Opinie
Groeiende ergernis over lange rijen bij toegangspoorten
De ergernissen over de doorstroom bij de toegangspoorten van de Kuip steken weer de kop op. Rondom de wedstrijden tegen PSV en FC Twente klaagden supporters steen en been over de ellenlange rijen en dito wachttijden.
De vaste stadionbezoekers kennen het gevoel, wanneer zij ruim van tevoren het voorplein oplopen en tot hun schrik worden geconfronteerd met rijen die reiken tot aan het station. Aan de andere kant van het stadion hetzelfde beeld, met rijen tot aan de trappen van het dijkje. Frustraties alom, want de klok tikt door en op een relaxte manier naar de wedstrijd toeleven zit er niet meer in.
Voetje voor voetje schuifelen de fans richting het hokje waar de kaartjes worden gescand. Een kwartier voor de aftrap staan er nog massa’s supporters voor de toegangspoorten, in afwachting of zij überhaupt het eerste fluitsignaal gaan halen. Sommigen uiten hun frustraties richting de stewards achter de poorten, weer anderen berusten in hun lot. Degene die vooraan staan glippen snel naar binnen en hollen naar hun plek. Zij slaan de horeca over. Geen tijd.
Het kost de club inkomsten, maar bovenal is de gezellige stadionbeleving ver te zoeken. De mogelijke oplossing wordt in de rijen vaak al aangedragen. Supporters wijzen driftig naar loketjes waar geen hond staat. Dikwijls zijn de rijen het langst bij de ingangen aan de gele zijde, terwijl er tegelijkertijd maar een handjevol mensen bij de oranje poorten naar binnenloopt. De stewards staan daar wortel te schieten. Op de een of andere manier lukt het niet om ingangen tijdelijk in te zetten om de piekbelasting elders op te vangen. Wat ook niet helpt, is een bataljon stewards die met de handen in de zakken staan, terwijl de pauken bij het opengaan van de spelerstunnel inmiddels zijn te horen.
Te vaak, met name bij grote wedstrijden, blijkt de toegangsprocedure van het stadion niet toereikend om de mensen op tijd binnen te krijgen. Met het uitsturen van variërende bezoekersinformatie probeert de club de toestroom meer te spreiden, maar mensen bepalen liever zelf hun dagindeling. Het moet als bezoeker ook allemaal maar passen, helemaal op doordeweekse dagen wanneer er ook nog wordt gewerkt.
Wie een blik werpt op social media ziet dat de supporters er inmiddels genoeg van beginnen te krijgen. Toch zullen zij er volgende keer weer staan. Want ook dat is Feyenoord.
Reacties
2. Oranje poortjes op foto geel maken en wat hekken en gebouwtjes verplaatsen. En overal de doorstroomcapaciteit beter verdelen.
Doorstroomsnelheid bij de probleemvakken verdubbeld, probleem opgelost. Investering: 1 of 2 maanden salaris van een basisspeler.
Misschien ligt het aan welke zijde?
en "klets gewoon met elkaar in de rij". Kortom geniet van je dag en zeik niet zo.
Om 19:30 uur zag ik enorme rijen voor 34 t/m 41 blauwe zijde. Om 20:05 uur was ik erdoor.
Feyenoord-FC Twente
Uit schrik kwartier eerder (13:45 uur) in de rij gaan staan voor dezelfde toegangspoorten. De rij was wat minder lang. Na zes minuten al erdoorheen. Mijn kameraad was een kwartier later en had zes minuten langer nodig.
De blauwe zijde ging zondag dus vrij soepel maar woensdag zat er geen gang in. Afgelopen zondag gingen op mijn vak relatief weinig mensen te laat naar mijn plek.
Woensdag was ik sinds jaren iets te laat maar hield de stroom aan mensen op de trappen nog wel een aantal minuten na mij aan.
Feyenoord is met een enquête gekomen. Dus alle gelegenheid om flink erover te klagen.
Het is dat ik asociaal bij iemand anders relatief voorin in de rij kon aansluiten, ik denk dat de mensen die toen achteraan stonden de eerste helft gemist hebben.