gimenez-carrillo-mexico
Nieuws

Santi is weg, maar de Mexicanen blijven Feyenoord trouw

Stan

Met het vertrek van Santiago Gimenez leek Feyenoord naast een karrevracht aan doelpunten ook een gigantische Mexicaanse fanbase te verliezen. Tot op de laatste dag van de transfermarkt de 18-jarige Stéphano Carrillo overkwam van Liga MX-club Santos Laguna en de fans uit Midden-Amerika behouden bleven.

Waar Gimenez in Rotterdam door het leven ging als een superster, was en is hij in Mexico al helemaal mateloos populair. El Bebote staat al voor zijn komst naar Feyenoord bekend als de next big thing in zijn thuisland, en wanneer hij in De Kuip zijn eerste stappen op de Europese velden zet, volgt heel voetbalminnend Mexico hem én Feyenoord op de voet.

Met Gimenez haalt Dennis Te Kloese in de zomer van 2022 niet alleen een goalgetter binnen, maar ook een PR-machine die de club veel nieuwe volgers bezorgt. Niet gek, want met zijn populariteit verzamelde Santi alleen op Instagram al meer dan 1,6 miljoen volgers als spits van Feyenoord (na zijn transfer naar AC Milan is dat aantal gestegen naar 1,9 miljoen). Dat is meer dan de 1,2 miljoen volgers die de club zelf op het platform heeft. Ook Gimenez' relatie met de bekende Mexicaanse actrice Fer Serrano helpt mee aan die populariteit.

Spaanse teksten en emoji’s van de Mexicaanse vlag
Dat de 23-jarige spits werkt als een magneet voor fans uit zijn thuisland, heeft AC Milan inmiddels ook ondervonden. Net zoals dat in de fanshops van Rotterdam gebeurde, vliegen de shirts met de naam van de nieuwe nummer 7 van de Milanezen over de toonbanken in Italië. Nadat bekend werd dat Gimenez de overstap naar het San Siro zou maken, steeg het aantal door Milan verkochte gepersonaliseerde shirts met 543 procent (!).

Feyenoord hield dan wel 35 miljoen euro over aan de verkoop van misschien wel de populairste speler van de afgelopen tien jaar, maar zal geen profijt meer hebben van de Mexicaanse achterban die de club vanwege de spits nauwlettend volgde. Die fans zijn inmiddels terug te vinden in de reacties onder posts op het Instagram-account van AC Milan, waar het wemelt van de Spaanse teksten en emoji’s van de Mexicaanse vlag.

Een nieuwe Mexicaan in town
Op de laatste dag van de transfermarkt richtte de aandacht van veel Mexicanen zich echter toch weer op de Rotterdamse club. Landgenoot Stéphano Carrillo, die in Midden-Amerika te boek staat als een groot talent, maakte de overstap naar Feyenoord. De club speelde slim in op zijn komst door zijn presentatievideo op sociale media te laten inspireren door de video die bij het afscheid van Gimenez was gebruikt. Waar bij het vertrek van de huidige Milan-spits een filmpje te zien was waarop een boot uit de Havenstad wegvoer, voer datzelfde bootje na de komst van Carrillo juist weer Rotterdam in. Met een Engelse en Spaanse variant op de woorden ‘Een nieuwe Mexicaan in town’ werd de jonge spits verwelkomd.

Ondanks dat hij nog een lange weg heeft af te leggen, zal het voor Carrillo zelf, de club en Mexico te hopen zijn dat de nieuwbakken Feyenoorder minstens zo populair wordt als Gimenez. Hij is in ieder geval redelijk onderweg: op Instagram heeft Carrillo al meer dan 50.000 volgers. Daarbij komt dat de reacties onder zijn aankondigingspost op het Feyenoord-account direct weer volstonden met Spaanse teksten en emoji’s van de Mexicaanse vlag. Santi mag dan weg zijn, maar de fans uit Mexico zijn dat zeker niet. Het bericht waarmee Carrillo gepresenteerd werd, behoort met ruim 75.000 likes tot een van de populairste posts van de afgelopen tijd. Er is eigenlijk maar één speler die in de voorbije weken nog beter scoort op het account van de Rotterdammers: San-ti-ago, San-ti-a-go Gimenez.

Delen