
Nieuws
“De trots van Feyenoordsupporters is intenser dan bij veel supporters van andere clubs”
Ruud van der Knaap heeft veel nagedacht over de vraag: wat is het Feyenoord gevoel? De commercieel directeur van Feyenoord heeft dit gevoel samengevat in een drietal kernwaarden, die de hele organisatie moet gaan ademen. “We willen ook een verbindende factor zijn in de stad.”
“Als je mensen naar het Feyenoordgevoel vraagt, dan gaat het snel over thema’s zoals liefde leven en identiteit, zo vertelt Van der Knaap in Feyenoord Magazine. “Ze zeggen dan dingen als “je kunt het niet uitleggen”, “het stroomt door mijn aderen” of “het zit in mijn DNA”. Dat is heel bijzonder. Het is alsof je praat over familie of geliefden. Als je ergens over praat waar zoveel emotie of liefde bij komt kijken, gedraag je je ook anders. Dat zie je ook in het stadion als Feyenoord scoort, zijn mensen door het dolle heen. Als het minder gaat dan zitten ze soms in zak en as. Dat komt volgens mij doordat mensen zoveel van de club houden.”
Intense beleving
Volgens de commercieel directeur is het Legioen zeer betrokken. “Ik denk dat die trots van Feyenoordsupporters wat intenser is dan bij veel supporters van andere clubs. We zien bijvoorbeeld dat de actiebereidheid van Feyenoorders heel groot is. Dat merken we bij commerciële campagnes, maar ook op momenten dat er iets anders gevraagd wordt van de Feyenoordfamilie. Toen er bijvoorbeeld geld ingezameld werd voor de nabestaanden van Christian Gyan, stond de teller binnen de kortste keren op anderhalve ton. Er komt op zulke momenten iets los wat niet echt in woorden te omschrijven is.”
Kernwaarden
Van der Knaap geeft aan dat de club continu bezig is om dat Feyenoordgevoel onder woorden te brengen. “Daarom hebben we aan het begin van dit seizoen goed gekeken naar onze kernwaarden. Drie begrippen waar de club voor staat. Uiteindelijk zijn we gekomen tot: ambitieus, onverzettelijk en verbindend. Ik denk dat die woorden op een goede manier uitleggen wie wij zijn en waar Feyenoord voor staat.”
Ambitie
Volgens de commerciële man, heeft de club de ambitie om elke dag beter te worden. “Dat is bijvoorbeeld op 1908 heel erg voelbaar. Die mindset willen we in de hele organisatie terug laten komen. Het onverzettelijke heeft voor mijn gevoel heel erg sterk te maken met de stad Rotterdam en de tekst “Sterker door strijd”. Feyenoord is natuurlijk een echte Rotterdamse club en daar zijn we trots op. We willen ook een verbindende factor zijn in de stad. Op de tribune is heel de stad aanwezig, elke wijk is vertegenwoordigd. We proberen ook alle grote organisaties in de stad op te zoeken – bedrijven, maar ook bijvoorbeeld het Sofia Kinderziekenhuis – om te bekijken waar we elkaar kunnen helpen. Ik zie dat echt als een taak van deze club.”
Reacties
Zodra Feyenoord een nieuw shirt lanceert, dan vindt dat gretig aftrek bij het Legioen. Toen Feyenoord nog adidas of Puma als kledingsponsor had, was het duidelijk zichtbaar voor ons dat onze club aan elk verkocht shirt een mooie marge behaalde. Het vergrootte de omzet en het resultaat. Wij, supporters, blij met een mooi shirt en Feyenoord financieel wijzer. Zo werkt het bij onze aartsrivalen Ajax en PSV nog steeds. Bovendien biedt PSV jaarlijks iedereen de mogelijkheid om vragen te stellen over zaken die net niet geheel duidelijk zijn.
De gemaakte deal met Castore is onduidelijk voor ons. De afgelopen anderhalf jaar zijn nog nooit zoveel Feyenoord-artikelen verkocht. Uit de jaarrekening is niet herleidbaar waar de winst op elk verkocht shirt naartoe gaat. Het zou kunnen dat elk extra verkocht shirt geheel voor Castore is. Ruud van der Knaap zou het fijne ervan moeten weten. Dit was de gelegenheid geweest om openheid van zaken te geven.
Het zou mooi zijn als er in het volgende Feyenoord Magazine een inhoudelijk goed interview met hem komt te staan over hoe het gaat met de belangrijkste sponsoren. Niet alleen Castore, maar ook Banlieue, MediaMarkt en De Roo en Van Donge. Dat heeft zeker toegevoegde nieuwswaarde. Ik zou ook wel willen weten of Feyenoord ambities heeft om het assortiment van de Fanshops te vergroten. Er zijn wel wat artikelen te bedenken die niet worden verkocht maar wel potentie hebben voor een goede verkoop.
Dat het merk Feyenoord ijzersterk is en een zeer sterke binding met Rotterdam en de omliggende wijken heeft, weten we. Dat blijft ook zo. Kernwaarden bedenken is echt iets voor een marketingbureau en die kernwaarden zijn juist. Zo'n interview mag wel een iets informatiever karakter hebben. Dit is toch wat oppervlakkig.
Of dat slim is, is een tweede. Wat mij betreft moet een merk en club als Feyenoord haar merchandiseverkoop (en daarmee winsten) altijd in eigen hand houden.
Er staat outsourcing. Maar is er een bonus overeengekomen bovenop het vaste bedrag?
Wij zijn blijkbaar de subtop die alles accepteren “want vroeger”
Feyenoord heeft de derde begroting van NL. Dat is bijna altijd een perfecte voorspeller van waar je aan het eind van het seizoen staat. Niet bovenaan, maar ook geen subtop. Je doet mee in de top, maar meestal is het net niet genoeg om kampioen te worden. De exceptionele Slot heeft dat een tijdje omhoog getrokken, maar ook hij werd maar 1x kampioen in drie jaar. De begroting van F groeit langzaam en we komen dichter bij de top-2, maar we zijn er nog niet. En F heeft nadelen die Ajax en PSV niet hebben. Het allerbelangrijkste is in elk geval op de rails: we verkopen eindelijk onze spelers voor concurrerende prijzen. Alleen zo kan F financieel aanhaken bij de top. Zo simpel is het.
Waar het om gaat is, niet dat er een Slot 2 zou komen, maar iemand die de lijn die Arnesen en Slot hebben ingezet, voortgezet zou worden.
Tenminste, dat heeft de Algemeen Directeur verkondigd, we hebben geen TD nodig, want het beleid staat vast.
Dan moet jij eens helder uitleggen, waarom er dan een trainer en staf worden aangesteld die het tegenover gestelde doen van het beleid van Feyenoord.
En het is gewoon een feit dat de begroting de beste voorspeller is, heeft niks met relativering te maken.
Voor het overige: er gingen drie zware uitwedstrijden verloren. Erg jammer, maar zulke wedstrijden kun je verliezen. Zeker als de tegenstander ook nog geholpen wordt door de scheids (trouwens ook bij Utrecht thuis). Dikke pech, niet goed voor het vertrouwen. Maar dan moeten supporters achter hun club gaan staan. Het raakt de spelers ook, al dat gezeik. Zie het handje van Paixao na zijn doelpunt.