ESPN Camera | VK Sportphoto

Jim Breeman Sports Photography

Nieuws

Neemt nieuwe streamingdienst de voetbalwereld over?

Stan

ESPN om Feyenoord in de Eredivisie te volgen, Ziggo Sport voor de Europese duels en voor de liefhebbers van Engels en Duits voetbal ook nog een abonnementje op Viaplay. De streamingsplatforms waarop je het balletje kan zien rollen stapelen elkaar de laatste jaren in rap tempo op de Nederlandse markt komt daar nu een nieuwe speler bij: DAZN (spreek uit als Da Zone). Het Engelse bedrijf heeft zich verzekerd van de uitzendrechten van het aanstaande WK voor clubs.

Aanstaande zondagnacht barst het spektakel van het WK Clubs los met een wedstrijd tussen Al-Ahly en het Inter Miami van Lionel Messi. Voor Nederlandse voetbalfans is het toernooi niet te zien op een van de gebruikelijke streamingdiensten, maar door een account aan te maken bij DAZN. De wedstrijden van het WK zijn dan volledig gratis te bekijken en eigenaar van het bedrijf Len Blatvanik verwacht dat het toernooi daarmee het meest gestreamde sportevenement ooit zal worden.

In gesprek met het Algemeen Dagblad vertelt sportmarketeer Robin Bouwmeester over de plannen van DAZN. "Ze gebruiken het WK voor clubs nu als lokkertje. De vraag is of dat lukt. Het WK voor clubs is een slap aftreksel van de Champions League, dat het hoogste podium blijft voor clubteams. Misschien kan het werken als marketingcampagne, maar het toernooi leeft gewoon niet."

Een abonnement op DAZN kost tussen de 15 en 20 euro per maand en daarmee krijg je naast de Champions League en de Saudi Pro League ook toegang tot een aantal andere sporten. Mediastrateeg Cornélie Klerq verwacht echter niet dat met het gratis aanbieden van het WK voor clubs veel abonnees worden binnen gehengeld. "Het WK voor clubs is een kortstondig evenement. De vraag is waarmee ze daarna mensen vasthouden. Met éénmalige events houd je de kijker niet vast. En kijk ook naar Viaplay. Zij hebben het al lastig in Nederland en hebben wel populaire competities met F1, Bundesliga, Premier League en darts."

Feyenoord via DAZN?
In Nederland is DAZN nog verre van bekend en dus zal er nog veel moeten gebeuren mocht het platform hier naam willen maken. Op dit moment beschikt DAZN niet eens over een Nederlandse website of analisten. Dat is volgens Bouwmeester noodzakelijk om succes te hebben. "Er moet ook wat liefde in zitten, niet alleen content pompen. We houden hier van die huiskamersfeer op tv. Je zag dat mensen ook heel erg moesten wennen aan Formule 1 op Viaplay."

Klerq merkt in het AD op dat DAZN buiten Nederland al wel goed aan de weg timmert. "Dit platform heeft in andere landen al de rechten van de nationale voetbalcompetitie. Dat is een sterk uitgangspunt." De ambitie van multimiljardair Blatvanik is om uit te groeien tot het ‘Spotify van sport’, waarbij al het sportaanbod bij een aanbieder gebundeld is.

Of het realistisch is dat DAZN op korte termijn ook in Nederland het voetballandschap domineert? Bouwmeester en Klerq hebben hun twijfels. "Je moet begrijpen dat niemand écht alles wil kijken, dus ik betwijfel of dat realistisch is. Je hebt voor ‘alles’ ook bijna al het geld op de wereld nodig. En er is een ethisch vraagstuk: is het wel gezond voor de markt", zegt Bouwmeester. Klerq vult hem aan: "Het zou in ieder geval heel lang duren. Sportrechten liggen vaak voor veel jaren vast en zijn enorm duur. En je moet het ook nog op een manier rendabel houden. Hoeveel betaalt de consument dan?"

Delen