Nieuws
Afdeling Ticketing faalde rond uitwedstrijd tegen Midtjylland
Het is al jaren een puinhoop bij afdeling Service & Ticketing, maar wat er rond de uitwedstrijd tegen FC Midtjylland gebeurde slaat echt alles. Supporters van Feyenoord stonden letterlijk in de regen en kou voor niets. Dit tot grote ergernis van de aanwezige Feyenoorders. Het zorgde bijna voor een poortbestorming. Hoe kon het zo mis gaan?
Feyenoord weet vrijwel direct na de loting het beschikbare aantal kaarten voor de vakken. De UEFA regelementen zijn hier heel duidelijk over: 5% van de totale capaciteit is bestemd voor uitsupporters, ongeacht de grote van het uitvak. De meeste clubs die in Europees verband uitkomen hebben dan ook een uitvak dat is afgestemd op deze regel. De MCH Arena waar FC Midtjylland in speelt telt 11.809 plaatsen. Dat betekent dat Feyenoord gegarandeerd 590 kaarten ter beschikking heeft voor het uitvak. Waar bijna alle clubs in Europa direct actie ondernemen, kiest Service & Tickets er echter voor om de reactie van de tegenstander af te wachten over de beschikbaarheid om daarna pas kaarten te gaan verkopen. Daar valt een discussie over te voeren, maar een onlogische gedachte is dat niet.
Enorme tijddruk op omwisselen
De voornoemde aanpak zorgt er voor dat er praktisch elke Europe wedstrijd een enorme tijddruk op het moment van starten verkoop en aanvang wedstrijd zit. Deze tijddruk is soms zo hoog dat in het verleden ervoor is gekozen om in het buitenland om te wisselen. Feyenoord heeft echter na de uit de hand gelopen wedstrijd in Rome tegen AS Rome besloten om voortaan bij De Kuip om te wisselen. Dit biedt grote voordelen, want supporters kunnen op gecontroleerde en geordende manier bij De Kuip hun e-ticket omwisselen voor hun wedstrijdkaart. Supporters waren erg blij met deze aanpak, want bijna altijd werd er omgewisseld rond thuiswedstrijden wanneer ze toch al bij het stadion waren. Voor het eerst in jaren werd hier vanaf gestapt, zo begon de ellende: Supporters kregen hun omwisselbiljet thuisgestuurd.
Problemen met omwisselbiljetten
Van de 600 verstuurde kaarten is een gigantisch gedeelte niet op tijd bij de Feyenoorders thuis aangekomen. Een paar honderd supporters kwamen daardoor aan in Herning zonder hun omwisselbiljet. Dit heeft tot een organisatorische chaos geleidt. Medewerkers van Service & Ticketing hebben een berg aanvragen gekregen van supporters om een e-ticket te versturen. Wat veel supporters niet weten is dat het omwisselbiljet eigenlijk onnodig is. De barcode op je seizoenkaart is dezelfde code als op het omwisselbiljet. Hier hebben medewerkers van Feyenoord dus onnodig extra veel tijd in moeten stoppen door de keuze om in Herning om te wisselen in plaats van in Rotterdam.
Enorme chaos bij de poorten
Waar in het verleden nabij het uitvak of in de stad zelf omgewisseld kon worden, werd er voor de wedstrijd tegen Midtjylland besloten om aan de poort om te wisselen. Dit zorgde voor een ophoudprocedure bij het stadion waar slechts een paar stewards van Feyenoord hun best stonden te doen om iedereen zo snel mogelijk te helpen. In de kou en stromende regen werd het er bij de poort niet gezelliger op. Het duurde voor supporters een eeuwigheid om hun biljet om te wisselen en zo door naar de ingang te stromen. Een poortbestorming werd ternauwernood voorkomen toen de druk op de poort zo groot werd tijdens de zoveelste regenbui dat op enig moment de stewards al schreeuwend de massa vroegen rustig te blijven, het geen gelukkig ook gebeurde. Door de kundige inzet van de ervaren stewards ontsnapte Feyenoord aan een flinke rel, want de toegangspoort in Herning was niet meer dan een normale hekje.
Bewust gekozen om chaos te creëren
Het was voor de club eenvoudig geweest om rond de vorige twee thuiswedstrijden om te wisselen, een chaos in Herning te voorkomen en supporters daadwerkelijk van service te voorzien. Een medewerkster van Service & Ticketing die vanzelfsprekend anoniem wil blijven schrijft aan 1908.nl dat er echter bewust is gekozen voor omwisselen in Herning. "De gevolgen maakt voor onze afdeling niet uit, de manager van hier is er toch niet bij als het uit de hand loopt". Ze vervolgt: "Binnen Feyenoord is er een continue strijd tussen allerlei afdelingen gaande, soms kiest iemand er bewust voor om iemand anders met problemen op te zadelen. Dat supporters hiervan de dupe zijn boeit ze niet". Het meest sneue van dit verhaal is waarschijnlijk dat omwisselen helemaal niet nodig was geweest, bij het stadion kregen supporters een geprinte e-ticket in de handen geduwd. Het ticketing-systeem van Feyenoord voorziet erin om mensen in bulk een e-ticket te sturen.
Eind goed al goed
Uiteindelijk bleef het bij scheldpartijen aan de poort en wonder boven wonder escaleerde de situatie niet. Dat kwam waarschijnlijk door het geringe aantal supporters in het uitvak. Het blijft echter treurig om te moeten constateren dat Service & Tickets de afgelopen vijftien jaar is afgegleden naar het niveau van een amateurclub in de laagste klasse. We sluiten dit verhaal gelukkig wel af op positieve toon; bij thuiskomst hadden de supporters zonder omwisselbiljet bij thuiskomst toch het biljet op de deurmat. Toegegeven: Wel een dag na de wedstrijd, maar alles beter dan zo'n verschrikkelijk goedkope e-ticket op de koelkast plakken van een prachtige trip naar Denemarken. Wat zijn jou ervaringen met Service & Tickets?
Reacties
🍓👉 𝐖𝐖𝐖.𝐒𝐋𝐔𝐓𝟒.𝐅𝐔𝐍 💦 nick AlinaMillerNL