Perspectief
Nieuws
Interview 1908.nl aan Perspectief Magazine
1908.nl gaf recentelijk een eindejaarsinterview aan Perspectief, het magazine van de Vereniging aandeelhouders Stadion Feijenoord (VaSF). Hieronder de integrale tekst van de publicatie.
Afgelopen zomer startte www.1908.nl, een gloednieuwe website gericht op Feyenoordnieuws. Het platform viel al snel op met dagelijks meerdere nieuws- en lezenswaardige artikelen en uitstekend beluisterde podcasts. Vaak kwam 1908.nl als eerste met mogelijke transfers, terwijl de traditionele media daar nog niet over berichten.
Tijd om eens nader kennis te maken met Niels en Rutger, twee drijvende krachten achter 1908.nl. De mannen die garant staan voor de meeste primeurs met betrekking tot hun Feyenoord.
Eerst even over jullie. Wanneer ontstond jullie liefde voor Feyenoord?
Niels: Bij mij ontstond dat op mijn achtste. Toen bezocht ik met mijn vader voor het eerst een wedstrijd in De Kuip. Feyenoord tegen Fortuna Sittard in 1999, het seizoen na het kampioenschap onder trainer Leo Beenhakker. Vak W. Het werd 1-0 door Kees van Wonderen. De sfeer maakte een grote indruk op mij, vandaar dat ik alle details van die dag nog weet op te lepelen. Je kan zeggen dat de liefde met de paplepel is ingegoten.
Rutger: Ik ging als klein jongetje een keer mee met vv ’s-Gravendeel naar een kameraadjeswedstrijd. Een dag later was ik ingeschreven bij de juniorclub. Feyenoord heeft me veel gebracht. Vriendschappen, schitterende Europese reizen, omgaan met teleurstellingen en zo nu en dan wat euforie.
Wat hebben jullie met De Kuip?
Niels: Voor mij is dat de sfeer, dat doet het hem. Die overhangende tribunes die tot dicht bij het veld reiken. En dan de geschiedenis van al die grote wedstrijden die er zijn gespeeld. Dat vond ik op mijn achtste en nu nog steeds. Regelmatig bezoek ik dan ook thuiswedstrijden.
Rutger: Mijn eerste voetstappen in De Kuip kan ik me nog goed herinneren. Het is een prachtig zicht wanneer je het stadion binnenstapt op de tweede ring. Wanneer ik daar plaatsneem, denk ik steeds terug aan dat eerste moment. Kippenvel.
Zijn jullie blij dat Feyenoord City niet een nieuw voetbalstadion lijkt te krijgen?
Rutger: Om te zeggen blij, niet per definitie. We krijgen het wederom niet voor elkaar het beste voor Feyenoord te creëren. Wel is het zo dat het Feyenoord City plan in mijn ogen niet het beste voor de club zou zijn. Feyenoord blijft nu nog zeker tien jaar in De Kuip. Daar moeten de urgente zaken nu eerst geregeld worden. Ik hoop dat er over enkele jaren een fantastisch plan ligt waar nagenoeg elke supporter blij van wordt. En of dan renovatie of nieuwbouw het beste voor de club is, dat zal de tijd leren.
Niels: Ik heb er niet echt een mening over. Als een plan goed is en het werkt, dan is dat prima. Als het plan niet goed is, moet je jezelf afvragen of je ermee door moet gaan. Al is het zo dat je vooraf nooit exact weet waar je goed aan doet.
Met 1908.nl timmeren jullie nu aan de weg als nieuwsplatform. Kunnen jullie uitleggen hoe 1908.nl is ontstaan?
Niels: Feyenoord is een grote landelijke club met bijna drie miljoen fans. Wij hadden het idee dat er behoefte was om een nieuwssite te lanceren dat verder gaat dan het verzamelen van quotes en artikelen van andere media. Uiteindelijk zijn we met een paar mensen gaan zitten en kwamen we erachter dat we met z’n allen eigenlijk alle geledingen in- en rondom Feyenoord beslaan. We waren dus in staat om zelf nieuws te brengen in plaats van te kopiëren van anderen.
Rutger: Rondom de jaarwisseling zijn we daar iets mee gaan doen. We kozen de naam 1908 omdat het, uiteraard, verwijst naar het oprichtingsjaar van de club, maar ook omdat het lekker kort is en makkelijk om te onthouden. En ook niet onbelangrijk, we wisten de hand te leggen op de domeinnaam. In afwachting van de lancering van de website besloten we te starten op social media. Voor mij betekende dat om voortaan het transfernieuws en overige primeurs via de social kanalen van 1908.nl te laten lopen, in plaats van via Feyenoord Transfermarkt wat ik voorheen deed. Dat leverde duizenden volgers op, waarmee we ons eerste bereik opbouwden. Begin juli was de website klaar en gingen we daar al het nieuws plaatsen.
Werkte je met Feyenoord Transfermarkt altijd alleen?
Rutger: Met betrekking tot posts plaatsen wel. Dat wil niet zeggen dat ik het alleen doe. Je bent altijd afhankelijk van goed ingevoerde personen. Ik ben hen en alle volgers enorm dankbaar. Ik schrijf graag wat er speelt en mijn oren staan altijd op de wind. Met de switch naar 1908.nl brengen we nu alles samen. Transfers, contractnieuws en overige primeurs, maar ook nieuws vanuit de club en partijen rondom de club, voorzien van achtergronden.
Hoe gaat het binnenhalen van zo’n primeur in zijn werk?
Rutger: Netwerken is ‘pappen en nathouden’. Je zorgt ervoor dat je geregeld je bronnen spreekt. Met een belletje of in een chatgesprek word je vaak al over vijf of zes nieuwtjes bijgepraat. Elke primeur heeft zijn eigen verhaal. Soms hoor je het via direct betrokkenen, zoals spelers, zaakwaarnemers of bestuurders. Of juist weer vanuit een heel andere hoek. Een nieuwe speler had in de kappersstoel verteld dat hij een transfer naar Feyenoord zou gaan maken. Na zijn knipbeurt kreeg ik een direct message, waaruit ik dit nieuws kon verifiëren. Of neem de transfer van Dávid Hancko. Al voor de finale in Tirana wist ik dat hij als eerste op de lijst stond om een vertrek van Marcos Senesi op te vangen. Hij was voor de finale al persoonlijk rond met Feyenoord. Ik heb bijna twee maanden mijn mond gehouden, totdat de club concreet wilde worden. Ik wist het zeker: Deze man gaat in het rood-wit spelen. Nog een mooi verhaal. Dennis te Kloese werd bij de Galgenwaard gesignaleerd. Die is daar uiteraard niet zomaar. Die kon daar maar voor twee spelers zijn: Douvikas of Timber. Ik besloot om dit te checken, en ik had beet: Timber.
Met hoeveel mensen zijn jullie actief bij 1908.nl?
Niels: We zijn inmiddels met een brede groep mensen die meebouwen aan 1908.nl. Iedereen doet dat vanuit zijn eigen kwaliteiten. Zoals Rutger onze man is voor transfernieuws, hebben wij ook mensen die zich richten op achtergrondverhalen, analyses of social media. En het mooie is; iedereen brengt zijn netwerk mee. Dus het aantallen ogen (en oren) rondom Feyenoord neemt toe.
Rutger: Niels is onze eindredacteur en mag alles samenbrengen. Ik jaag liever op nieuwtjes en primeurs, haha.
Niels: We hebben eigenlijk maar een voorwaarde; je moet een betrokken Feyenoord supporter zijn. Dat zorgt ook direct voor een uitdaging, want bijna iedereen zit op wedstrijddagen in De Kuip haha. Mooi natuurlijk dat 1908.nl bovenop de club zit, maar ook rondom wedstrijden moeten er artikelen verschijnen.
Wat willen jullie uiteindelijk bereiken?
Niels: De uiteindelijk drijfveer is om een serieuze nieuwssite te worden waarop iedereen met een rood-wit hart met veel plezier komt. Van een fanatieke supporter tot een fan die op zondagmiddag alleen even de uitslag checkt. En alles daar tussen in. Verder zien we graag dat jonge talenten bij ons de kans krijgen zich te ontwikkelen. Ze kunnen bij ons hun eerste ervaringen opdoen op het gebied van grafisch ontwerpen, editing en redactionele artikelen schrijven. Deze vaak jonge supporters krijgen daar alle vrijheden voor. En deze ervaringen nemen ze mee naar de toekomst.
Rutger: Op termijn willen we ook meer interactie met bezoekers. De reacties op onze site zijn doorgaans inhoudelijk, serieuzer en netter dan wat je elders soms ziet. Voetbalinhoudelijke en volwassen reacties is wat we nastreven. Dit staat nu nog in de kinderschoenen, maar we bouwen graag uit. We zitten te denken aan een beloningsysteem op de site voor constructieve bijdragen aan discussies. Ook vanuit 1908.nl kunnen we hierin meer betekenen. Ik probeer dit in ieder geval zelf vaker te doen. Antwoord geven op de vragen van fans is een kleine moeite.
Ik kan mij voorstellen dat er dan ook een verdienmodel achter hangt. Is het de bedoeling om van jullie hobby je beroep te maken?
Rutger: Het is voor mij zeker een wens om hier ooit een vaste bezigheid van te maken. Maar we zijn met een groep, dus hoe realistisch is dat? Ik geniet momenteel van een leuk leven waarin ik op de huidige manier invulling geef aan deze ambitie. Ik kan het allemaal goed combineren met mijn normale baan, al gaat het werk uiteraard voor.
Niels: We hebben op de site op bepaalde plekken advertenties staan. Voor ons is het belangrijk dat deze niet als storend worden ervaren. Je kan de hele site volhangen met een kermis aan advertenties, maar dat gaat ten koste van de bezoekbeleving. Met de advertenties proberen we nu allereerst kostendekkend te worden. Zonder onze website partner Gomotion hadden we sowieso niet kunnen starten. Wanneer de bezoekersaantallen verder toenemen zal het makkelijker worden. Daar werken we hopelijk naar toe.
Rutger: We hebben best wel veel kostenposten, dat hebben we een beetje onderschat. Denk aan hosting, het kopen van foto’s, het investeren in scoutingdata. Maar bijvoorbeeld ook etentjes met bronnen en af en toe een barbecue met de voltallige redactie.
Zijn er meer zaken die jullie hebben onderschat?
Niels: We discussiëren regelmatig over wat er moet worden geplaatst. Dat is nog niet zo makkelijk. Er zijn zoveel meningen. Wanneer is iets nog nieuws? Doet het er toe wat een journalist vindt bijvoorbeeld. In onze ogen dient die vooral nieuws te brengen. Moeten we dan de gedachtes van Arno Vermeulen over Arne Slot gaan plaatsen? Liever plaatsen we dan meningen van Feyenoorders. Maar dan nog, als de ooit bij Feyenoord mislukte spits Harry van der Laan kritisch is op Gimenez hechten wij daar toch minder waarde aan dan wanneer Pierre van Hooijdonk iets over de Mexicaan zegt. Wat wel of niet te plaatsen blijft een dagelijks terugkerend thema.
Rutger: Ook gaat er meer tijd in zitten dan vooraf gedacht. De wereld staat nooit stil. Het nieuws gaat ook tijdens het werk door. En het netwerken dus ook.
Hoe reageert de leiding van de club op jullie bestaan als ‘razende nieuwsbrengers’ nieuwe stijl?
Rutger: Ik hoor regelmatig dat ze verbaasd zijn hoe goed wij geïnformeerd zijn. Dat zijn leuke dingen om te horen. Maar vanuit de club hebben we nog nooit iets negatiefs gehoord. We vertellen wat er speelt, meer niet. Al het nieuws wordt ook pas gebracht bij akkoord van bronnen.
Niels: We proberen alles op een juiste manier te brengen, uitgaande van een positieve insteek. We hebben allen liefde voor de club en willen graag zien dat er een positieve ‘vibe’ omheen hangt.
Op de site valt op dat er doorlinkmogelijkheden zijn naar FSV De Feijenoorder. Werken jullie graag samen met andere aan Feyenoord gerelateerde partijen?
Niels: Dat is wel wat we nastreven. Uiteindelijk zijn we allemaal Feyenoorders. Hebben we passie voor de club. Wat ons betreft help je dan elkaar. Wij zien graag een grote en diverse supportersvereniging die Feyenoord steunt. FSV De Feijenoorder is voor ons als partner natuurlijk ook interessant. Ze zetten zich in voor supporters, organiseren regelmatig events en maken hoogwaardige content met het magazine Hand in Hand.
Rutger: En vergeet de vele sfeeracties niet: Die zijn vaak prachtig. Daar zit zoveel tijd en geld in. Daar hebben wij bij 1908.nl alleen maar respect voor.
Weten jullie ook vaak als eerste het nieuws over De Kuip? Of alleen over de club?
Rutger: Ook bij Stadion Feijenoord NV hebben we bronnen. Regelmatig plaatsen we artikelen met nieuws dat over het stadion gaat. Dat zullen we blijven doen. Dus als je op de hoogte wilt zijn, volg 1908.nl.
Nog een slotwoord?
Rutger: Leve Feyenoord 1!
Reacties
Snap ook wel dat sommige fans teleurgesteld zijn als er geen primeurs zijn, maar daar zijn jullie natuurlijk niet verantwoordelijk voor.
Keep up the good work, volg jullie eigen koers en negeer soms maar een negatieve klank (helaas part of the job denk ik..).
Leve Feyenoord 1!