Feyenoord en Castore in hun nopjes met Twaalfde shirt: “Belangrijkste is dat wij de juiste snaar hebben geraakt"
Feyenoord presenteerde onlangs het winnende ontwerp van het Twaalfde Shirt, voorafgegaan door een grote campagne. In totaal kwamen er 3.929 inzendingen binnen van supporters, waarna uiteindelijk één ontwerp als winnaar uit de bus kwam. Het groene shirt wordt in december officieel gelanceerd.
Op Feyenoord One laat de club zien hoe het proces richting de lancering verliep. "We zijn een relatief klein merk en ik denk dat daar ook de kracht ligt van Castore", aldus Pim Fennema, Director Sports Marketing Europe van het Britse kledingbedrijf. Hij doelt daarmee op de flexibiliteit die het bedrijf heeft, als het gaat om shirtdesigns. Op social media wijzen supporters regelmatig op de matige kwaliteit en beschikbaarheid in de fanshops van de shirts, waarin Castore een stuk minder uitblinkt. Feyenoord drong dan ook een aantal keren aan op verbeteringen.
Qua kledingontwerp zit de samenwerking dus beter in elkaar. "Wij luisteren wel naar de clubs waarmee we samenwerken. Ieder seizoen kijken we gezamenlijk vooruit en het idee voor het Twaalfde Shirt kwam vrij snel naar boven", aldus Fennema.
Veel traditionele shirts
Alex van Mook die bij Feyenoord verantwoordelijk is voor de merchandise, gaf dit keer het proces uit handen. "We zagen veel traditionele shirts, waarbij het ging over de stad. Dat gaat dan over de kleuren, het wapen of details van iconische gebouwen. Dat is heel leuk om te zien, want je ziet de betrokkenheid van onze supporters. Mij lijkt het leuk om een keer een heel nieuw kleurenpalet in te vullen, maar ik vond alle twaalf de shirts passen bij de campagne en de club. Het belangrijkste van deze campagne is dat wij de juiste snaar hebben geraakt."
KNVB regels
Timo Reesink, Hoofd Competitie Betaald Voetbal bij de KNVB, licht de regels vanuit de UEFA toe rondom shirtontwerpen. "Je mag bijvoorbeeld geen slogan of afbeeldingen van personen op een shirt plaatsen. Er zijn een aantal basisregels waar iedereen zich aan moet houden, maar ook als KNVB hanteren wij nog een paar regels. Dat gaat veel meer over reclames. De clubs moeten zelf bepalen in welke kleuren of designs ze willen spelen."