spandoek-bekerfinale-nec-feyenoord

De Feijenoorder

Top 12 • De mooiste sfeeracties met achtergrondverhalen van 2024

Niels

2024 stond bol van indrukwekkende sfeeracties van het sfeerteam en FSV De Feijenoorder, met hoogtepunten zoals het eerbetoon aan clublegendes, de vele acties in Europese wedstrijden, Klassiekers en bekerfinale. We hebben de top 12 voor je op een rij gezet inclusief de mooie achtergrondverhalen. Welke vond jij het mooist? Laat het ons weten!

Feyenoord Rotterdam: Destroyer of Dreams
Een van de mooiste sfeeracties van 2024 was toch wel voorafgaand aan de bekerfinale tegen N.E.C. op 21 april. Het doek was even groot als het 'megadoek' met het stadswapen, dat een aantal jaar geleden ook al werd vertoond in De Kuip. Vanwege de aanwezigheid van netten voor de gele zijde werd deze keer gekozen voor een extra toevoeging: het optakelen van de letters "Feyenoord Rotterdam, Destroyer of Dreams". Het was een reactie op een liedje van NEC-supporters die het nummer 'Dans je de hele nacht met mij' coverden in aanloop naar de bekerfinale in De Kuip. Het grote doek van de Nijmegenaren verwees daarbij naar de quote: 'Ja, die droom van jou en mij is echt', maar dat was nog niet alles...

"Ja, zo gaat dat met die dromerij, dromen gaan ook weer zo snel voorbij"
De tweede sfeeractie tijdens de bekerfinale tegen N.E.C. op 21 april was er wederom een met een knipoog naar het liedje van de Nijmegenaren. Deze keer pakte het sfeerteam uit met een zin uit het liedje van André van Duin.

In de nacht en vroege ochtend voorafgaand aan de bekerfinale, terwijl de NEC-fans nog lagen te dromen, waren enkele Feyenoord-supporters al volop actief. Langs de hele route, van De Goffert (het stadion van NEC waar de bussen zouden vertrekken) tot aan de A15 richting Rotterdam en zelfs in De Kuip, werd overal de poster van Van Duin opgeplakt. Dit was een knipoog naar een zin uit zijn liedje, die later ook op het spandoek in De Kuip verscheen tegen het einde van de wedstrijd: "Ja, zo gaat dat met die dromerij, dromen gaan ook weer zo snel voorbij."

Divisie Rotterdam-Zuid: No Retreat, No Surrender
Tijdens de Klassieker tegen aartsrivaal Ajax werd het doek Divisie Rotterdam-Zuid: No Retreat, No Surrender in twee delen vanaf de tweede ring getoond. Over de gehele breedte van de gele zijde werd het groen-witte doek getoond met veel gezang en vuurwerk vanaf de tribunes. 

Het hele stadion doet mee
Sfeeractie tegen Praag op woensdag 11 december. Naast de 4-2 overwinning op Sparta Praag vond er al voor de wedstrijd een ander hoogtepunt plaats: een prachtige sfeeractie in De Kuip waar alle aanwezige supporters aan deelnamen. Het initiatief van Feyenoord in samenwerking met FSV De Feijenoorder leverde geweldige beelden op en gaf de spelers ongetwijfeld een extra boost.

Voorafgaand aan het duel werd het bericht verspreid dat aan elke stoel in het stadion met tape een papieren vel werd vastgemaakt. Deze moesten supporters bij de opkomst van de spelers omhoog houden om een patroon te vormen. In de praktijk pakte de actie misschien nog wel beter uit dan verwacht: op de tribunes van De Kuip verscheen een indrukwekkend patroon van rood, wit, zwart, zilver en goud, met onder andere de tekst: 'Sinds 1908'. Als kers op de taart verrees op de Noordzijde het logo van Feyenoord. Het leverde een meer dan geslaagde sfeeractie op.

"Hier in onze havenstad, zullen de kapers op de klippen lopen" (halve finale beker FC Groningen)
Bij de opkomst van beide elftallen vond een spectaculaire sfeeractie plaats. De Feyenoordaanhang verraste met een unieke drietrapsactie, nooit eerder vertoond in De Kuip. Het Sfeerteam bedacht een huzarenstuk, gericht op steun voor Arne Slot’s ploeg én als reactie op FC Groningen’s campagne rond ‘Rock de Braziliaan’. Dit personage, een fictieve piraat, stond centraal in hun acties, waaronder een spandoek met de tekst "Groningen plundert de havenstad".

Het Feyenoord-sfeerteam reageerde met een creatieve actie waarin de SS Rotterdam symbolisch over de houten boot van Rock voer. Via takelconstructies werden eerst de Groninger boot, daarna de SS Rotterdam, en ten slotte de ondergang van de houten sloep onthuld. Het spektakel eindigde met de tekst "Hier in onze havenstad, zullen de kapers op de klippen lopen" en een indrukwekkende omlijsting in rood, goud en blauw.

Geboren op het veld
De sfeeractie tegen Red Bull Salzburg in de Champions League op 6 november was er wederom een met een knipoog. Ditmaal kwam het idee van het sfeerteam uit het feit dat Red Bull Salzburg 'geboren is uit geld', in tegenstelling tot het ontstaan van de Rotterdamse club in 1908 op het Afrikaanderplein op Zuid. In de letters 'Geboren op het veld' stonden de oude logo's van de Rotterdamse club, en vanaf de netten voor de gele zijde werd een van de eerste elftalfoto's van Feyenoord getoond. Navraag leert dat dat doek nog verreweg het moeilijkste was om te maken. Gezien de kwaliteit van de foto's uit die tijd, was het nogal moeilijk om in te gaan op de vele details wanneer deze uitvergroot werd. Desalniettemin was het eindresultaat een prachtige actie.

Afgekeurd City-'Can't Buy Me Love'-doek alsnog getoond
Een spandoek dat voorafgaand aan het Champions League-duel in het Etihad Stadium zou worden uitgerold, werd afgekeurd door Manchester City, ondanks eerdere goedkeuring van Feyenoord en de UEFA. Om de ode alsnog te brengen, toonden het sfeerteam en FSV De Feijenoorder het doek tijdens de wedstrijd tegen Fortuna Sittard. De supportersvereniging lanceerde ook een shirt geïnspireerd op het ontwerp van het spandoek.

Het doek was een eerbetoon aan oud-Feyenoorders Sjaak Troost, Coen Moulijn, Ben Wijnstekers en Cor Veldhoen, met een ontwerp gebaseerd op het nummer Can't Buy Me Love van The Beatles. Het symboliseerde spelers die nooit voor het grote geld kozen. Daarnaast bevatte het doek de tekst: 'We made banners City will never see', als antwoord op een eerdere sneer van Manchester City, die in het Etihad wel een doek mochten tonen waarop stond "We See Things They'll Never See".

FSV De Feijenoorder verkocht shirts gebaseerd op het ontwerp, waarbij de verkoop gepaard ging met ledenwerving. Het shirt werd gegeven worden aan Sjaak Troost en Ben Wijnstekers. Ook Adrie Moulijn, de weduwe van Coen Moulijn en Roderick Veldhoen, de kleinzoon van Cor Veldhoen namen het shirt hartelijk in ontvangst.

At My Signal, Unleash Hell
In de tussenronde van de UEFA Europa League was er voor de verrassing maar weer eens een duel tegen het Italiaanse AS Roma. Voorafgaand aan het duel werd het doek met de tekst 'At My Signal, Unleash Hell' getoond met in het midden de groene haas welke fungeert als gladiator met de tekst Rotterdam. De tekst is gebaseerd op een zin uit de iconische film 'The Gladiator'. Een jaar eerder werd het doek met een haas nog afgekeurd om dat deze 'te boos keek'.

Stad van mijn dromen
Feyenoord mocht het UEFA Champions League toernooi aftrappen tegen Bayer Leverkusen. Voorafgaand aan de wedstrijd rolde een mooie sfeeractie uit waarin vanaf de gele zijde de tekst 'Stad Van Mijn Dromen' verscheen. Een ode aan Rotterdam.

Fight For Our Club And You'll Make History
Nadat Feyenoord eerder vorig seizoen met 0-4 won in de Amsterdam Arena, was het deze keer de beurt aan het tweede duel, ditmaal thuis in eigen Kuip. Het sfeerteam probeerde hiermee de selectie van Arne Slot te steunen door te benadrukken dat er een historische overwinning mogelijk was tegen de kwakkelende aartsrivaal dat seizoen, en zo geschiedde. De Rotterdammers verpulverden Ajax met 6-0 in eigen huis.

Een eerbetoon aan De Tovenaar Van Tatabanya
Feyenoord verwelkomde József Kiprich als eregast bij de thuiswedstrijd tegen FC Twente. De populaire oud-spits was speciaal overgekomen vanuit zijn thuisland Hongarije en kwam voorafgaand aan de wedstrijd het veld op. 

Kiprich was in 1989 naar Rotterdam gekomen en groeide in de jaren die volgden uit tot een publiekslieveling van het legioen. Het ultieme hoogtepunt van zijn tijd bij Feyenoord was het landskampioenschap van 1993, terwijl hij daarnaast vier keer de KNVB Beker won. Na de bekerwinst in 1995 volgde een emotioneel afscheid in De Kuip, waar Kiprich op de schouders werd genomen en het ‘Jóóózsef, Jóóózsef’ massaal door het stadion galmde. Dat weekend keerde Kiprich, die vorig jaar zestig was geworden, terug in De Kuip voor een bijzonder en langverwacht weerzien met het legioen.

Ieder jaar kippenvel met het Herdenkingsdoek
Het Herdenkingsdoek is het jaarlijkse moment waarop we samen stilstaan bij de ontvallen kameraden. Na het overlijden van Coen Moulijn ontstond het initiatief om ieder jaar oud-spelers en later ook overleden supporters te eren. Het doek, dat oorspronkelijk op het Voorplein aan de stadionhekken hing, werd al snel te groot voor het hek en werd daarom verplaatst naar de gele zijde van het stadion.

Helaas komen er ieder jaar weer veel nieuwe namen bij, dit jaar zelfs een recordaantal. Hoewel dit geen reden is om trots op te zijn, is het mooi dat al deze kameraden een eerbetoon krijgen op het Herdenkingsdoek.

Dit jaar werden er 244 nieuwe namen toegevoegd. Het doek telt nu 1759 namen.

Hulde aan het sfeerteam en alle andere vrijwilligers die hier tijd en energie in steken!

Poll: Welke sfeeractie maakte de meeste indruk op jou?

Delen

Reacties

Hete meisjes wachten op u op - - Hot4.eu
Volgens mij hebben alle spandoek een andere thema en verhaal en zijn ze stuk voor stuk fantastisch. Ik kan in ieder geval niet kiezen en hulde aan het sfeerteam/ De Feijenoorder❤️🤍 ga vooral zo door!