Nieuws
Officieel: Ruud van der Knaap commercieel directeur Feyenoord
Ruud van der Knaap treedt per 1 augustus bij Feyenoord in dienst als commercieel directeur (CCO). Van der Knaap is nu nog directielid van sportmarketingbureau Triple Double.
Van der Knaap (46), die de begin dit jaar bij Feyenoord vertrokken Joris van Dijk opvolgt, is al zijn hele werkzame leven actief in en rond de commerciële kant van het voetbal. De laatste 13,5 jaar dus bij Triple Double, een toonaangevend sportmarketingbureau, waar hij als directielid en daarvoor senior sportmarketeer/ manager voetbal van het bedrijf verantwoordelijk was voor het tot stand brengen en activeren van talloze grote sponsorships bij uiteenlopende clubs en bonden.
Van der Knaap werkte voor hij naar Triple Double ging ook voor de Eredivisie CV. Daar was Van der Knaap nauw betrokken bij commerciële dossiers met betrekking tot de exploitatie van commerciële rechten en mediarechten.
Van der Knaap: ‘Met ruim twintig jaar ervaring in marketing en management van sport en met name voetbal in de benen, voelt het geweldig nu de stap naar mijn club Feyenoord te kunnen maken. Na de geweldige resultaten van afgelopen seizoen en met een sterk sportief fundament is dit een perfect moment om ook de commerciële basis van de club verder te verstevigen. Daar denk ik met mijn ervaring en netwerk de komende jaren goed aan te kunnen bijdragen. Ik kijk er enorm naar uit om aan de slag te gaan.’
Algemeen directeur Dennis te Kloese is blij dat Van der Knaap het directieteam van Feyenoord komt versterken. ‘Zeker na het behaalde kampioenschap en een aanzienlijk aantal maanden zonder commercieel directeur liggen er volop mogelijkheden en ook uitdagingen voor Ruud. Op basis van wat hij in het verleden heeft laten zien en na meerdere lange gesprekken ben ik ervan overtuigd dat we met hem iemand binnenhalen die past binnen de organisatie, snapt hoe het werkt in de voetbalwereld en er goed bekend is en staat. Ik verwacht dat, ondersteund door ons allen, hij Feyenoord op commercieel vlak en op het gebied van marketing aanzienlijke stappen kan laten maken.’
Met de komst van Van der Knaap bestaat de directie van Feyenoord uit: Dennis te Kloese (algemeen directeur); Pieter Smorenburg (financieel directeur) en Ruud van der Knaap (commercieel directeur).
Foto en tekst via Feyenoord.nl
Legenda
Reacties
Als je die ervaring hebt, kun je voor het sluiten van een sponsordeal bij Feyenoord ook al wel bedenken hoe een sponsor Feyenoord kan vermarkten, hoe die in te zetten om er als sponsor ook beter van te worden. Je bedrijfsnaam op een shirt is leuk, maar amper meer dan dat. Het zit hem in hoe je je samenwerking kunt activeren in acties die de sponsor klanten/geld opleveren. Als hij zo voor een potentiële sponsor kan denken, wordt de club daar echt wel beter van. En de club kan ie natuurlijk ook beter vermarkten dan nu al gebeurd.
Plus, hij is een echte Feyenoorder: https://twitter.com/creatieveling/status/1673957094314188801/
Top aanstelling wat mij betreft.
Is op jonge leeftijd account manager geweest bij de eredivisie waarbij hij 5 grote commerciële partners moest managen. Hij heeft dan zeker kennis en ervaring met sales.
Hij lijkt wel wat licht op het zelf sluiten en ontwikkelen van grote sponsordeals en het opzetten van distributiekanalen om meer merchandise en media te verkopen. Hoop dat hij dat ook in het pakket heeft. Al bleek dat niet direct uit zijn LinkedIn.
Al met al, lijkt het een positieve, goede hire van Feyenoord.
Wat enkel het argument dat een beetje geld op zal leveren is er niet in mijn ogen.
Dat doen we onder meer door een prima contract met Castore te sluiten. En ook een rugsponsor. Negatief sentiment van een enkeling telt niet. Het is onzinnig om te stellen dat het lelijk is want dat is het niet. Het gaat gewoon gekocht worden. Men kan zich beter druk maken om de hoge boetes die Feyenoord krijgt door zogenaamde supporters die de club in een kwaad daglicht stellen.
Het zal geld opleveren: ja helemaal eens. Dat zal bijdrage aan sportieve resultaten ja ook eens. Wel een klein beetje want het bedrag is op de transfermarkt en druppel op een plaat en qua salaris max 1 speler.
Het is niet lelijk: mening van een enkeling zoals jezelf al zegt totaal niet relevant dus die van jou of mij of het mooi is ook niet.
Boetes? Waar haal je dat vandaan? Staat totaal los van deze deal. Drogreden
De deal is commercieel gezien bijzonder slecht om verschillende redenen
Het bedrag wat er mee gemoeid is kan niet meer zijn dan 1,5 miljoen per jaar. En dan reken ik al zeer ruim. 1,5 miljoen op jaarbasis is veel geld maar nog minder dan 1.5 % op de gehele begroting.
Gezien de algehele tendens rondom deze sponsoring is dat voor 1.5% van je begroting niet heel slim. Als dit wil benoemen als sentiment heb je gelijk. Alleen als je denkt dat je een voetbalclub kan runnen zonder rekening te houden met sentiment ben ik bang dat dan een club als United zal gaan worden. Wil je dat?
Dan de timing van deze deal is zeer onprofessioneel! Te laat om nog normaal op de shirts laten drukken waardoor de club deze extra kosten moet dragen. Is die 1,5% nog lager.
Dan heb je nog de eventuele imagoschade door de naam. Jaar geen prijs heel Nederland die dat dan kan roepen. Ja is sentiment moet je tegen kunnen maar is het handig Mwah.
Als laatste Castore. Die geven ons de grootste kledingdeal uit de historie. Zeer goed gedaan! Denk je dat Castore blij is met het tumult? Betwijfel ik zeer
Uiteindelijke zal deze storm ook wel gaan liggen. Het is alleen deal omdat de nieuwe grote sponsor niet is gelukt en dus om gaten te vullen. Zeer matig en ja denk zelfs **********
Ben benieuwd wat je slecht vind want het zijn voornamelijk feiten.
Het bestuur doet echt veel heel goed. Dit is alleen echt een uitglijder
En sportieve groei voort te zetten 💪🏽