feyenoord-one

Screenshot

Nieuws

Feyenoord One • “We voeren regelmatig gesprekken met andere clubs en barsten van de ideeën”

Dennis

Begin dit jaar lanceerde Feyenoord als eerste, hoe kan het ook anders, een eigen streamingsdienst. Nu, bijna een jaar verder, zijn velen nieuwsgierig hoe het met de ontwikkeling verder is gegaan en wat we nog mogen en kunnen verwachten.

Het streamingskanaal biedt Feyenoordfans de kans om elk minuut van de dag naar hun club te kijken. In Coronatijd deden veel mensen dat al, omdat ook de grote zenders als NPO/NOS en ESPN oude finales, denk aan die van 1970, integraal nog eens uitzonden. Toen al bleek dat er een markt was voor dergelijke uitzendingen. In gesprek met magazine Perspectief kijkt commercieel directeur Ruud van der Knaap tevreden terug op introductie Feyenoord One

Hebben jullie die feiten uit het Coronatijdperk toen ook meegenomen bij de ontwikkeling en totstandkoming van Feyenoord One? Die finale is ook terug te kijken op Feyenoord ONE natuurlijk. Net als een hoop andere Classic Matches die in het geheugen staan gegrift van veel Feyenoorders. En dat is precies wat we beogen met Feyenoord ONE, één plek waar supporters alles kunnen zien en terugkijken van Feyenoord. Een paar redenen lagen ten grondslag aan de keuze voor een eigen streamingdienst. We beheren tegenwoordig wel acht verschillende socialmediakanalen en dat worden er eerder meer dan minder. Voor al die kanalen maken we zoveel content (video’s, filmpjes, documentaires) dat we merken dat hele mooie en waardevolle items lang niet iedereen bereiken. Feyenoord ONE biedt daar een uitkomst voor. 

Vervolgens hebben we op een paar momenten ook onderzocht of onze achterban zo’n service zag zitten en daaruit bleek heel duidelijk dat een eigen streamingdienst op veel enthousiasme kon rekenen.

We zijn bijna een jaar verder. Ik kijk bijvoorbeeld graag naar de wedstrijden op zaterdagmiddag, zeker in de koude maanden. Is er veel belangstelling voor de liveduels van onze jeugdteams? Welke programma’s worden het beest bekeken en geëvalueerd? We beloven ieder weekend een live wedstrijd van de Feyenoord Academy, meestal betreft dat het O21 of O19 elftal. Die worden goed bekeken door een paar duizend kijkers per stream. Sowieso doen livestreams het goed. Ook de persconferenties van onze trainer Brian Priske bijvoorbeeld. En de live wedstrijden van Feyenoord 1 zijn natuurlijk de absolute kijkcijferkanonnen. Afgelopen zomer schakelde zelfs 80% van onze abonnees in voor de oefenwedstrijd tegen Benfica.

Ook de grote documentaires, zoals die over Gimenez en Geertruida, worden uitstekend bekeken. Die streams zijn wel wat gelijkmatiger verdeeld dan een live wedstrijd.

Hoe is het gegaan met de kinderziektes? Elk nieuwe ontwikkeling heeft daar immers mee te maken? Die zijn er natuurlijk altijd. Zo hebben we in het begin wat problemen gehad met de stabiliteit van de livestreams. Inmiddels zijn die problemen grotendeels opgelost. We ervaren in sommige gevallen ook nog wat problemen met het streamen van content van je mobiele apparaat naar tv. Voor de beste evaring kunnen abonnees het beste via de Feyenoord-app naar Feyenoord ONE kijken en van daaruit streamen naar je grote scherm.

Is het niet moeilijk om elke keer weer nieuwe content te bedenken? We hebben een uitstekend content en media team dat barst van de goede ideeën. We moeten eerder keuzes maken dan dat we op zoek zijn naar ideeën voor nieuwe content. En zoals ik al aangaf, biedt Feyenoord ONE de mogelijkheid om de dingen die we al produceren naar het platform te brengen. Zo maken we al een paar seizoenen de Stories serie. Een format waarin we het eerste elftal volgen rondom de Europese duels, we zien het team vertrekken bij 1908, het vliegtuig instappen onderweg naar onze bestemming, de training op de avond voor de wedstrijd, de wandeling op de wedstrijddag zelf en ga zo maar door. Een fantastisch item om terug te kijken en de wedstrijd opnieuw te beleven. Dan is het extra mooi dat we dit seizoen al een aantal fantastische uitduels hebben meegemaakt in Girona, Lissabon en Manchester.

En net nieuw is de serie Rewind. Daarin blikken we terug op verschillende historische en hilarische fragmenten die Feyenoord TV door de jaren heen heeft opgeleverd. Samen met de hoofdrolspelers uit die tijd, zoals Joris Lutz en Michel van Egmond. 

Hoeveel andere clubs zijn al komen kijken hoe Feyenoord dit heeft aangepakt en na willen doen? We voeren regelmatig gesprekken met andere clubs en sportorganisaties die benieuwd zijn hoe we dit precies hebben aangepakt. Dat betreft andere internationale voetbalclubs, maar ook bijvoorbeeld sportbonden uit Nederland. We delen graag onze kennis over de uitdagingen die we zijn tegengekomen en de onderzoeken die we hebben gedaan om te begrijpen hoe we met deze nieuwe service moeten omgaan. Andersom leren we weer veel van die clubs over hun concepten. Zo is iedere Europese uitwedstrijd niet alleen een leuke maar ook een zeer nuttige aangelegenheid. Bij Benfica en Manchester City hebben we geweldige inspiratie opgedaan. Benfica is net als wij een grote club in een kleine markt. Dus ook zij zijn gedwongen om creatief te zijn in hun marketing en commercie. Met Manchester City willen we ons niet al te veel vergelijken, want zij zijn vele malen groter dan Feyenoord en beschikken soms over schier onmogelijke middelen. Maar ook daar hebben we veel dingen gezien en gehoord waarmee wij ons voordeel kunnen doen.

Delen

Reacties

De Feyenoord goed nieuws show met voorbesproken antwoorden. Nooit iets spontaans. Neem een paar kritische verslaggevers in dienst en maak oprechte tv. Bespreek ook de problemen van supporters etc eerlijk. Nu net de aloude Pravda