mk1801310011972

Nieuws

Supporter bouwt eigen platform voor seizoenkaarten: "Zonde als die kaarten stilletjes verdwijnen"

Teun

Omdat seizoenkaarten niet opnieuw in de verkoop gaan, ontstond er reuring onder de supporters. Feyenoorders kwamen terecht in schimmige Facebookgroepen, betaalden woekerprijzen of gaven de hoop op. Eén supporter besloot daar iets aan te doen — en bouwde zelf een platform: Arno Poot zette feyenoordseizoenskaart.nl op. Geen poespas, geen commercie. Gewoon: kameraden die elkaar vinden.

Toen duidelijk werd dat seizoenkaarten dit jaar niet opnieuw in de verkoop zouden gaan, zag ontwikkelaar en supporter Arno Poot iets gebeuren wat hij niet kon aanzien. “Het is zonde dat seizoenkaarten die jarenlang trouw gebruikt zijn, stilletjes verdwijnen zonder dat andere supporters een eerlijke kans krijgen,” vertelt hij.

Waar Feyenoord geen officiële doorverkoop biedt, ontstond een grijs circuit van onderlinge deals. Vaak tegen bizarre bedragen. Dat kon anders, vond Arno. Dus hij bouwde iets simpels: een website waar je je seizoenskaart kunt aanbieden en waar andere supporters direct kunnen reageren. “Geen commercieel platform, maar iets simpels en eerlijks. Een plek waar Feyenoorders elkaar direct kunnen vinden — zonder tussenpersonen, zonder winstoogmerk.”

En dat idee sloeg aan. In de eerste twee weken bezochten ruim 30.000 mensen de site, en meer dan 1.200 fans schreven zich in op de wachtlijst. “Dat zegt eigenlijk alles. Blijkbaar was hier echt behoefte aan.” De kracht van het platform zit in de eenvoud. Geen gedoe met transacties of biedsystemen. “Ik faciliteer alleen het contact — de overdracht gebeurt tussen supporters onderling. Er is bewust géén biedsysteem, geen transactiemodule, en geen zichtbare prijzen. Dat haalt de commerciële prikkel eruit.”

Op de vraag hoe hij opkopers en handelaren buiten de deur houdt, blijft Arno realistisch: “Het is mensenwerk, dus gezond verstand blijft essentieel. Maar ik probeer via de teksten op de site duidelijk te maken: dit is van en voor Feyenoorders. Het werkt omdat mensen het snappen en elkaar wat gunnen.”

Het platform is niet bedoeld als langdurig project. “Ik wil het simpel en overzichtelijk houden, juist omdat het probleem nu speelt en snel opgelost moest worden.” Toch denkt hij na over één verbetering: “Het enige wat ik wél graag zou toevoegen, is een manier om aangeboden seizoenkaarten te verifiëren. Zodat mensen met meer zekerheid weten dat het aanbod echt is en we misbruik kunnen voorkomen.”

De reacties op het initiatief zijn overwegend positief. “Mensen vinden het fijn dat er eindelijk een plek is waar alles overzichtelijk en eerlijk geregeld is. Ik krijg berichten van supporters die al jaren zoeken en nu voor het eerst echt hoop hebben op een kaart.” De cijfers onderstrepen dat: duizenden bezoeken, honderden aanmeldingen, en een platform dat volledig draait op vertrouwen en clubliefde.

Als Arno Feyenoord iets mocht meegeven, houdt hij het bescheiden: “Ik heb dit gewoon spontaan gebouwd, en blijkbaar was er behoefte aan. Als Feyenoord er iets mee wil of er iets in ziet: mooi. Zo niet, ook prima. Het belangrijkste is dat supporters elkaar nu makkelijker weten te vinden — daar ging het mij om.” Meer info over de ontwikkelaar is te vinden op zijn eigen website.

Delen