
Nieuws
Feyenoord wil no-show terugdringen; supporters wijzen ook op verantwoordelijkheid van de club
Afgelopen zondag speelde Feyenoord nog in een volgepakte Kuip de topper tegen PSV. Dat kan zomaar anders zijn wanneer de ploeg het morgenavond vanaf 20:00 gaat opnemen tegen RKC Waalwijk. De zogenoemde no-show, is Feyenoord een doorn in het oog. De club wil daar vanaf het volgende seizoen actief wat aan doen, al klinken er ook kritische geluiden vanuit de achterban.
“We willen het aantal no-shows terugdringen; het aantal seizoenkaarthouders dat niet komt en hun kaart ook niet doorgeeft aan iemand anders of beschikbaar stelt via Ticket Exchange”, zo vertelt commercieel directeur Ruud van der Knaap in Algemeen Dagblad. “Bij topwedstrijden is dit percentage 2 à 3 procent. Maar soms is het wel 20 procent. Zonde.” Van der Knaap wil supporters enthousiasmeren om elke wedstrijd gebruik te maken van hun stoeltje. “We kiezen voor de beloning. Seizoenkaarthouders die minstens vijftien keer per seizoen gebruik maken van hun kaart krijgen een verrassing – wat we later bekendmaken. Het doorgeven of aanbieden van de kaart wordt daarnaast een stuk makkelijker omdat we alleen nog gaan werken met de Feyenoord App.”
Wedstrijdschema
Supporters juichen een mogelijkheid om seizoenkaarten uit te lenen toe, maar wijzen ook op de verantwoordelijkheid van Feyenoord zelf. Volgens de fans mag de club meer stelling nemen tegen de soms onmogelijk geachte wedstrijdplanning. Potjes op vrijdagavond, doordeweekse Eredivisiewedstrijden en onnodige late zondagavondwedstrijden zijn dit seizoen scheer en inslag en worden gezien als een oorzaak van de no-show. Het Legioen wijst op social media feilloos aan waar volgens hen wel en geen behoefte aan is. In de uitleg over de no-show missen de supporters de kritische opstelling van Van der Knaap richting de programmamakers van de Eredivisie. ‘Supporters oproepen om op woensdagmiddag af te reizen naar de Kuip voor een wedstrijd tegen RKC Waalwijk, en dan verbaasd zijn dat de mensen niet komen’, zo valt treffend te lezen op X.
Unieke QR-code
Supporters wijzen daarnaast op nog een reden die de no-show in de hand werkt. Een seizoenkaart kent één QR-code voor het hele seizoen, waardoor mensen niet geneigd zijn hun kaart uit te lenen voor een enkele wedstrijd. Je wilt immers niet dat je QR-code rondwaart de rest van het seizoen, om iemand een keer een leuke wedstrijd te bezorgen.
De oplossing ligt voorhanden. Feyenoord zou per wedstrijd een unieke QR-code beschikbaar moeten stellen aan seizoenkaarthouders. Dan kan je een QR-code ook aan onbekenden of vage kennissen vertrekken, zonder dat direct je gehele seizoenkaart op straat ligt. Volgens supporters zal de no-show per direct nihil worden, wanneer de club het gebruiksgemak verbeterd.