spandoek-feyenoord-lazio

Nieuws

“Veel supporters denken dat ook het vuurwerk door ons wordt geregeld”

Dennis

FSV De Feijenoorder staat bekend om de geweldige sfeeracties die in De Kuip te zien zijn. Vriend en vijand kijkt met veel waardering naar de pareltjes die regelmatig de Noordzijde versieren. “Als vereniging willen we niets anders dan geweldige acties blijven uitvoeren”, aldus de supportersvereniging.

Perspectief, het magazine van de Vereniging Aandeelhouders Stadion Feijenoord (VASF) ging in gesprek met de supportersvereniging over het ontstaan van de schitterende sfeeracties, maar ook over de sportieve vooruitgang van de club.

Welke rol spelen jullie bij de sfeeracties? Een sfeeractie telt verschillende stappen. De vereniging is in al deze stappen betrokken. Onze sfeerteam vrijwilligers bedenken ruim van tevoren (mits mogelijk) welke wedstrijden voorzien zullen worden met een sfeeractie. Deze groep bedenkt, ontwerpt en vraagt deze actie aan. De aanvraag gaat via afdeling Supporterszaken naar afdeling Veiligheid. In geval van een Europese wedstrijd, gaat de aanvraag ook naar de UEFA ter goedkeuring. Na goedkeuring wordt de actie op touw gezet. Dit bestaat uit het inkopen van stof, het naaien en spuiten van de spandoeken, het op stok zetten van de vlaggen tot aan het voorbereiden en uitvoeren in het stadion. En niet te vergeten het opruimen van alles na de wedstrijd door vrijwilligers. Al met al zijn hier veel vrijwilligers bij nodig. Kameraden die dag en nacht klaarstaan voor onze club.

Er was tegen PSV (beker) veel vuurwerk te zien. Tegen AZ amper. Spelen jullie daar een rol in? De Feijenoorder bedenkt en organiseert de sfeeracties. Veel supporters denken dat ook het vuurwerk door ons wordt geregeld. Sommigen suggereren zelfs dat de vereniging dit bekostigt. Laten we duidelijk stellen dat wij ons zeker niet bezighouden met de vuurwerkacties in het stadion (tenzij legaal en in samenwerking met de BVO). Als vereniging willen we niets anders dan geweldige acties blijven uitvoeren en vooral dat alle supporters in het stadion zich veilig voelen en niet met een vervelende nasmaak naar huis afreizen na de wedstrijd.

Staan er nog mooie acties op de agenda richting eind van het seizoen? Dit blijft de meest gestelde vraag in onze inbox op social media. Ons antwoord is altijd: Sfeeracties wil je van tevoren niet weten, laat je in het stadion verrassen om echt te ervaren hoe de actie bedoeld is! Ons sfeerteam in continue bezig met het bedenken en voorbereiden van nieuw acties. De creativiteit daar is nog lang niet op. Met het enorme arsenaal aan vrijwilligers die dat in de weken voorafgaand aan een actie en de laatste dagen in De Kuip zelf allemaal voor elkaar krijgen zijn de mogelijkheden enorm.

De ploeg is het seizoen niet best begonnen en na twee duels stonden we zelfs twaalfde. Zag u het toen somber in of dacht u dat het wel goed zou komen? “Als Feyenoorder leef je met teleurstellingen en geniet je des te meer als het wel goed gaat. Maar wees nu ook reëel. We staan in de finale van de beker. Hebben een mooie Europese campagne gehad, en worden zeer waarschijnlijk nummer twee in de competitie waar door Champions League volgend jaar verzekerd is. Nog niet zo heel lang geleden waren we blij met deelname aan de Conference League. Tel je zegeningen!”

Was u ook zo blij dat Arne Slot bleef? “Zeker. Hij heeft een hele verfrissende blik op het voetbal gebracht en hij weet met zijn selectie iedere jaar enorme attractief, en met goede resultaten te spelen. Let ook op het budget dat we ter beschikking hebben. Dan is het echt een enorme krachttoer die hij met zijn staf ieder jaar voor elkaar krijgt. Stapje voor stapje moeten we groeien.”

Delen

Reacties

Nog geen reacties