Feijenoord XL | Een weergave van het plan van Feijenoord XL met de overkapping van het treinspoor en het 'groene hart'
Feijenoord XL vangt bot bij gemeente: geen groen hart langs De Kuip
Het idee om het spoor langs De Kuip in zijn geheel te overkappen, wordt voorlopig geen werkelijkheid. De gemeente Rotterdam beschouwt het plan van ‘Feijenoord XL’ als te duur en gaat er daarom niet in mee, valt vrijdag te lezen in het Algemeen Dagblad.
Feijenoord XL is een initiatief dat in 2017 op poten werd gezet door vastgoedbedrijven Amvest, Dura Vermeer, ERA Contour TBI en VolkerWessels. Voortvloeiend uit de Feyenoord City-discussie hadden zij de ambitieuze wens om het treinspoor langs Stadion De Kuip te voorzien van een overkapping, met een zogenoemd ‘groen hart’, om op die manier de brug te slaan met het overige gedeelte van Zuid en ruimte te creëren voor woongelegenheid.
Die overkapping gaat er voorlopig echter niet komen, zo blijkt uit recente plannen rondom Stadionpark, de toekomstige wijk grenzend aan De Kuip en tussen de Nieuwe Maas en Hillesluis. Daarin is alleen te zien hoe er een promenade moet komen boven het toekomstige treinstation Stadionpark om De Kuip en de Riederlaan te verbinden.
Reden dat de overkapping en het ‘groene hart’ niet terugkomen in deze plannen, is het hoge kostenplaatje dat het met zich meebrengt. "Een volledige overkapping is voorlopig niet haalbaar gezien de kosten en andere prioriteiten in de stad. Als eerste stap gaan we voor de verplaatsing van het rangeerterrein", laat de gemeente weten in een reactie.
Om Feijenoord XL tegemoet te komen voor de geleverde inzet, is hen al in 2021 toegezegd dat zij de mogelijkheid krijgen om op de hoek van de Laan van Zuid een woontoren te bouwen. "Feijenoord XL heeft diverse onderzoeken betaald en een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. Bijvoorbeeld naar de verplaatsing van het rangeerterrein. Een financiële vergoeding was ook een optie voor ons, maar in 2021 is gekozen voor deze overeenkomst tussen gemeente en Feijenoord XL."