Illustratie van een nieuw stadion in de gedempte Waalhaven. Bron: Rotterdamse Dromers
Opinie
Rotterdamse Dromers • 'Feyenoord verplaatsen naar een gedempte haven' (deel 2)
Eerlijk is eerlijk, de aangedragen wensoplossingen van de Rotterdamse Dromers voor renovatie van de Kuip hadden wat verder mogen gaan dan het neerzetten van een extra Maasgebouw aan de stationszijde. Dat beeld geeft ook de uitkomst van de poll onder vele bezoekers. Een worsteling tussen ambitie en realisme wellicht? Creatiever is het platform wanneer het gaat om het vinden van een nieuwe plek voor Feyenoord in Rotterdam.
Een nieuw stadion in de buurt van de huidige Kuip is sinds het opdoeken van Feyenoord City onwaarschijnlijk geworden. Op het oude Varkenoordterrein – ooit een beoogde plek – is inmiddels een gloednieuw sportcomplex gebouwd en in de omgeving van de Kuip zal spoedig woningbouw plaatsvinden. Als Feyenoord in Rotterdam wil blijven, waar kan het dan nog heen? De Rotterdamse Dromers (RD) dromen wel vaker over bouwprojecten in de stad en werken deze nauwgezet uit. Vandaag deel 2: Nieuwbouw op een nieuwe locatie.
Om een stuk grond te bemachtigen is het belangrijk dat alle betrokkenen met een schone lei beginnen, zo meldt RD. Verschillende personen bij de gemeente, club en stadion hebben inmiddels een niet zo succesvolle samenwerking met elkaar achter de rug. Het is dan ook wenselijk dat in een dergelijk geval nieuwe gezichten de kar gaan trekken. Samen dient dan worden uitgekeken naar een gebied waarbij zowel de club, stadion als het publieke belang baat hebben.
Creatieve nieuwe locaties
RD doet twee creatieve suggesties voor een geschikte locatie en een waarbij de rillingen over de rug lopen. De eerste inspirerende suggestie is het dempen van een deel van de Waalhaven, waar zowel een stadion als woningen, detailhandel en horeca kan herrijzen. Dit zou betekenen dat Feyenoord uit IJsselmonde moet vertrekken, maar wel onderkomen vind aan de Zuidzijde van de Maas. Bovendien wordt er dan rekening gehouden met zo min mogelijk potentiële overlasthebbenden. Dat reduceert volgens het platform de kans op weerstand van omwonenden in het realisatieproces.
(Tekst gaat verder na de foto)
Dat geldt ook voor de tweede optie die wordt geopperd: het dempen van een deel van de Maashaven. Tegenover het iconische cruiseschip SS Rotterdam kan een brede strook worden ontwikkelend met een stadion en tal van voorzieningen die de omgeving aantrekkelijk maken.
Volgens RD bieden zowel de Waal- als Maashaven een kans, maar vragen tegelijkertijd de nodige lef van verantwoordelijken. Want er zullen een aantal haken en ogen zijn. Zo zal er nieuwe grond moeten worden aangeschaft waarvan de prijs nog onduidelijk is. Aan het dempen van een haven hangt sowieso een hoger prijskaartje dan aan een afgelegen weiland. Bovendien zal er ook nieuwe infrastructuur moeten worden aangelegd om de toestroom aan bezoekers in goede banen te leiden. Tot slot zal een nieuw onderkomen even wennen zijn voor het Legioen. Er is geen sprake van binding op de nieuwe plek wanneer historische grond wordt ingewisseld voor een nieuw onderkomen in een gedempte haven. Daar zal de nodige tijd overheen gaan.
(Tekst gaat verder na de foto)
Buiten Rotterdam?
Tot slot komt RD nog met een derde gedachte, waarvoor de handen niet snel op elkaar zullen gaan. Het platform filosofeert over het ontbreken van een geschikte en tevens haalbare locatie in Rotterdam, waardoor de club genoodzaakt is om buiten de stadsgrenzen te kijken. Een stuk land buiten de stad is al snel goedkoper en bovendien is er meer ruimte om het gebied volledig naar eigen inzichten in te richten. Volgens haar eigen statuten moet Feyenoord echter in Rotterdam blijven, wat veel supporters zullen onderschrijven.
Wat vinden jullie van dit plan? Laat je mening achter in de poll! Toelichting kan je delen in de comments!
Reacties
Maar leuk dat velen nu hier al positief zijn.
https://i.postimg.cc/3wtRwh1B/IMG-5669.jpg
Aan de ene kant past het dan ook wel weer in het Hart van Zuid idee (zoals FC ook als vliegwiel werd aangedragen) om die regio nog meer positieve exposure te geven, maar aan de andere kant zullen ze wel niet zo happig zijn om een groot gedeelte van het park te verliezen :)
Misschien moet je die niet dempen. Iets ten zuiden van de Waalhaven lijkt een prachtige locatie te liggen voor de bouw van een stadion.
Bij afrit 19 van de A15 in Charlois tussen metrostation Slinge en Rhoon, daar ligt ook nog treinspoor. Voor de mobiliteit is dat hartstikke goed. Maar er zal dan wel wat moeten worden verplaatst:
- de bedrijven van de Poort van Charlois of
- herinrichting van de volkstuinen van de Wielewaal.
Het is wel een aardig verwijderd van de roots van Feyenoord.
Varkenoord is nu prachtig. Maar kan Varkenoord dan niet worden verplaatst en dat het nieuwe stadion alsnog op Varkenoord wordt gerealiseerd? Jong AZ en Jong PSV spelen ook niet echt in de buurt van het grote stadion.
Het is 2 km van de Afrikaanderplein (1909-1917) en 2,5 km van de hoek Kromme Zandweg - Dordtsestraatweg (1917-1937).
Het stadion gaat van het oosten van Feijenoord naar het westen. De affiniteit blijft.
Er is weinig uit te kopen op die plek.
Het is ook iconisch zo dichtbij de SS Rotterdam.
Het belemmert de scheepvaart nauwelijks.
De trein is ver weg. De metro is 18 minuten lopen.
Met de auto is de Maashaven ook wat moeilijker bereikbaar. Op dat punt is het nu al erg druk.
Over de bereikbaarheid moet dan wel goed worden nagedacht.
De kans is aanwezig dat bouwen op die plek ook veel te duur uitvalt.
Maar het is te waarderen dat er mensen zijn die nog creatief zijn om opties te bedenken.