feyenoord-one

Printscreen Feyenoord ONE

Nieuws

"250.000 unieke supporters nemen kijkje op Feyenoord ONE"

Dennis

Afgelopen januari lanceerde Feyenoord haar eigen streamingdienst: Feyenoord ONE. Het nieuwe platform gaat verder dan het al gebruikte YouTubekanaal en is meer dan alleen een eigen ‘clubzender’ via het wereldwijde web.

Ruud van der Knaap is zeer tevreden over de eerste resultaten. In gesprek met Perspectief doet de commercieel directeur een boekje open over het ontstaan van Feyenoord ONE, de eerste resultaten en wat voor content de supporters kunnen verwachten. “Real Madrid en Tottenham Hotspur hebben een vergelijkbare dienst.”

Een eigen streamingdienst! Waarom Feyenoord ONE geheten? Omdat jullie de eerste zijn? Niet omdat het alleen om content over het eerste team gaat, want alle geledingen van de club kunnen aan bod komen. Over de naam is in een breed comité na gedacht. Er zijn verschillende namen de revue gepasseerd, maar uiteindelijk hadden we het beste gevoel bij Feyenoord ONE. De naam refereert aan de rol die het platform moet gaan spelen, het is namelijk dé plek waar alles te vinden is wat je van en over en Feyenoord kunt zien wanneer jij dat wilt. Eén plek om alles te volgen als liefhebber van Feyenoord. Daarnaast is Feyenoord ONE natuurlijk ook een verwijzing naar ons clublied (Leve Feyenoord 1, red.). Kennelijk vond FC Barcelona het ook een goede naam, want zij hebben onlangs ook een streamingdienst gelanceerd met de naam Barca ONE. 

Een eigen videoplatform waar je on demand, live en exclusieve Feyenoord-videocontent vindt. Hoe trots bent u op dit Feyenoord ONE? Best wel trots. In de eerste plaats is het een project waar veel collega’s samen aan hebben gewerkt de afgelopen anderhalf jaar en we hebben naar mijn idee een uitstekende service opgeleverd. We hadden bij lancering al een rijke bibliotheek aan videomateriaal. Het platform werkt snel en goed voor de gebruikers en er is inmiddels meer dan 200 uur aan beeldmateriaal te vinden op Feyenoord ONE. Verder is het natuurlijk erg leuk om te merken dat supporters ook een beetje trots zijn op hun club, omdat we de eerste in Nederland zijn die een dergelijke dienst heeft geïntroduceerd.

Uit wiens brein is dit idee ontstaan? Uiteindelijk hebben er heel veel mensen meegewerkt om Feyenoord ONE te kunnen lanceren, die zijn allemaal een beetje eigenaar van dit idee geworden. Zeker ons marketingteam heeft zich altijd een groot voorstander getoond van een eigen streamingdienst. Dit vooral vanuit een behoefte om de enorme hoeveelheid aan videocontent die we iedere week opnieuw opleveren beter vindbaar te maken voor onze achterban. We zorgen dagelijks voor nieuwe content op alle socialmediakanalen die we beheren (Instagram, Facebook, X, TikTok, Snapchat, Twitch, LinkedIn, Discord, YouTube, Whatsapp Channels en onze eigen Feyenoord-website). Omdat de meeste supporters niet alle kanalen volgen, was er een sterke behoefte aan één plek waar al die producties samenkomen. De onderzoeken die we uitgevoerd hebben onder supporters, bevestigden het beeld dat deze dienst een welkome aan vulling zou betekenen. Dat zien we nu ook uitkomen in de eerste resultaten.

Tekst: C. Hulsbus

In hoeverre is Feyenoord hier uniek in? Een van de doelstellingen uit onze strategie is om te groeien door innovatieve producten te introduceren. We zijn niet de eerste voetbalclub in Europa die een streamingdienst lanceert. Real Madrid en Tottenham Hotspur bijvoorbeeld hebben een vergelijkbare dienst voor hun supporters. Ik denk wel dat Feyenoord een heel rijk aanbod van titels en formats al heeft samengebracht op Feyenoord ONE. Voor zover ik kan zien, besteden we daar wat meer aandacht aan dan andere clubs. Zo livestreamen we ieder weekend een wedstrijd van onze Academy en hebben we veel zogenoemde Feyenoord Originals, eigen producties in de vorm van documentaires en series.

Laatst hebben we in samenwerking met het AD de theatershow ter gelegenheid van de 80e verjaardag van Willem van Hanegem live op Feyenoord ONE kunnen uitzenden. Deze is de komende tijd terug te kijken en heeft nu al een aardig voetbalstadion aan kijkers getrokken.

Waren de bezoekersaantallen overweldigend? De publiciteit was dat zeker. We zijn erg tevreden over de resultaten tot nu toe. We kunnen zien dat er al meer dan 250.000 unieke supporters een kijkje hebben genomen op Feyenoord ONE. Mensen kijken gemiddeld tussen de 10 en 20 minuten per keer. De Feyenoord Originals en de live streams van bijvoorbeeld de persconferenties en de Academy wedstrijden trekken de meeste aandacht tot nu toe. 

Wat kunnen de fans allemaal aantreffen op Feyenoord ONE? Naast de Feyenoord Originals en de livestreams, vind je op Feyenoord ONE natuurlijk ook alle wedstrijden onder Matchday Collections. Je kunt kiezen of je de korte of lange samenvatting terugkijkt of zelfs de hele wedstrijd. Ook de interviews met spelers en de trainer zijn terug te vinden. Net als alle persconferenties van Arne Slot voor afgaand aan de wedstrijden. Die kun je dan weer live bekijken. Nieuw zijn de series die we maken. Zo is er een serie ‘We zullen wat beleven’ die terugblikt op de laatste 10 weken van het vorige seizoen toen we kampioen werden. En de serie ‘Rising Stars’ volgt het U21 team dat zich onder leiding van Robin van Persie uitstekend heeft gepresenteerd in de Youth League. Er wordt gewerkt aan nieuwe documentaires en formats die passen bij de beleving van de Feyenoordsupporter.

Delen

Reacties

Nog geen reacties