lange-rijen

Opinie

Groeiende ergernis over lange rijen bij toegangspoorten

Dennis

De ergernissen over de doorstroom bij de toegangspoorten van de Kuip steken weer de kop op. Rondom de wedstrijden tegen PSV en FC Twente klaagden supporters steen en been over de ellenlange rijen en dito wachttijden. 

De vaste stadionbezoekers kennen het gevoel, wanneer zij ruim van tevoren het voorplein oplopen en tot hun schrik worden geconfronteerd met rijen die reiken tot aan het station. Aan de andere kant van het stadion hetzelfde beeld, met rijen tot aan de trappen van het dijkje. Frustraties alom, want de klok tikt door en op een relaxte manier naar de wedstrijd toeleven zit er niet meer in.

Voetje voor voetje schuifelen de fans richting het hokje waar de kaartjes worden gescand. Een kwartier voor de aftrap staan er nog massa’s supporters voor de toegangspoorten, in afwachting of zij überhaupt het eerste fluitsignaal gaan halen. Sommigen uiten hun frustraties richting de stewards achter de poorten, weer anderen berusten in hun lot. Degene die vooraan staan glippen snel naar binnen en hollen naar hun plek. Zij slaan de horeca over. Geen tijd.

Het kost de club inkomsten, maar bovenal is de gezellige stadionbeleving ver te zoeken. De mogelijke oplossing wordt in de rijen vaak al aangedragen. Supporters wijzen driftig naar loketjes waar geen hond staat. Dikwijls zijn de rijen het langst bij de ingangen aan de gele zijde, terwijl er tegelijkertijd maar een handjevol mensen bij de oranje poorten naar binnenloopt. De stewards staan daar wortel te schieten. Op de een of andere manier lukt het niet om ingangen tijdelijk in te zetten om de piekbelasting elders op te vangen. Wat ook niet helpt, is een bataljon stewards die met de handen in de zakken staan, terwijl de pauken bij het opengaan van de spelerstunnel inmiddels zijn te horen.

Te vaak, met name bij grote wedstrijden, blijkt de toegangsprocedure van het stadion niet toereikend om de mensen op tijd binnen te krijgen. Met het uitsturen van variërende bezoekersinformatie probeert de club de toestroom meer te spreiden, maar mensen bepalen liever zelf hun dagindeling. Het moet als bezoeker ook allemaal maar passen, helemaal op doordeweekse dagen wanneer er ook nog wordt gewerkt.

Wie een blik werpt op social media ziet dat de supporters er inmiddels genoeg van beginnen te krijgen. Toch zullen zij er volgende keer weer staan. Want ook dat is Feyenoord.

lange-wachtrijen
Bron: @Lerra010 op X

Delen

Reacties

1. Zelfscanners bij de poortjes zodat die hokjes weg kunnen. Ontstaat er 50% meer ruimte voor poortjes en kunnen die mensen uit die hokjes gaan fouilleren.
2. Oranje poortjes op foto geel maken en wat hekken en gebouwtjes verplaatsen. En overal de doorstroomcapaciteit beter verdelen.

Doorstroomsnelheid bij de probleemvakken verdubbeld, probleem opgelost. Investering: 1 of 2 maanden salaris van een basisspeler.
Ook in de CL was het drama. Zelfscan is geen slecht idee, dat hebben ze zelf in mijn woonplaats bij PEC Zwolle ipv hokjes.
Afkloppen maar ik heb dit seizoen amper in de rij hoeven staan. We komen meestal een uur voor de wedstrijd aan maar ook weleens later.
Misschien ligt het aan welke zijde?
Vorig jaar voor de beker ging de oranje zijde later open dan de rest van het stadion. Mensen misten bijna de eerste helft. Klantenservice reageerde nergens op. Mensen vertalen wel.
Het probleem bij ons op de Noordzijde is het aantal gasten die fouilleren, als je deze bezetting verdubbeld kom je al een heel eind.
Dat fouilleren gaat sowieso niet zo heel lekker op de noordzijde geloof ik 😂
Kaartje zelf scannen, dan kan die gast die nu in dat hokje zit mee helpen met fouillering
Groeiende ergenis over "opinie"-stukjes over klein ongemak. Lezers klagen steen en been over het geklaag van stukjeschrijvers die schrijven namens " de supporter". Veelgehoorde reacties: " kom gewoon op tijd"
en "klets gewoon met elkaar in de rij". Kortom geniet van je dag en zeik niet zo.
tegen psv was ik direct na werk doorgegaan naar t stadion, ik kwam aan om kwart over 7 en ik zag de rij al, en ja hoor ik stond 2 minuten voor het begin van de wedstrijd op het vak. Het is niet meer te doen dit
Je weet toch, Feyenoordsupporter word je niet voor de lol. Je moet eerst een hoop kunnen doorstaan, voordat het leuk wordt ;-)
Rechts van de foto valt het reuze mee.
daar mag je niet naar binnen als je op geel zit
Feyenoord-PSV
Om 19:30 uur zag ik enorme rijen voor 34 t/m 41 blauwe zijde. Om 20:05 uur was ik erdoor.

Feyenoord-FC Twente
Uit schrik kwartier eerder (13:45 uur) in de rij gaan staan voor dezelfde toegangspoorten. De rij was wat minder lang. Na zes minuten al erdoorheen. Mijn kameraad was een kwartier later en had zes minuten langer nodig.

De blauwe zijde ging zondag dus vrij soepel maar woensdag zat er geen gang in. Afgelopen zondag gingen op mijn vak relatief weinig mensen te laat naar mijn plek.
Woensdag was ik sinds jaren iets te laat maar hield de stroom aan mensen op de trappen nog wel een aantal minuten na mij aan.

Feyenoord is met een enquête gekomen. Dus alle gelegenheid om flink erover te klagen.
waarom niet zelfscanners neerzetten ipv hokjes met personeel?
Het is niet de Jumbo he? Mensen kunnen van alles bij zich hebben.
Het probleem zit hem in de complete organisatie. Meermaals wordt er niet nageleefd wat er gecommuniceerd wordt. Zoals ook in de kampioenswedstrijd. Mensen hebben op de mail staan dat de poort tussen de groene en oranje zijde op moment x opengaat. Echter blijft de poort 10 min na gecommuniceerd tijdstip nog steeds dicht. Stewards moeten er dan ook niet gek van opkijken dat mensen boos worden en uiteindelijk door het hek zijn gebroken. Echter leert Feyenoord nooit van deze momenten
Sloeg afgelopen zondag werkelijk helemaal nergens op. Sowieso al een drama om met de auto Rotterdam in te komen, vervolgens een kwartier voor de wedstrijd eindelijk bij de Kuip (normaal met dezelfde vertrektijd een uur voor de aftrap) en er stonden op de blauwe zijde nog steeds rijen tot aan de horecatentjes.
Het is dat ik asociaal bij iemand anders relatief voorin in de rij kon aansluiten, ik denk dat de mensen die toen achteraan stonden de eerste helft gemist hebben.
Zondag bij poorten 1-6 ook meerdere gevallen dat ze passen niet konden scannen. De rijen begonnen daardoor ook aardig te groeien...