellowconcepts nu onderzoek doen naar verbeteringen in het stadion. Zij zullen eveneens in gesprek gaan met diverse stakeholders, waaronder de Vereniging Aandeelhouders Stadion Feijenoord (VASF) en supportersvereniging De Feijenoorder. De mensen die wekelijks voetje voor voetje aanschuiven, kijken in ieder geval reikhalzend uit naar de bevindingen.

Delen

Reacties

Woensdagavond tegen Praag, rond 19:50 in de rij, rond 20:30 binnen. Oranje zijde.
Alles behalve snel wat mij betreft.
Oranje zijde laatste jaren geen last meer van lange wachtrijen. Was voor corona wel anders. Toen bij avondwedstrijden als je door file al laat was meerdere keren erg lang in de rij gestaan (en soms te laat binnen). Nu dus geen last meer van.
Neemt niet weg dat doorstroom sneller kan met electronische poorten.
Wordt dit onderzoek gedaan vanaf de business seats of zo? Of tegen RKC Waalwijk op zondagavond? Ik kan een hele lijst appjes terughalen ("sta nu in de rij" >> "ben binnen - zal ik vast bier halen") waaruit blijkt dat we vaak genoeg 30-45 minuten in de rij staan. Afgelopen woensdag weer een ruim halfuur. Bij AS Roma was ik nota bene een uur van tevoren aanwezig en hebben we met z'n alle de aftrap gemist. Bij de gele zijde sta je nog net niet op de trambaan en bij de oranje poorten zijn standaard leeg. Pleur op met je emotie.
Woensdag 20.05 in de rij, 20.55 binnen. Sfeeractie vanaf de trap gezien. Vak G.
Woensdag zelf een tijdje op een maar staan wachten, vlak naast een toegangspoort. Rond een uur voor aanvang waren er op blauw nog nauwelijks rijen, maar 10 minuutjes later was dat wel anders. Al met al zo’n 20 minuten in de rij gestaan. Vervelend, maar niet onoverkomelijk.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de treinen die grote hoeveelheden mensen in korte tijd afzetten voor de Kuip.

Een oplossing zou kunnen zijn om meer toegangspoorten te creëren. Er zijn nog grote stukken in het hekwerk waar helemaal geen toegangspoorten zijn.
Dat, maar ook beter verdelen. Vaak staat het bij bijvoorbeeld 19-24 (gele zijde) nokvol en is de wachttijd 15min-50min. Tegelijkertijd sta je dan te staren naar compleet lege 13-18 van de oranje zijde. Ik ben ervan overtuigd dat ze er daar best 2 poortjes kunnen inleveren zonder dat V/VV/M bezoekers daar last van hebben.
Beetje rare opmerking.
Als je op ruim op tijd bent, een uur van te voren of eerder, is de doorstroom over het algemeen goed. Afgelopen woensdag in ca. 10 minuten binnen. Ben je echter een kwartiertje later, kan het zomaar gebeuren dat je een half uur in de rij staat. Vaak te wijten aan te weinig Security om te fouilleren.
Deze mevrouw zou zelf eens wat praktijkervaring op moeten doen….
Ze heeft volkomen gelijk. Het duurt meestal heel kort. Feyenoord doet er van alles aan. Kom gewoon op tijd.
Voor de oudere supporter hier:

"There are NO Americans in Bagdad!!!"

🙄
En voor de jongere supporter: "There is NO war in Ba Sing Se". 😉
De westrijd is morgen toch om 21.00
Ik zag dat 1908 zegtbdat het om 20.00 is
Voor al die lui die klagen, anders kom je toch iets vroeger? Ben je binnen 5 minuten binnen
Bij deze mevrouw haak ik al snel af.
Ga gewoon zelf in de rij staan tegen Praag. Pak de drukste poort. Begin je achteraan en voila je hebt je onderzoek.

Nu pleur je weer duizenden euro's over de balk en veranderen doe je het toch niet. Dat stadion is oud en wordt alleen maar ouder (als je niet flink investeert).
Grappig dat veel supporters nu lopen te klagen over het "oude stadion".Door te veel tegenstand kwam er geen nieuw stadion. Dit is weer zo'n mooi voorbeeld.
was er met Praag, 20:00/15 uur daar. Binnen 5 minuten binnen. blauwe zijde.
Het probleem met dit soort situaties is dat er vaak wordt gesproken vanuit gemiddelden en dat is niet echt handig. Ik denk dat als je naar alle wedstrijden kijkt dat supporters gemiddeld niet zo lang in de rij staan. Alleen in bepaalde situaties kan het lang duren. Bijvoorbeeld dat je meer dan een half uur moet wachten als je driekwartier voor de wedstrijd komt, bij een doordeweekse Europese en naar binnen moet bij de gele zijde. Maar als je bij een zondagmiddag wedstrijd anderhalf uur van te voren komt bij de groene zijde ben je zo binnen.

Om de wachttijden te verkorten moet je meer ingangen hebben, meer personeel om te controleren (of minder tijd controleren per bezoeken) en wil je dat mensen zo gespreid mogelijk komen. Alleen heb je dat niet altijd in de hand.
Ze kan beter zelf daar gaan staan met een stopwatch, scheelt weer een onderzoek van een paar ruggen..
Schokkend. Woensdag gewoon weer 40min. Wat een dom wijf joh
Deze mevrouw is de sprekende pop van het bestuur vd club. Die laten haar steeds de rotklusjes oplossen als verhuurder. Helaas komt ze erg zwak over. Het lijkt alsof de RvC vd club en directie vd club deze lichtgewicht bewust hebben gekozen zodat zij de kastanjes uit t vuur mag halen. Maar met dit soort uitspraken wordt je onder de fans nooit populair mevrouw de leeuw.
Als ik al lees: "Dus toen heb ik een bevriende business consultant ingeschakeld...", dan klinkt dat inderdaad wel ontzettend feitelijk en objectief.
De Leeuw:
Het bier is goed, de Horeca heeft 2 sterren en het dak lekt niet en we staan bovenaan.
Ze hoeft zeker zelf niet in de rij te staan…