Stadion Feijenoord, De Kuip

Nieuws

Strengere handhaving rondom de Kuip; pasjes, scanauto's, boa's en plaskruizen

Dennis

De gemeente Rotterdam gaat vanaf het komende seizoen strenger handhaven op ongehoord gedrag van de supporters rondom de Kuip. Dat zegt wethouder Lansink-Bastemeijer op vragen vanuit de gemeenteraad, naar aanleiding van klachten van buurtbewoners die verstorend gedrag ervaren van supporters die door de wijken trekken op wedstrijddagen. 

De meeste overlast wordt ervaren van wildplassers, foutparkeerders, en de overmatige parkeerdrukte in algemene zin. Om dit tegen te gaan komt de gemeente met een pakket aan aanvullende maatregelen, bestaande uit onder andere scanauto’s, meer boa’s, een nieuw pasjessysteem en plaskruizen. 

Parkeerdrukte
In de strijd tegen de parkeerdrukte heeft de gemeente eerder al betaald parkeren ingevoerd en de toezicht en handhaving verhoogd. Dit zal richting het nieuwe seizoen worden geïntensiveerd. Zo gaat de gemeente scanauto’s inzetten tegen foutparkeerders. De huidige scanauto’s zijn niet in staat om foutieve parkeeracties te beboeten, maar worden aangepast zodat dit automatisch mogelijk wordt. Het aantal auto’s dat kan worden gecontroleerd en bekeurd gaat daarmee significant omhoog.

Naast de extra controle, wordt er ook gestart met een test ‘proefparkeren op afstand’. Supporters worden gevraagd om te parkeren in Ridderkerk en de Esch en per waterbus naar het stadion te gaan. Op die manier wordt letterlijk het verkeer uit de omliggende wijken gehaald. De proef zal bij zo’n tien wedstrijden worden ingezet. 

Pasjessysteem
Om de parkeerdrukte verder uit de wijken te weren, geldt er een wijkafsluiting vanaf drie uur voorafgaande van de wedstrijd en daarop wordt toegezien door verkeersregelaars. Alleen buurtbewoners krijgen toegang tot de wijk, wanneer zij een toegangspasje kunnen overhandigen. Volgens de wethouders is er alleen een wildgroei aan pasjes, omdat deze nooit worden ingenomen, bijvoorbeeld in het geval van een verhuizing. Om die reden spreekt men op het stadhuis over een ‘weeffout’ en wil men het verouderde systeem opfrissen. 

Daarnaast dienen de handhavers strenger toezicht te houden op wie de wijk inkomt. Momenteel wordt er te veel gemarchandeerd en worden er niet-wijkbewoners toegelaten tot de wijk. Het aantal overleden mensen en verjaardagen zijn heel hoog op wedstrijddagen, zo was de cynische bijdragen van Lansink-Bastemeijer.

Meer boa’s
Om de overlast verder terug te dringen zullen er ook meer handhavers worden ingezet. Zij zullen zich vooral richten op overlast gevende personen zoals venters, bedelaars en wildplassers. Daarbij is afgesproken dat de zogenoemde boa’s zich terugtrekken zodra er sprake is van agressief gedrag. In dat geval wordt de situatie overgedragen aan de politie.

Plaskruizen
Vooral het wildplassen is de buurtbewoners een doorn in het oog. Naast intensievere handhaving, gaat de gemeenten een proef starten met het plaatsen van plaskruizen bij het Varkenoordseviaduct. Bij deze doorgang is er veelvuldig sprake van wildplassen en met deze maatregel wordt gekeken of de overlast kan worden teruggedrongen.

Delen

Reacties

Lekker problemen strenger handhaven ipv oplossen…
Feyenoord komt weleens met enquêtes over het bezoek aan de Kuip.

Ik geef steevast aan dat er een halte voor de waterbus moet komen. De waterbus heeft een capaciteit van 80 en de watertaxi 12. Dus het zevenvoudige. De waterbus is ook vrij snel. Die watertaxi naar de Esch werkt niet. Na afloop van de wedstrijd is de wachttijd al meer dan een half uur voor de watertaxi.

Zonde dat die metro vanaf Kralingse Zoom er niet gaat komen. Dat zou de parkeerdruk echt kunnen verlagen.

Nu maar 'hopen' dat veel kameraden hun auto foutief gaan parkeren, want het kabinet rekent op meer inkomsten uit boetes.
Dus je gaat bij de Kuip wonen en gaat dan huiliehuilie doen als hebt 1 keer in de 2/3 weken een beetje druk is….
Het "Schiphol syndroom" noem ik dat..