Juichende supporters in De Kuip
Nieuws

NRC: "Compromissen horen erbij, maar die opstelling kent een prijs”

Dennis

Bram Endedijk mocht gisteravond zijn beweegredenen delen waarom hij namens NRC een artikel had gemaakt over Feyenoord. De journalist werkte daarvoor samen met Tim Hofman van het YouTube-programma BOOS. In het BNNVARA-programma Bar Laat, vertelde hij dat Feyenoord een prijs betaald door samen te werken met de harde kern, die volgens hem te veel invloed heeft.

NRC: "Compromissen horen erbij, maar die opstelling kent een prijs”

“De afgelopen jaren waren er incidenten in Rotterdam die verder gaan dan rellende supporters onderling. Dat waren democratie ondermijnende incidenten”, zo vertelt Endedijk over de reden dat juist de supportersgroep van Feyenoord aandachtiger is onderzocht. “We kregen signalen dat er duidelijke verbanden waren tussen veroordeelde of vervolgde Feyenoordsupporters en de club zelf.”

De conclusies van het NRC-artikel is gestoeld op de afdeling SLO van Feyenoord, die een brug slaat tussen de club en supportersgroepen. Endedijk vindt dat er geen plaats is voor de mensen die daar nu invulling aan geven. Feyenoord hanteert volgens hem de strategie door mensen in te zetten die bekent zijn in het wereldje van fanatieke supporters. Ondanks dat Feyenoord niet op zijn vragen in wenste te gaan, denkt de journalist wel te weten waarom de club deze route kiest. “Er zijn onderzoeken die zeggen, dat wanneer je keihard tegen een harde kern ingaat, dat niet het gewenste effect geeft op het aantal incidenten. Er zijn dus onderzoekers die zeggen dat je compromissen moet sluiten.”

Aan de talkshowtafel wordt vervolgens geconcludeerd dat Feyenoord in lijn met die onderzoeken acteert, al wil Endedijk daar wel een kanttekening bij plaatsen. “Compromissen horen er misschien bij, maar onderzoekers zeggen natuurlijk niet dat je mensen met antisemitisme moet faciliteren.” Op de vraag waarom NRC dan zo de aandacht op Feyenoord vestigt, antwoordt hij: “Wij laten alleen zien wat de prijs is die je voor deze aanpak betaald. Dat bijvoorbeeld niet iedereen naar de Kuip durft te gaan. Dat is de prijs voor het actief samenwerken met die gasten.”

Delen