“De trots van Feyenoordsupporters is intenser dan bij veel supporters van andere clubs”
Ruud van der Knaap heeft veel nagedacht over de vraag: wat is het Feyenoord gevoel? De commercieel directeur van Feyenoord heeft dit gevoel samengevat in een drietal kernwaarden, die de hele organisatie moet gaan ademen. “We willen ook een verbindende factor zijn in de stad.”
“Als je mensen naar het Feyenoordgevoel vraagt, dan gaat het snel over thema’s zoals liefde leven en identiteit, zo vertelt Van der Knaap in Feyenoord Magazine. “Ze zeggen dan dingen als “je kunt het niet uitleggen”, “het stroomt door mijn aderen” of “het zit in mijn DNA”. Dat is heel bijzonder. Het is alsof je praat over familie of geliefden. Als je ergens over praat waar zoveel emotie of liefde bij komt kijken, gedraag je je ook anders. Dat zie je ook in het stadion als Feyenoord scoort, zijn mensen door het dolle heen. Als het minder gaat dan zitten ze soms in zak en as. Dat komt volgens mij doordat mensen zoveel van de club houden.”
Intense beleving
Volgens de commercieel directeur is het Legioen zeer betrokken. “Ik denk dat die trots van Feyenoordsupporters wat intenser is dan bij veel supporters van andere clubs. We zien bijvoorbeeld dat de actiebereidheid van Feyenoorders heel groot is. Dat merken we bij commerciële campagnes, maar ook op momenten dat er iets anders gevraagd wordt van de Feyenoordfamilie. Toen er bijvoorbeeld geld ingezameld werd voor de nabestaanden van Christian Gyan, stond de teller binnen de kortste keren op anderhalve ton. Er komt op zulke momenten iets los wat niet echt in woorden te omschrijven is.”
Kernwaarden
Van der Knaap geeft aan dat de club continu bezig is om dat Feyenoordgevoel onder woorden te brengen. “Daarom hebben we aan het begin van dit seizoen goed gekeken naar onze kernwaarden. Drie begrippen waar de club voor staat. Uiteindelijk zijn we gekomen tot: ambitieus, onverzettelijk en verbindend. Ik denk dat die woorden op een goede manier uitleggen wie wij zijn en waar Feyenoord voor staat.”
Ambitie
Volgens de commerciële man, heeft de club de ambitie om elke dag beter te worden. “Dat is bijvoorbeeld op 1908 heel erg voelbaar. Die mindset willen we in de hele organisatie terug laten komen. Het onverzettelijke heeft voor mijn gevoel heel erg sterk te maken met de stad Rotterdam en de tekst “Sterker door strijd”. Feyenoord is natuurlijk een echte Rotterdamse club en daar zijn we trots op. We willen ook een verbindende factor zijn in de stad. Op de tribune is heel de stad aanwezig, elke wijk is vertegenwoordigd. We proberen ook alle grote organisaties in de stad op te zoeken – bedrijven, maar ook bijvoorbeeld het Sofia Kinderziekenhuis – om te bekijken waar we elkaar kunnen helpen. Ik zie dat echt als een taak van deze club.”