lilian-de-leeuw-stadion-directeur-van-feyenoord

Nieuws

‘ODE 365’ moet de Kuip opfrissen en aantrekkelijker maken; dit houdt het project in

Dennis

Om de Kuip klaar te stomen voor de toekomst is Stadion Feijenoord begonnen met het uitrollen van project ODE 365. Dit voorziet erin dat het iconische stadion ook buiten de voetbalwedstrijden om aantrekkelijk en toegankelijk moet zijn om de bezoeken. 

Stadiondirecteur Lilian de Leeuw vertelt in gesprek met Perspectief uitgebreid over het plan. Zo geeft zij aan wat met ODE 365 moet worden bereikt, welke concrete stappen daar reeds in zijn gezet en wat nog volgt. Ook gaat zij in op de financiering van het project, in de wetenschap dat het geld niet tegen de plinten aanklotst bij Stadion Feijenoord. “We voelen allemaal de verantwoordelijkheid om haar op te frissen.”

Je bent nu 2,5 jaar stadiondirecteur van De Kuip. Wat valt je nog steeds op?
De trots waarmee mensen over De Kuip praten blijft me raken. De bijna honderdjarige ‘IJzeren Dame’ roept bij velen dierbare herinneringen op. De sfeer tijdens wedstrijden is bijna magisch. Maar ook de mentaliteit van de mensen die hier dag in dag uit keihard werken om het voor supporters en zakelijke gasten zo aangenaam mogelijke te maken, is bijzonder. Of het nu gaat om een competitiewedstrijd, de Champions League, een KNVB-bekerduel of de laatste concertserie, die van Direct: in De Kuip heerst altijd een echte ‘we fixen het’-mentaliteit. 

Waarom is het tijd voor een nieuw perspectief?
Na het stopzetten van de plannen rond Feyenoord City kwam logischerwijs de vraag: “Wat doen we nu met onze Kuip?” Het stadion is al bijna een eeuw een monument van de stad, met talloze sportieve hoogtepunten. Maar natuurlijk heeft de tijd ook op een andere manier zijn werk gedaan. Op het gebied van comfort, voorzieningen en dienstverleningen hebben we een slag te maken. We voelen allemaal de verantwoordelijkheid om haar op te frissen. Daarom introduceren we een nieuw perspectief met het programma ‘ODE 365’, met daarin ook een aanpak hoe commerciële potentie beter te benutten. 

Wat is ‘ODE 365’ precies?
Heel eenvoudig gezegd: onze iconische Kuip 365 dagen aantrekkelijk en toegankelijk. We brengen een ode aan alles wat dit stadion zo bijzonder maakt — de unieke voetbalsfeer, de historische collectie, de monumentale architectuur. Maar we willen dat niet slechts 25 à 30 keer per jaar op wedstrijddagen beschikbaar stellen. Ons doel is om van De Kuip een plek te maken die 365 dagen per jaar aantrekkelijk en toegankelijk is: Voor rondleidingen en museumbezoek; Voor een bezoek aan de fanshop of voor een goede lunch’: Voor vergaderingen of bijeenkomsten; Voor supporters die zich ook buiten wedstrijddagen thuis willen voelen en altijd welkom zijn in De Kuip. 

Mooie plannen, maar hoe maak je ze werkelijkheid? 
We zijn inmiddels gestart met het invoeren van ODE 365. Belangrijk voor ons was dat de eerste verbeteringen zichtbaar zijn voor de supporters. Denk aan de verbouwing van alle toiletten in de omloop, uitbreiding van het horeca-aanbod — onder meer zichtbaar in de vernieuwde Maasstraat — én de renovatie van twee belangrijke zalen: De Van Beuningen Zaal en De Vereeniging. Beide ruimtes krijgen een moderne uitstraling die past bij deze tijd, mét behoud van het historische karakter. Zeker aan de monumentale Olympiazijde is dat cruciaal. Ook de oude installaties zijn aangepakt, en er is veel aandacht besteed aan de snelheid van bediening en het aanbod van eten en drinken. Alles is erop gericht om supporters een fantastische tijd te bieden, bij elk bezoek, elke wedstrijd. 

Maar De Kuip heeft toch geen grote budgetten?
Nou, we besteden ieder jaar miljoenen aan het onderhoud. Maar het geld groeit ons niet op de rug. Dus moeten we slimme keuzes maken, ons geld dient vooral aan het noodzakelijke onderhoud te worden uit gegeven. Daarbij is te bekijken of een ruimte commercieel meer kan opleveren, dan kunnen we die inkomsten inzetten weer voor de vernieuwing én om het voetbalgebied verder te verbeteren. Dat kunnen we uiteraard niet alleen. In de Rotterdamse traditie doen we het samen. We zoeken bedrijven die De Kuip en Feyenoord een warm hart toedragen — en die met ons willen investeren in kwaliteit en vernieuwing, waarvan o.a. de supporters direct profiteren. 

Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?
Zeker. Voor de verbouwing van de Van Beuningen Zaal werken we samen met partner Caru Containers. Zij ondersteunen ons op verschillende manieren en genieten op wedstrijddagen van de vernieuwde Shipping Club. Voor De Vereeniging is het Heineken dat bijdraagt aan de investering. Daardoor kunnen we aan het begin van het nieuwe seizoen een zeer fraai opgeknapte zaal met snellere service aanbieden aan de supporters daar. 

Stopt het bij deze twee zalen, of gaan jullie verder?
We hebben een team gevormd dat onderzoekt welke kansen er nog meer liggen in de Kuip en op ons terrein. Meerdere initiatieven, zoals de herinrichting van ons buitengebied, optimaliseren van bestaande zalen en de inpassing in de Topsport driehoek vormen de basis voor het maken van de keuze waar verder te gaan. De samenwerking in het team is bijzonder, want we leren steeds beter hoe we gezamenlijk de schouders eronder kunnen zetten en op constructieve wijze voor onze Kuip kunnen zorgen. 

Voor ieder wat wils. Waarom is dat zo belangrijk?
Feyenoord en De Kuip zijn van iedereen, voor iedereen. We zijn een voetbaltempel en daarop willen we dat alle ruimtes en de bijbehorende faciliteiten verbeterd worden voor bezoekers én spelers. In de aanloop naar ODE 365 hebben we meer dan 150 gesprekken gevoerd: Met medewerkers, met spelers & staf, met supporters, het VASF-bestuur, de gemeente, omwonenden en andere betrokkenen. Daaruit hebben we veel waardevolle inzichten gehaald over wat beter moet en kan. Die input nemen we de komende jaren mee in alles wat we doen.

Delen