lange-wachtrijen

Nieuws

Stadiondirecteur: “We hebben geen wachtrijen en zelfscan is geen verbetering”

Dennis

Waar supporters al een aantal seizoenen op rij klagen over de lange wachtrijen aan de poorten van De Kuip, houdt het stadion zelf er een andere mening op na. Volgens het stadion zijn er amper wachtrijen en behoort de mobiliteit rondom het stadion tot een van de beste van Nederland. Ook houdt men geloof in een fysieke kaartcontrole en wordt er openlijk getwijfeld aan het invoeren van zelfscantourniquets.

Dat blijkt uit de notulen van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Stadion Feijenoord, in handen van 1908.nl. “Ik hoor regelmatig: Ik heb drie kwartier in de rij gestaan”, zo vertelt stadiondirecteur Lilian de Leeuw. “Dat is best lang, dus wilde ik weten of dit waar is, of emotie. Ik weet dat voetbal over emotie gaat, maar ik ben van huis uit ingenieur en houd van feiten.” De Leeuw wilde weten of alle aannames over de toe- en doorstroming van de in totaal 64 tourniquets, daadwerkelijk kloppen.

Geen wachtrijen

“Ik heb een bevriende business consultant ingeschakeld en hem gevraagd dit voor mij te modelleren. En daar is best een aantal interessante dingen uitgekomen. Wij dachten namelijk altijd dat factoren zoals het weer, of een avond- of hoog risicowedstrijd, van invloed zijn op de wachttijd. Het blijkt dat veel van die factoren geen rol spelen. Wij denken met 95% zekerheid te weten dat u gemiddeld niet langer dan 15 minuten in de rij staat.” Volgens de stadiondirecteur zijn de opmerkingen van de supporters over de lange wachtrijen dan ook een kwestie van perceptie, niet van werkelijkheid.

Op orde

Volgens De Leeuw is er dan ook niets mis met de toegankelijkheid en mobiliteit van het stadion. “We moeten dit op niveau houden, want we hebben het al op orde. En als dat niet overtuigend genoeg is, vergelijken we dit ook met andere stadions in Europa om te bepalen of we daar wel of niet lager scoren. In Nederland zijn wij qua doorloopsnelheid de op één na snelste. Voor Europa is dat niet bekend, want er is niet één onderzoek dat alle stadions in heel Europa meeneemt. Maar ik vraag het na bij ieder stadion in Europa waar ik kom, en we zien dat we eigenlijk dezelfde infrastructuur hebben als in veel nieuwe stadion nog steeds gebruikelijk is.”

Zelfscan

Onder supporters is een veelgehoorde mogelijke oplossing voor een snellere doorstroom het invoeren van zelfscantourniquetes. Bij veel stadions krijgen supporters toegang door zelf hun seizoenkaart te scannen, terwijl in de Kuip nog een medewerker in een hokje de kaarten scant. De Leeuw is desgevraagd niet overtuigd van alleen maar zelfscantourniquetes en heeft haar eigen visie. “Ik vind het wel leuk om te vertellen dat wij onlangs een pilot hebben gedraaid, waarbij servicemedewerkers om het toegangsbewijs vragen en meekijken op de telefoon of softcard. Dat wordt enorm gewaardeerd, zo blijkt uit de klanttevredenheidscijfers. Dus ik denk dat het hebben van servicemedewerkers – op de juiste plekken – toch nog wel toekomst heeft.” Bovendien zou het overstappen op zelfscantourniquetes de hele toe- en doorstroom van het stadion veranderen. “Want we doen pilots met onder andere zelfscantourniquets en we merken dat de wachttijden daardoor langer worden”, zo besluit De Leeuw.

Delen