Screenshot RET
Nieuws
'Supporters betalen voor gratis RET-vervoer via wedstrijdtickets'
Feyenoord werkt al jaren samen met de RET. Supporters reizen op wedstrijddagen gratis met de vervoerder naar de Kuip, al wordt er door de club wel gewoon betaald voor de fans. “Dat bedrag is opgenomen in de wedstrijdtickets en dat betalen de supporters op deze manier met elkaar”, zo vertelt voormalig trambestuurder Jacqueline in Hand in Hand, waarin zij tevens hoe het is om in een schuddende Feyenoord-tram te rijden.
Op weg naar Feyenoord de tram instappen is de normaalste zaak van de wereld. Eigenlijk denk je er nooit over na, maar toch zit er meer achter dan je zou denken. Jacqueline heeft jarenlang Lijn 12, onder supporters ook wel ‘de Feyenoord-tram’ gecoördineerd. Ondertussen is ze met pensioen, maar in het magazine van supportersvereniging De Feijenoorder ze kijkt terug op 24 fantastische jaren.
Hoe werkt dat nu precies, die Feyenoord-tram? “Nou, we rijden met 18 trams. Vanaf drie uur voor de wedstrijd tot drie uur na de wedstrijd kun je gratis meerijden. Dat is niet alleen op Lijn 12, maar dit geldt voor de gehele RET. Dus bussen en trams. Metro’s dan weer niet.”
Heb je een extra opleiding nodig om in de Feyenoord-tram te rijden? “De Feyenoord-tram is eigenlijk ontstaan door Euro2000. Daarna is Feyenoord ingehaakt en heeft de RET Lijn 12 aangeboden. In het begin hadden we nog maar zes trammetjes. Doordat er zoveel gebruik van gemaakt wordt, zijn het er ondertussen achttien geworden. Het is dus een samenwerking tussen de RET en Feyenoord. Feyenoord betaalt ook gewoon voor het gratis reizen van de supporters. Dat bedrag is opgenomen in de wedstrijdtickets en dat betalen de supporters op deze manier met elkaar.”
Zijn die achttien trams nog wel voldoende? “Vooraf aan de wedstrijd is het geen probleem, want dan komt iedereen verspreid over die drie uur naar De Kuip. Maar na afloop loopt er in een keer 45.000 man naar buiten en dan staan daar de achttien trammetjes. Nou gaan ze natuurlijk niet allemaal met de tram mee, maar het is wel erg druk.”
Is het veel werk om alles goed te laten draaien? “Wij maken van tevoren een afweging wat voor soort wedstrijd het is. Dan kijk ik hoeveel trams er naar de stad gaan en hoeveel naar de P+R bij de Beverwaard. Meestal is het richting de stad drukker, tenzij het een interland is. Dan komen er meer mensen van buiten de stad en die gaan dan vaker naar de P+R. Daarop deel ik de trams van Lijn 12 in die dan tussen Lijn 23 komen te rijden. Soms na een mooie overwinning blijven de supporters langer in het stadion, dat houd ik altijd in de gaten en bied trams aan, waar nodig. Ook moet ik zorgen dat Lijn 23 altijd zo min mogelijk vertraging heeft.”
Regel jij alles alleen? “Nee, de controlebeambten van de RET, de cov’ers, staan met portofoons bij De Kuip en die regelen ter plekke de inzet van de trams. In de rust maak ik ook altijd een schema van de lijnen en tramnummers. Op die manier kunnen zij omroepen welke trams mogen rijden naar De Kuip“.
Heb je zelf ook weleens op de tram gereden? “Ja, ik reed altijd met de laatste tram mee naar Rotterdam Centraal. Tijdens de rit had ik dan contact via de mobilofoon met de centrale verkeersleiding. Op die manier coördineerde ik het dan.” Hoe is het om op zo’n Feyenoord[1]tram te werken? “Ik vond het altijd reuzegezellig. Ik houd van chaos en dat gespring en gehos. Je hobbelt van halte naar halte. Je moet daar dan ook wel een beetje in meegaan. Je moet er echt tegen kunnen. Ik liet ze altijd lekker hossen en springen. Het is ook gewoon een samenspel. Ik heb echt nooit gezeik gehad in die Feyenoord-tram. Je moet ook met mensen om kunnen gaan.”
Soms gaat die tram zo heen en weer dat je denkt dat-ie uit de rails gaat vliegen. “Nou, dan moet je echt wel héél hard springen. Dat gebeurt echt niet, geloof me. Kijk, je moet niet met zestig kilometer per uur gaan rijden als dat gebeurt, maar als je gewoon stapvoets rijdt, gebeurt er echt niks. Er zijn collega’s die zelden of nooit op de Feyenoord-tram rijden en dat eng vinden. Die roepen dan om dat er niet meer gesprongen mag worden, omdat diegene anders niet verder rijdt. Dat moet je dus niet doen, want dan gaan ze harder springen.”
Vindt iedereen het leuk om op de Feyenoord-tram te rijden? “Nee, we hebben vaste mensen die op de Feyenoord-trams rijden. Het zit ook in de opleiding. Mensen die nieuw komen rijden altijd één dienst mee met een mentor, zodat ze weten hoe het werkt. Want het is echt anders dan gewoon een dienst rijden. Er komt heel veel improvisatie bij kijken.”
Het lijkt mij ook wel stressvol met die volle perrons na de wedstrijd en mensen die nog even snel over die tramrails oversteken. “Dat is echt met samengeknepen billen stapvoets erlangs rijden en bellen. Ze staan ook niet allemaal meer stevig op de benen en als er iemand per ongeluk een zetje krijgt, moet je gelijk kunnen reageren. Het is hartstikke spannend allemaal, maar ik vond het altijd heerlijk.”
Wat is jouw mooiste herinnering aan de Feyenoord-tram? “Als Feyenoord kampioen wordt, rijden we gelijk na de wedstrijd met een speciale kampioenstram. De laatste keer liep dat niet helemaal op rolletjes. De plakkers moesten notabene uit Amsterdam komen. Het werd best wel spannend om dat op tijd af te hebben. De laatste sticker heb ik toen geplakt en ben zelf in die tram mee naar buiten gegaan. Wanneer de mensen dan die tram zien, dan word je groots onthaald! Dat was echt kippenvel!”
Tekst: Mark Boninsegna
Legenda
Reacties
“Feyenoord breekt alle records en realiseert grootste groei ooit, maar weigert met geld te smijten”
Verkopen €79m
Aankopen ;€16,9m
10 spelers verhuurd
3 spelers gehuurd
Supergrote ergernis bij velen is dat er dan zeer regelmatig trams voorbij komen BUITEN DIENST. Deze rijden allemaal naar Beverwaard. Waarom deze trams hun laatste rit niet gewoon die bestemming geven en onderweg de overgebleven supporters naar P+R Beverwaard brengen?
Ze moeten er toch heen...
Ik heb ook een perfecte RET-verbinding, maar ik kies hier pas voor als het regent. Anders pak ik liever de fiets. Een fietser betaalt ook mee. Het zij zo.
Wat bezwaarlijk is, is dat Karremans een onmogelijke brug tussen De Esch en De Kuip erdoorheen heeft gedrukt onlangs dat iedereen aandringt op een metroverbinding tussen Kralingse Zoom, De Kuip en Zuidplein die heel hard nodig is en ook bevorderlijk is voor de scheepvaart en natuurbehoud in De Esch.
Verder heb ik in enquêtes als vele malen geopperd voor een halte van de waterbus bij de Kuip. Die watertaxi's met maar 12 supporters per keer aan boord schiet niet echt op.
Wat mij betreft mag de NS met Feyenoord met betrekking tot de stadiontrein tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht zo'n zelfde overeenkomst sluiten. Dat ontlast ook de stadiontram iets.