Van der Knaap: "2023-2024 is ons beste merchandise-jaar ooit geweest"
Tijdens het afgelopen seizoen, het eerste met Castore als kledingsponsor, verkocht Feyenoord 2,5 keer zoveel shirts als in het voorgaande seizoen, toen Adidas nog de leverancier was. Dit is opmerkelijk, aangezien Feyenoord juist in 2022/2023 kampioen werd, en niet in het daaropvolgende seizoen. De extra shirtverkoop zorgde voor een aanzienlijke omzetstijging van zo'n tien miljoen euro voor de club, zo meldt RTV Rijnmond.
"Het is ons beste merchandise-jaar ooit geweest", vertelt commercieel directeur van Feyenoord Ruud van der Knaap in gesprek met de regionale omroep. "Qua aantallen shirts die verkocht zijn, maar ook qua omzet. Alle records zijn verbroken, en daar zijn we best trots op. De exacte cijfers moeten we nog krijgen. Op het moment dat je wint in Amsterdam en Gimenez scoort er drie, dan zijn die shirts niet aan te slepen."
De shirts zijn niet alleen in Nederland verkrijgbaar. Zo maakt Feyenoord ook gebruik van de populariteit van onder anderen Santiago Gimenez in Mexico, Ayase Ueda in Japan en In-beom Hwang in Korea. "We zijn een relatief kleine competitie, de eredivisie is vaak lastig te vinden in dat soort landen. We zullen dus creatief moeten zijn om in Japan, Zuid-Korea en Mexico verder onder de aandacht te komen. Je kunt al een Feyenoord-shirtje in Mexico en Japan bestellen. Dat gebeurt ook. Vorig jaar hebben we wat containers naar Mexico gestuurd om te kijken of we de populariteit van Gimenez konden gebruiken en verzilveren. Dat is best goed gelukt. We hebben met een paar sportretailers daar goede afspraken kunnen maken."