lange-rijen

Nieuws

Stadion op vingers getikt: “Blijkbaar wordt er veel gewicht toegekend aan dit soort onderzoekjes”

Dennis

Feyenoordsupporters maken al een paar seizoenen melding van lange wachtrijen voor het stadion. Vooral bij de poorten aan de gele zijde loopt de wachttijd vaak flink op. Tot ieders verbazing werd dit onlangs op de aandeelhoudersvergadering door stadiondirecteur Lilian de Leeuw gebagatelliseerd. Volgens haar zouden supporters het gevoel hebben lang te wachten, maar was dit in de praktijk niet het geval. Zij wordt nu ook door haar aandeelhouders op de vingers getikt voor deze stellingname.

“Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders werd gemeld door de stadiondirectie, dat de wachttijden bij de poortjes enorm zouden meevallen”, zo memoreert voorzitter Conré Oostrom van de Vereniging Aandeelhouders Stadion Feijenoord (vasf) aan de opmerkelijke uitspraak van De Leeuw in Perspectief. “Er was een “onderzoek” gedaan dat uitwees dat de wachttijd maximaal 15 minuten zou bedragen. Inmiddels is duidelijk dat bij sommige wedstrijden de wachttijden tot wel 35 minuten (Sparta Praag) en zelfs 43 minuten (AC Milan) geen uitzondering waren. Dit roept vragen op over het gedane onderzoek en de stelligheid waarmee door de stadiondirectie gecommuniceerd werd over deze wachttijden.”

De Leeuw sprak destijds over een ingeschakeld bevriend onderzoeksbureau. Dat zij de opdracht aan een bekende had gegeven deed direct de wenkbrauwen fronzen. Onder supporters heerste daardoor al snel de opvatting, dat daarmee de verantwoordelijkheid was afgekocht. Met het rapport als “bewijs” in handen, zou het probleem immers gewoon blijven bestaan. Dat bleek al snel bij de daaropvolgende wedstrijden. Oostrom daarover: “Mark Twain schreef het al: “There are three types of lies: lies, damned lies and statistics". Jammer dat er blijkbaar veel gewicht wordt toegekend aan dit soort onderzoekjes en dat daar uit lijkt te worden geconcludeerd dat er structureel slechts “beperkte” wachttijden zouden zijn. Hierdoor wordt de klantvriendelijkheid of klantbeleving niet verbeterd.” 

Wat de voorzitter van de vereniging van stadionaandeelhouders mist, is een vorm van pragmatisme. “Hoeveel moeite (en geld) kost het om een paar extra poortjes te realiseren?” 

Delen

Reacties

Voor w1 heb je soms niet eens tijd om de Feyenoord app te openen om je seizoenskaart te kunnen tonen, zo snel gaat het.

En dan voor rechts mega rijen
Ik reisde steeds van ver, en dan met mijn oude lijf 55 minuten in de rij (zelf gemeten). Ik kan het helaas niet meer opbrengen. Tv kijken dan maar.

Dus waarom mag deze dame zulke onzin verkopen???
De Leeuw had het zeker over de wachtrij voor de bobo's...
Nou ik sta ook tegen bv fortuin lang heeft te maken met de trage doorstroom door fouilleren gelijk na de poorten doe het iets verder en met meer mensen loopt het gelijk sneller te weinig mensen op te kleine oppervlak
Het was vooral een enorm onhandige uitspraak van De Leeuw. Wat ze denk ik bedoelde te zeggen is dat als je de gemiddelde wachttijd voor alle supporters over alle wedstrijden neemt, dat deze minder dan 15 minuten is. Het probleem is vooral dat deze wachttijd sterk kan variëren per supporter en per wedstrijd. Bij een doordeweekse Europese wedstrijd die om 18:45 begint is de kans groot dat een deel van de supporters (veel langer) dan 15 minuten moet wachten. Maar bij een wedstrijd op zondagmiddag tegen Fortuna Sittard denk ik dat veel supporters veel minder lang hoeven te wachten.

De wachttijden bij dit soort plekken hebben vooral met spreiding te maken. Bij een doordeweekse wedstrijd die om 18:45 begint krijg je veel mensen die allemaal op hetzelfde moment naar binnen willen (en een strengere controle) terwijl dat bij de zondagmiddagwedstrijd veel meer gespreid is.

Het plaatsen van extra poortjes klinkt dan als een leuke oplossing maar dat doe je dan alleen voor die paar momenten dat het heel erg druk is en de rest van de tijd staan ze er voor niets. Dan vraag ik mij ook echt af of het plaatsen van twee poortjes extra (zo veel ruimte is er ook niet), nou echt gaat helpen.
Poorten neerzetten waar je zelf je seizoenskaart of toegangs kaart kan scannen, alles vernieuwen Inplaats van die achterlijke hokjes etc.
Dat zal toch alleen maar langer duren dan.
Denk dat ze eerder meer mensen moet laten fouilleren.
Overigens sta ik zelden langer dan een paar minuten in de rij. Oranje zijde.