
Nieuws
UPDATE • Maassluis voert de boventoon in De Kuip; clubsentiment gestuurd vanuit pittoresk stadje
UPDATE • Naast het bijna complete journaille dat Feyenoord dagelijks volgt, wordt u vanaf volgend seizoen in De Kuip ook via de speakers bijgepraat door iemand uit de Maassluis enclave. Dimitri Metgod is namelijk aangesteld als opvolger van Peter Houtman. Iemand uit de inner circle, want Metgod komt over van amateurclub Excelsior Maassluis waar hij eveneens via de microfoon de opstellingen en huishoudelijke mededelingen ten gehore bracht. Voor wie de Maassluizer invloed rondom Feyenoord is ontgaan, in onderstaand artikel kom tu ruimschoots aan uw trekken.
======================
Voor veel mensen zal Maassluis een nagenoeg onbekende plaats zijn. Het pittoreske stadje ligt onder de rook van Rotterdam en is van bescheiden omvang. Toch speelt ‘de eerste stad aan de Waterweg’ een opvallende rol in het medialandschap van Feyenoord. Want als stad is het misschien niet toonaangevend, het geldt wel als de bakermat van een stroming die de publieke opinie rondom de club bepaalt. En die wordt steeds groter. 1908.nl zet alles op een rij.
De stadsnaam popte onlangs weer op, toen Robin Jongmans werd aangesteld als nieuwe perschef van de club. De Maassluizer is de opvolger van Samuël Sanches, die aan de slag gaat bij de KNVB. Jongmans is een ervaren journalist en afkomstig van De Telegraaf, waar hij eerder verslag deed over de Kuipclub.
Enclave
Wanneer Jongmans straks plaatsneemt achter de persconferentietafel, zal hij zich wellicht in het Maassluizer stadscafé De Waker wanen. Grote kans dat hij aan de andere kant van de tafel Marcel van der Kraan ziet zitten, zijn ex-collega van De Telegraaf, die namens de grootste krant van Nederland in belangrijke mate de berichtgeving rondom Feyenoord bepaalt. Een op-en-top Maassluizer.
En wie hij ook ziet? Martijn Krabbendam! Sinds jaar en dag de Feyenoord-watcher van Voetbal International. Deze Maassluizer zet voor het grootste en meest gerenommeerde voetbalblad van het land de gemoedstoestand in Rotterdam op papier. Krabby trapte overigens vroeger tegen een balletje en wel met de persoon die een stoel verder zit: voormalig stadsgenoot Mikos Gouka. Beide journalisten speelden nog samen bij Excelsior Maassluis, al was Krabbendam meer toebedeeld aan het bierteam, terwijl Gouka nog een aantal jaren verdienstelijk in het eerste speelde. Inmiddels is Gouka al ruim vijftien jaar de vaste Feyenoord-volger van Algemeen Dagblad. Ook de club-reportages in de tweede krant van Nederland komen dus uit een Maassluizer-pen. Wat wel lachen wordt: De Telegraaf en Algemeen Dagblad zijn het bijna nooit met elkaar eens. Beide toonaangevende kranten lijken zich per definitie een tegengestelde mening aan te meten. Als een soort mini-oorlogje wie de beste bronnen in het Maasgebouw heeft.
Invloedrijk
Desondanks wordt het clubsentiment in de drie grootste mediakanalen bepaald door drie Maassluizers. Is dat soms de reden dat Feyenoord met Jongmans een plaatsgenoot heeft aangetrokken? Zodat hij met de invloedrijke watchers lekker kan keuvelen over de vernieuwde Markt of de Furiade, en herinneringen kan ophalen uit de tijd van discotheek Commedia en shoarmazaak De Piramide. Wellicht kunnen ze daarna even met z’n allen op bezoek bij Alexander van der Lely. Deze gefortuneerde supporter bouwde zijn melkrobottenimperium in Maassluis en is sinds kort toegetreden tot de Raad van Commissarissen van Feyenoord. Zijn bedrijfspand is op loopafstand, pal achter de nieuwe villawijk die Maassluis rijk is. Lekker dichtbij.
Televisie
Wie denkt dat het stadje naar de achtergrond verdwijnt zodra je de kranten links laat liggen, komt bedrogen uit. Onderuit gezakt op de bank kan je zomaar langs de volgende orerende Maassluizer zappen: Chris Woerts. Deze voormalige commercieel directeur van Feyenoord duidt de club maar al te graag bij het populaire Vandaag Inside, één van de best bekeken programma’s op de Nederlandse televisie. En zo is het Maassluis voor en Maassluis na, wanneer de toon rondom de Stadionclub wordt gezet. Wat dit allemaal betekent? Waarschijnlijk niets. Hooguit dat er in een bepaald wereldje wordt geshopt wanneer er een baantje vrijkomt. Of dat een slok water uit de Weverskade voor uitzonderlijke en zeer regionale journalistieke talenten zorgt, gezegend met een gekmakende taalkundige lenigheid. Opmerkelijk is het in ieder geval wel.
Wie in de toekomst de plaatsnaam voorbij hoort komen, zal niet langer onwetend uit de ogen kijken, maar zich beseffen dat hier gesproken wordt over de mediahub van Feyenoord. De rood-witte content metropool aan de Waterweg. De stad van Marcel, Martijn, Mikos, Robin, Chris en vooruit….een beetje van Alexander. Bedenk goed: wat u over Feyenoord leest, komt van iemand die ooit de Koningshoek heeft gezien.