De Kuip van boven, met het nieuwe Maasgebouw. Bron: Rotterdamse Dromers
Opinie
Rotterdamse Dromers • Stadionsuggesties van gepassioneerde Rotterdammers: Renovatie (deel 1)
Vijf jaar lang werkten de gemeente, stadion en Feyenoord aan een nieuw stadion plan. Het eindresultaat is bekend. ‘Feyenoord City’, zoals het bouwproject heette, ging ter zielen. In 2022 liet Feyenoord weten geen heil te zien in de financiële haalbaarheid van het plan, wat even later door de Raad van Staten werd bevestigd. De stekker ging uit nieuwbouw aan de Maas.
Ondertussen gaf de voetbalclub aan nog zeker tien jaar in De Kuip te blijven voetballen. Toch blijft de vraag op tafel liggen, hoe nu verder met Feyenoord en haar stadion? Dat Rotterdammers en Feyenoorders gepassioneerd zijn, bewijzen de mensen achter Rotterdamse Dromers. Zij werken vanuit persoonlijk enthousiasme en met een Rotterdams hart aan diverse ideeën, zonder dat hier concrete plannen ter realisatie aan ten grondslag liggen. Zo bekeken zij ook de stadion mogelijkheden die er voor Feyenoord zijn, zowel qua renovatie van de Kuip als nieuwbouw. Vandaag deel 1: 'Renoveren en in de Kuip blijven'.
“Feyenoord kan natuurlijk in de Kuip blijven. Het sfeervolle en imposante stadion is sinds jaar en dag de thuisbasis van de club. Veel supporters kunnen zich geen ander thuis voorstellen dan de Kuip”, zo schrijven de Rotterdamse Dromers (RD). Wel plaatsen zij een kanttekening dat het stadion in de huidige staat niet meer van deze tijd is qua voorzieningen en verdienmodel.
Al decennialang wordt er in Rotterdam gesproken over een upgrade van het onderkomen van Feyenoord. Menig plannen sneuvelden echter in het zicht van de haven. Volgens RD zijn daar verschillende oorzaken voor aan te wijzen. Zo waren plannen niet te financieren onder de door Feyenoord gestelde voorwaarden, konden bouwkosten niet worden gegarandeerd of voldeden diverse ingrepen niet aan de commerciële eisen. Ook was er een extra kanttekening dat renovatie voor een meerjarige tijdelijk verlaging van de capaciteit zou zorgen. Kijkend naar de mogelijkheden voor renovatie, komt RD op de volgende lijst plussen en minnen:
Voordelen:
- De emotionele binding en herinneringen aan de plek en het stadion blijven behouden;
- Lagere opstartkosten omdat het stadion er al staat en de grond al in gebruik is voor een stadion;
- Door het dakontwerp zit je langs het veld niet droog. Normaal gesproken zijn dit de duurste stoelen, maar in de Kuip juist de goedkoopste waardoor fanatiekelingen betaalbaar langs het veld zitten. Dit geeft de Kuip een fanatieke wedstrijdbeleving, ook voor televisiekijkers. Die blijft behouden;
- Een uniek stadion. Bepaalde kenmerken van de Kuip zouden nu niet meer gebouwd worden, zoals de staalconstructie en de lichtmasten. Feyenoord zou blijven spelen in een iconisch stadion;
- Rondom het stadion is voldoende ruimte om de voorzieningen en commerciële slagkracht naar de huidige maatstaven te brengen.
Nadelen:
- Door de recent gesloten geluidsdeal zijn concerten en andere luide evenementen vanaf 2026 geen optie meer, iets dat haaks staat op het verdienmodel van een modern stadion;
- Het stadion en het gebied eromheen inrichten naar de behoeften van nu, zal de stadionconstructie, het aanzicht of sfeer van het monument aantasten;
- Verbouwing raakt de begroting van Feyenoord in de bouwperiode door tijdelijke verlaging van de capaciteit gedurende meerdere seizoenen;
- Onderhoudskosten van behouden oude onderdelen zullen ook blijven stijgen in de toekomst. De kwaliteit van het staal zal over tijd steeds meer ingrepen nodig hebben om te voldoen aan de eisen van de tijd;
Ter overbrugging van de voors en tegens presenteert RD de optie voor het realiseren van een nieuw Maasgebouw aan de stationszijde (zie impressies). Wel ziet het verbond dan een uitdaging om het monumentale sfeervolle karakter van het stadion te behouden, wanneer er eveneens behoefte is aan commerciële potentie. Met de bouw van een nieuw Maasgebouw zal het zicht op het stadion deels verdwijnen ten faveure van commerciële ruimte met zicht op de Kuip. Volgens RD zal dit goedkoper zijn om te realiseren dan ingrijpende renovatie en kunnen bijdragen aan de wensen van deze tijd. De bouwkosten zijn bovendien goed in te schatten en het is waarschijnlijk ook snel te realiseren.
Wat vinden jullie van het idee van Rotterdamse Dromers? Laat je mening achter in de poll en geef een toelichting in de comments!
Poll: Renovatieplan Rotterdamse Dromers
Slim bedacht! Doen!
Verschrikkelijk, terug naar de tekentafel…
Nog meer stadionplannen? Laat alles maar zoals het is...
Anders (zie comments)
Reacties
Opnieuwe bouwen, zonder restricties, en zelf de eigenaar zijn.
als je het begrijpt is het goed genoeg.
Dus als je ergens een d zet ipv dt, of raad van staten, dan is diens hele verhaal niet meer te begrijpen?
Het is een zielige betweterij om iemand te verwijten dat ie een letter teveel of te weinig tikt.
Maar misschien moet iedereen minimaal gymnasium afgemaakt hebben om te mogen reageren?
Of een eindredacteur in dienst nemen, of gewoon: drie tikfouten is levenslang bannen.
Atletico Madrid is door de gemeente Madrid geholpen met 140 miljoen euro met het idee dat Madrid de Olympische Spelen zou organiseren, daarn ahette het Wanda Metropolitano, een hoofdsponsor, en nu Riyad air voor een paar honderd miljoen.
Het stadion van Arsenal heet Emirates stadion en Tottenham heeft een schuld van 1,3 miljard euro, de bouw hebben ze gefinancierd door de plaatsing van een obligatielening van bijna een miljard op de Amerikaanse beurs.
Liverpool heeft Anfield Road gerenoveerd voor ca. 300 miljoen, maar ook die hadden externe financiers nodig.
San Siro gaat ook gerenoveerd worden, aangezien nieuwbouw te duur is, ik denk dat je die kant een beetje moet opkijken.
Iemand heeft ook een keer bedacht om het veld te laten zakken. Om vervolgens tussen de partaire vakken en de eerste ring skyboxen te plaatsen. En dan kan ook gelijk de gracht komen te vervallen waardoor je meer plaatsen creëert.
Want als je gaat verbouwen blijft
het stadion
oud en is aan vervanging toe.
Tuurlijk vind ik de kuip mooi maar je zou in de toekomst echt wat anders moeten.
Ik hoop echt dat er in toekomst beslisling op dat vlak word gemaakt.
Feyenoord City was onbetaalbaar.
Maar zou toch naar een ander stadion moeten.
Het moet idd betaalbaar zijn.
Tottenham Hotspur heeft een heel normaal leuk modern stadion gebouwd, dat was begroot op 600 miljoen euro.
In 2023 is het opgeleverd en heeft het 1,2 miljard euro gekost.
Dus dan moet je eerst een arabier of zoiets binnen halen.
Internazionale en AC Milaan wilden ook een nieuw stadion, afgeblazen, ze gaan San Siro renoveren.
Kortom, een nieuw stadion is zonder financiele hulp van buitenaf niet te betalen.
Dus laten we stoppen met dat gedoe over een nieuw stadion.
Ik weet niet of dat het probleem word in de toekomst.
Dat er wat moet gebeuren lijkt me duidelijk.
In deze situatie blijf financieel achter op psv en ajax.
Er moet financieel meer uit het stadion worden gehaald als nu het geval is.
Dan moet je als nog nieuw bouwen.
Het blijft lastige discussie!
Ik denk dat je vooral naar het lange termijn moet kijken.
Dus ik denk nieuwebouw de beste optie is.
Of de staal constructie moet zeker 100 jaar mee kunnen van huidige kuip, dan kan eventueel verbouwen anders niet!
- Maastribune is bijna onherkenbaar met skyboxen en business seats.
- Dak over de totale 1ste en 2de ring in plaats van alleen de 2de ring van de Olympiatribune en bovenste rijen van de 1ste ring.
- Een andere wand achter de laatste rij van de 1ste ring. Dat was bij oplevering van glas en nu blauwe wanden.
- Parterretribunes zijn heel anders.
- De houten banken en staanplaatsen zijn ingeruild voor de blauwe stoelen.
- Lichtmasten waren er nog niet.
De Kuipvorm van de eerste en tweede ring is gebleven met het unieke goede zicht en bijzondere akoestiek is gebleven. Bij een renovatie zou dat het uitgangspunt moeten zijn om dat te behouden.
Hoe de Kuip er van buiten uitziet, is minder belangrijk. Met dat gebouw ervoor kan veel horeca worden gerealiseerd waar nu zo'n tekort aan is. Ik zou zelf voor een heel ander ontwerp kiezen.
Anders gebeurd het zelfde als met de SS Rotterdam.
als men op zuid een park aanlegt over het spoor. neem dan gelijk de Kuip mee.
Een soort markthal over de Kuip kan natuurlijk ook.
toen werd ik wakker...