Jim Breeman Sportphotography
Opinie
Stadion drinkbeker • Duurzaam, extra kosten en overtollige munten (POLL)
Begin dit seizoen is Feyenoord overgegaan op het gebruik van herbruikbare bekers in het stadion, waardoor consumpties niet langer in plastic wegwerpbekers worden geschonken. De verandering is het gevolg van nieuwe wetgeving op het gebied van duurzaamheid en hergebruik die clubs verplicht om actie te ondernemen om wegwerpplastic tegen te gaan.
Zo ook in De Kuip, waar Feyenoord samen met Heineken een systeem heeft geïntroduceerd, waarmee supporters steeds munten kunnen omwisselen voor drinkbekers en vice versa. Goed vanuit duurzaamheidsgedachte en het zorgt er bovendien voor dat supporters wat bewuster met bekers omgaan. Toch klinkt er ook kritiek op het systeem. Met name omdat de munten en bekers geen statiegeld vertegenwoordigen.
Hoe werk het?
Om in het bezit te komen van een herbruikbare beker dient een speciale munt te worden overhandigd. Seizoenkaarthouders hebben voorafgaand aan het seizoen een gratis munt ontvangen en anders koop je er automatisch eentje wanneer je een drankje bestelt in het stadion. Kosten van een munt: twee euro. Die lege beker kan je vervolgens tegen betaling kan laten vullen met bier, cola, water of iets anders van de drankenkaart. Wanneer je je lege beker weer inlevert krijg je een munt terug. Die kan je dan bij je volgende Kuipbezoek weer gebruiken.
Gedragsverandering
Van supporters wordt dus verwacht dat zij hun munt steeds opnieuw meenemen naar het stadion. Dat is nieuw en vraagt om een gedragsverandering. Bij vertrek van huis moeten zij immers naast een sjaal, seizoenpas en parkeerkaart nu ook denken aan het meenemen van een munt. Daar gaat het momenteel nog wel eens mis. Bij veel supporters is het meenemen van een munt als stadionattribuut nog niet ingebakken, waardoor zij ter plekke nieuwe munten moeten bijkopen. En daar zit de toenemende kritiek.
Kritiek
Vanuit een duurzaamheidsgedachte kan iedereen de verandering begrijpen. En anders wel vanwege het feit dat de club simpelweg aan de wetgeving moet voldoen. Wat supporters wel missen is de mogelijkheid om de munten weer in te wisselen voor geld. Er is geen statiegeldprincipe met inzamelpunten. Je koopt een munt en dat is het.
Inmiddels lopen supporters na een paar wedstrijden al rond met overtollige munten. Op Marktplaats worden ze al veelvuldig aangeboden. Eén keer je munten vergeten betekent immers al direct een dubbele voorraad. En dan hebben we het alleen nog over seizoenkaarthouders. Want stel dat je één keer met je gezin een wedstrijd bezoekt, dan loop ieder gezinslid na afloop met een beker naar huis. Inwisselen voor een munt heeft dan ook geen zin. Daarmee is de drinkbeker in het stadion verworden tot een stuk merchandise, als verlengstuk van de Feyenoord Fanshop. Een extra uitgave voor supporters.
Geldigheidsduur
En dan is er nog de geldigheidsduur. Want hoeveel munten je ook hebt, je kunt er altijd een met Feyenoord design bedrukte beker mee halen. Tenzij de munten op een gegeven moment niet meer geldig zijn en die kans is aanwezig. Feyenoord vermeldt namelijk op haar website dat de bekermunt het hele seizoen geldig blijft. Een zinnetje dat de nodige vragen oproept. Zijn de munten het volgende seizoen dan niet meer geldig? Komen er dan weer nieuwe munten die men opnieuw moet gaan aanschaffen? Zijn de huidige munten dan ineens waardeloos en zelfs niet meer inwisselbaar voor een beker?
Overtollige munten
Ook bij Feyenoord zullen ze zien dat er overtollige munten in omloop zijn. Munten waar mensen niets mee doen, tenzij ze in één klap zes cola voor jezelf willen halen. Wat men ook weet is dat daar twee euro per munt voor is betaald.
Feyenoord en Heineken zullen ongetwijfeld het nieuwe bekersysteem een keer evalueren. De vraag gaat zijn wat – naast de duurzaamheidsdoelstelling – nog meer belangrijk wordt gevonden. Zoals het nu gaat worden er veel extra bekers verkocht, die met een nagevraagde inkoopprijs van ongeveer 60 cent een behoorlijke marge kent. Op de merchandise-afdeling kan dit zomaar als een commercieel succes worden gezien. Of gaat de club alsnog voor het statiegeldprincipe, zodat supporters hun overtollige munten weer kunnen inwisselen voor geld. Commercieel misschien minder aantrekkelijk, maar wellicht wel sympathieker.
Wat vind jij van het huidige drinkbekersysteem? Laat je mening achter in de poll en comments!
Poll: Wat vind jij van het huidige drinkbekersysteem?
Prima zo, je moet gewoon je munt niet vergeten
Statiegeld invoeren! Ik loop scheef van de munten...
Leuk, ik spaar de munten en/of bekers
Anders...(zie comments)
Reacties
Veeg die rommel bij elkaar en ga geld verdienen. Geen idioot muntje.
Misschien handig die munt ter grootte van 50 cent te maken, en dan metaal. Heb je een mooie sleutelhanger, of hij past makkelijker in je portemonnee (voor de mensen die dat nog hebben). En hij wordt multifunctioneel, want kan bijv in een winkelwagen.
Er lijkt een categorie supporters te verdwijnen. Deze groep stond ooit aan de basis van onze mooie club, maar lijkt nu langzaam te verdwijnen. Ook in de stad Rotterdam zie je hetzelfde gebeuren. De typische Rotterdammer lijkt langzaam te verdwijnen. Huurwoningen verdwijnen, betaalbare huizen zijn er nauwelijks meer, en in rap tempo worden er woningen gebouwd waarvoor je minimaal drie keer modaal moet verdienen om überhaupt een afspraak voor een bezichtiging te mogen maken.
Hetzelfde zie ik nu in ons stadion. Een seizoenkaart, een uit- en thuisshirt, een paar keer wat te eten, Feyenoord One, Kameraadje en Legioen-lidmaatschap – voor je het weet ben je honderden euro’s kwijt. Als vader van een zoon van vier overweeg ik om vanaf zijn zesde een seizoenkaart te kopen. Een simpele rekensom laat zien dat ik rekening moet houden met ongeveer €1500,- voor dat seizoen. En dat is nog zonder uitwedstrijden, Europese of bekerwedstrijden.
Natuurlijk, tijden veranderen. Misschien is het nostalgie om terug te verlangen naar de tijd waarin je zomaar een training kon bijwonen en in een keet buiten het stadion voor €0,50 een kop koffie kon halen. Maar de prijzen schieten door het dak, en dat baart me zorgen. Feyenoord, de volksclub, lijkt de binding met de gewone man te verliezen. De horeca en marketing van Feyenoord spelen in op onze onvoorwaardelijke liefde voor de club, maar ik vraag me af of ze niet vergeten waar we vandaan komen.
In verschillende podcasts en op social media zie en hoor je de eerste kritische geluiden. Laatst postte iemand bij de lancering van de passe-partout: "Dit gaat mijn bank niet leuk vinden." Iemand anders reageerde gekscherend: "Iemand een idee wat de verkoop van een orgaan oplevert?" Toch zijn dit signalen. Ik mis de kritische stemmen van de supportersraad en ben benieuwd wat hun standpunt is. Feyenoord is mede groot geworden door de trouwe supporters uit alle lagen van de bevolking. Iedereen herinnert zich vast zijn of haar eerste bezoek aan De Kuip: aan de hand van opa, oma, vader of moeder. Het is belangrijk dat een ieder de kans krijgt om zo’n herinnering te maken, we zijn immers een volksclub.
Rotterdam is een arbeidersstad, en Feyenoord is een volksclub. Laten we dat vooral niet uit het oog verliezen.