Jim Breeman Sports Photography
Kritiek op vernieuwde Feyenoord App: Bugs, onduidelijkheid en groeiende frustraties bij supporters
Het zal supporters niet zijn ontgaan dat Feyenoord sinds kort een app heeft gelanceerd, waarmee vanaf het komende seizoen de ticketverkoop en de toegang tot het stadion digitaal zullen gaan verlopen. Vlekkeloos verloopt dit nog niet. De invoering levert tot dusver veel frustraties op onder supporters. Bovendien maakt de club onderscheid tussen de verschillende geledingen binnen het Legioen.
De app is bedoeld om het beheer van de wedstrijdtickets beter in beeld te hebben en het gebruik te stroomlijnen. Supporters kunnen echter moeizaam hun weg vinden in wat hen wordt gevraagd, terwijl de techniek in sommige gevallen te kampen heeft met bugs. Op sociale media regent het dan ook klachten over technische problemen, verwarrende processen en de noodzaak voor het aanmaken van extra accounts.
Op naam
Een belangrijk punt van kritiek is de noodzaak om tickets op naam te zetten, nadat deze zijn aangeschaft. Wanneer een supporter een ticket voor iemand anders koopt, moet diegene een eigen Mijn Feyenoord-account hebben of aanmaken. Pas nadat het ticket is geaccepteerd via een uitnodigingslink en het juiste account is gekoppeld aan de Feyenoord App, verschijnt het ticket daadwerkelijk in de app. Dit proces blijkt voor veel fans omslachtig en foutgevoelig. Veel klachten gaan over het feit dat de tickets niet zichtbaar zijn.
Implementatie ergernis
Supporters richten zich massaal tot Feyenoord Service & Tickets, al kan de klantenservice de hoeveelheid vragen moeizaam aan en is op bepaalde dagen zelfs onbereikbaar. Hoewel het reactieformulier en WhatsApp-kanaal wel openblijven, kan de afhandeling langer duren dan gebruikelijk, zo meldt de club.
De club heeft op haar website diverse pagina’s ingericht met uitleg, instructievideo’s en voorbeelden. Toch blijkt in de praktijk dat de implementatie van het nieuwe systeem niet vlekkeloos verloopt. Vooral de eerste gebruikerservaring roept bij veel fans irritatie op. Bugs in de app, ontbrekende tickets en naderende wedstrijden zorgen voor onrust.
Vuurdoop
Zaterdag speelt Feyenoord de openingswedstrijd van het seizoen in De Kuip tegen VfL Wolfsburg. Het is de eerste keer dat het nieuwe systeem grootschalig zal worden gebruikt. Wat dat betreft, beleeft de app haar vuurdoop om te zien of alle bezoekers probleemloos naar binnen kunnen.
Onderscheid
De implementatie van de app raakt alle geledingen binnen het Legioen. Feyenoord heeft echter besloten om alleen bij bepaalde groepen de frustraties enigszins weg te nemen. Zo is het opvallend dat Business Club-leden wél een fysieke toegangspas ('hard copy') hebben ontvangen. Dat geldt ook voor ABN Amro en Volkskracht, die meerdere aandelen in het stadion hebben. Dat de club bereid is om specifieke supportersgroepen tegemoet te komen, zorgt voor scheve gezichten bij ‘reguliere supporters’. Zij zijn volledig afhankelijk van de digitale toegang via de app.
De club benadrukt dat de nieuwe Feyenoord App uiteindelijk bedoeld is om het proces makkelijker te maken. Voor veel fans is het inmiddels duidelijk: er zijn nog de nodige kinderziektes die moeten worden opgelost voordat het systeem écht gebruiksvriendelijk is.
Op naar zaterdag!
Meer informatie, instructies en uitlegvideo’s zijn te vinden via de officiële website van Feyenoord.