jim-breeman-sports-photography-feyenoord-pec-zwolle-knvb-beker-3-1-17

Jim Breeman

Nieuws

Horecaopbrengsten in De Kuip verrassend naar recordhoogte

Van de redactie

Een van de meest opvallende vermeldingen in het jaarverslag 2023/2024 van Stadion Feijenoord, is de forse stijging van de horecaopbrengsten. Deze steeg met ruim 11% naar een recordomzet van 16,1 miljoen euro. Aangezien de supporters de stadionhoreca rondom wedstrijden nogal eens mijden –  en de voorkeur geven aan vertier bij horeca in een aangrenzend gebied zoals op de Veranda – was 1908.nl benieuwd waar deze stijging vandaan komt.

Binnen de horecatak van het stadion is de grootste stijging gerealiseerd bij de zogeheten partijomzet. Die groeide van 3,2 miljoen euro naar een krappe 4 miljoen. “Bedrijven weten De Kuip weer goed te vinden als locatie voor het organiseren van kleine en grootschalige evenementen”, zo meldt het stadion. Dat vertaalt zich uiteindelijk in een forse omzetstijging van ruim 26%.

Zakelijke horeca-arrangementen
Evenals voorgaande jaren is er veel vraag naar zakelijke horeca-arrangementen in De Kuip, waardoor het stadion nagenoeg elke wedstrijd 100% bezetting had van de hospitalityruimtes. De horeca voor bedrijven floreert dus rondom de wedstrijden van Feyenoord. De evenementenomzet ‘zakelijk’ steeg van 4,4 miljoen euro naar 4,9 miljoen. Deze groei van ruim 12% kan volgens het jaarverslag grotendeels worden toegeschreven aan de meer dan gemiddelde indexering van de zakelijke pakketten, als gevolg van de forse stijging van de CBS-index in het kalenderjaar 2023. Met andere woorden; het doorvoeren van een prijsverhoging bovenop de indexering aan de zakelijke markt, heeft haar vruchten afgeworpen.

Publiekscatering
Tot slot de horeca voor het stadionpubliek, waar doorgaans het meeste over wordt gesproken. “Hoewel de publiekscatering vorig boekjaar een topomzet had gerealiseerd, mede als gevolg van het kampioenschap van Feyenoord en het hosten van twee UEFA Nations League Finals, zijn we dit boekjaar in staat geweest de omzet verder te laten stijgen naar 7,2 miljoen euro”, aldus Stadion Feijenoord. Dit betekent een stijging van 4%, die wordt verklaard doordat de gemiddelde besteding per bezoeker verder is gestegen en er in totaliteit iets meer mensen binnen de hekken zijn ontvangen vorig boekjaar.

Op basis van het jaarverslag, kan worden ingeschat dat de gemiddelde besteding per bezoeker tussen de 5 en 6 euro per wedstrijd ligt. Interessant wordt het jaarverslag van het nieuwe boekjaar, waarin het effect van de introductie van de publieksbekermunten zichtbaar zullen zijn. Bij het bestellen van een drankje betaal je tegenwoordig twee euro extra voor een beker. Dat geld ben je sowieso kwijt, want wanneer je de beker inlevert, krijg je een plastic munt retour. Die munt kan opnieuw worden overhandigd bij de volgende bestelling. In de praktijk vergeten supporters de munten bij een volgend bezoek weer mee te nemen, raken ze kwijt of leveren de beker helemaal niet in.

De verkoop van bekermunten is daarnaast gepaard gegaan met het vergroten van de consumpties. Meerverkoop wordt dat genoemd. Een biertje kost inmiddels ruim zes euro. Ook zijn de prijzen voor snacks aan de forse kant. Voor een broodje Doner dient 9,75 te worden afgetikt. Wat het effect van de introductie van het muntensysteem en het vernieuwde prijsbeleid gaat zijn, zal duidelijk worden in het volgende jaarverslag.

Delen

Reacties

Een prijsverhoging is uiteraard altijd al de eerst gescoorde omzetwinst. Blijkbaar geven we het toch nog uit. Ik drink zo nu en dan een beker(tje) fris à € 4,50. Ook niet van harte, maar als je dorst heb, moet je toch wat. Prijzen zijn echt flink gestegen...
Dat is niet gek toch...
Achtelijk hoge prijzen... en maar extra betalen als je zo;n muntje bent vergeten (of je hebt er nooit een gekregen)
Raar met die torenhoge prijzen... of juist daardoor.....
Komt zeker door die achterlijke munten regel voor de bekertjes. Je kan ze niet inleveren voor geld, puur diefstal.