Feyenoord: 'Digitalisering en gedragsverandering nodig in de strijd tegen lange rijen'
De lange wachtrijen bij de toegangspoorten van de Kuip zorgen op wedstrijddagen voor ergernis onder de supporters. Dit is ook Feyenoord niet ontgaan. De club ging daarover in gesprek met de Feyenoord Supportersraad (FSR) en sprak onder andere over piekbelasting, de inzet van stewards en het testen van zelfscan-apparatuur.
Dat de lange rijen als vervelend wordt beschouwd is een understatement. Het ontstaan van de lange wachtrijen komt volgens Feyenoord doordat veel supporters zich op hetzelfde moment melden, en daarnaast de doorloopsnelheid bij de poorten niet optimaal verloopt. De club geeft aan dat de oplossing zowel bij de organisatie als de supporters zelf ligt.
Feyenoord zou graag zien dat supporters verspreid over een ruimer tijdsbestek richting het stadion komen. De piekbelasting op de toegangspoorten wordt daarmee afgevlakt en de capaciteit gedurende meerdere uren beter gebruikt. Het is een van de reden waarom de club regelmatig evenementen organiseert voorafgaand aan wedstrijden. Daarmee worden supporters verleid om eerder naar het stadion te komen, wat bovendien bevorderlijk is voor de horeca omzet.
Houd de kaarten gereed
Eerder naar het stadion komen zal de druk op de toegangspoorten doen afnemen, zo zegt de club. Daarnaast kunnen supporters bijdragen aan de doorloopsnelheid door hun toegangsbewijs bij de hand te houden. Volgens Feyenoord zijn er supporters die zich bij de tourniquets melden en dan pas op zoek gaan naar hun ticket of e-ticket op hun telefoon. Dit zorgt voor oponthoud. De club zegt bezig te zijn om hier op wedstrijddagen meer aandacht op te vestigen, bijvoorbeeld door supporters vlak voor de tourniquetjes erop te geattendeerd het entreebewijs gereeds te houden.
Feyenoord kijkt ook naar de eigen organisatie om de doorstroom bij het scannen en fouilleren te bevorderen. De club geeft daarbij aan gebonden te zijn aan de infrastructuur die het stadion momenteel heeft en waarvan het niet realistisch is deze aan te passen. Om die reden is het niet mogelijk om bijvoorbeeld meer tourniquets te plaatsen.
Zelfscan-apparatuur
De FSR heeft als aanbeveling het introduceren van zelfscanapparatuur aan de club meegegeven. Door het toepassen van deze digitalisering bestaat de mogelijkheid dat supporters sneller toegang kunnen krijgen tot het stadion. Bovendien kan de medewerker, die nu in het hokje bij de poort zit, worden ingezet voor andere doeleinden. Feyenoord geeft aan dat naar digitalisering van het toegangsproces wordt gekeken, maar dit vooraf eerst goed te willen testen. De club spreekt de intentie uit om dit lopende seizoen bij een aantal poorten met zelfscan-appratuur te willen testen.
Stewards
Een bijdragende factor aan de wachttijden-ergernis, zijn de personeelsleden die bij de toegangspoorten ogenschijnlijk niks staan te doen. Feyenoord bestrijdt dit beeld. Volgens de club staan er beveiligingsmedewerkers stand-by om bij bepaalde situaties direct beschikbaar te zijn. Als voorbeeld wordt genoemd dat zij inspringen in het geval er vuurwerk wordt gevonden. In dat geval kan de medewerker die de fouilleer-werkzaamheden uitvoert door blijven gaan en handelt de beveiligingsmedewerker de vondst af. Het stand-by team ziet bovendien toe op de veiligheid van de medewerkers die aan het fouilleren zijn. Tot slot meldt de club dat sommige medewerkers niet gekwalificeerd zijn om bepaalde werkzaamheden uit te voeren.