
ProShots
Analyse
Analyse omzet • Invloed van Castore en Champions League onder de loep genomen
Gisteren publiceerden we onze eerste globale analyse van de jaarrekening 2023/24. Gedurende de interlandperiode lichten we verschillende aspecten van de jaarrekening van Feyenoord verder toe. Vandaag richten we ons specifiek op de omzetcijfers van Feyenoord in het boekjaar 2023/24, en kijken we naar de invloed van de Champions League en het contract met Castore op de omzet.
Omzet
Zoals gisteren aangegeven, kruipt de omzet van de traditionele top 3 naar elkaar toe. Ajax en PSV hebben beide over 2023/24 een omzet van 152 miljoen euro. Die omzet had Feyenoord ook kunnen hebben. Sinds afgelopen seizoen is de omzet niet helemaal meer goed te vergelijken. Medio september vertelde commercieel directeur van Feyenoord Ruud van der Knaap: "Het is ons beste merchandisejaar ooit geweest. Qua aantallen shirts die verkocht zijn, maar ook qua omzet. Alle records zijn verbroken." De extra shirtverkoop zorgde voor een aanzienlijke omzetstijging van zo'n tien miljoen euro voor de club.
Merchandise
Dan zou je denken dat de omzet van de merchandising is gestegen van 15 naar 25 miljoen euro. Dat is precies het gat tussen de omzet van Ajax en PSV enerzijds en Feyenoord anderzijds. Waar is de omzet merchandising gebleven? Castore heeft de gehele retail & merchandisingoperatie van Feyenoord overgenomen: van inkoop tot verkoop, inclusief de online- en retaildistributie van alle merchandising.
Op pagina 25 van de jaarrekening is te lezen dat Castore het personeel van de fanshops heeft overgenomen. Om die reden is de omzet en de kostprijs verkopen van de merchandising sterk verlaagd en draagt Feyenoord ook niet meer de personeelskosten betreffende de merchandising. Feyenoord heeft een beter contract gesloten met Castore dan in het verleden met Adidas, maar de inkomsten uit de merchandising zijn niet meer zichtbaar. De verbetering van het contract met de kledingsponsor is zichtbaar in de stijging van de omzet Partnerships, business seats, units en boarding. Deze is gestegen met 5,3 miljoen euro (van 34,3 naar 39,6). Dat is procentueel 15%. Dat is mede te danken aan rugsponsor Prijsvrij.
Deze omzetpost is bij PSV gestegen met 9% en bij Ajax slechts met 2,7%. Feyenoord heeft dit seizoen met MediaMarkt als enige van de drie een nieuwe hoofdsponsor met een sterk verbeterd contract. De verwachting is daarom dat deze omzetpost ook dit seizoen het hardst groeit bij Feyenoord.
Europese geldstromen
Wat ook impact op de omzet heeft, zijn het aantal Europese wedstrijden. Ajax en PSV kwamen zes keer in actie en Feyenoord slechts vier keer. PSV pakte de bonus van 9,6 miljoen euro door plaatsing voor de achtste finales en had twee keer een vol stadion in de voorronde van de Champions League waar onze club zich rechtstreeks voor plaatste. Het leverde PSV ca. 15,5 miljoen euro meer op.
Feyenoord was wel de koploper met seizoenkaarten en nationale recettes. Dat leverde 23,8 miljoen op tegenover 21,9 miljoen bij Ajax ondanks een hogere capaciteit en 15,5 miljoen bij PSV. De verklaring is niet moeilijk. Feyenoord beleefde afgelopen seizoen schitterende avonden voor de KNVB Beker tegen FC Utrecht, PSV, AZ en FC Groningen. De zegereeks werd bekroond met winst in de finale tegen NEC.
Wat verder opvalt is dat PSV als enige het stadion in eigendom heeft en daar structureel een goede omzet mee haalt. Veel profijt lijkt PSV er onderaan de streep niet uit te halen, want de Eindhovense huisvestingskosten zijn ook structureel hoger. We zouden eerder moeten kijken naar de omzet uit partnerships, business seats, units en boarding. Dat ligt bij Feyenoord en PSV steeds gelijk. Ajax haalt daar veel geld mee op.
Reacties
Nu ben ik benieuwd naar een analyse van de balanspost Vergoedingssommen , 65 miljoen bij de Ven W Afschrijvingen vergoedingssommen en bijzondere waardevermindering van 37,7 miljoen .
Of daar wat meer duidelijkheid boven tafel is te halen.
Al ben ik nu wel heel erg benieuwd naar een analyse over de cijfers en verhoudingen.
Het stuk omtrent merchandise is nog iets dieper te analyseren wanneer je het vergelijk maakt met voorgaande jaren, dan zie je dat kosten en reserveringen deels zijn afgeschreven omdat deze nu door Castore gedragen worden. Het is dus niet alleen de plus in de besproken pot, maar ook een besparing in een andere pot.
Volgend jaar kunnen we wederom goede cijfers verwachten en het is nu knokken om daarna weer knaken te kunnen graaien op het internationale toneel. We zullen niet begroten op CL omdat duidelijk is dat geen enkele Nederlandse club de plaatsing kan garanderen, 3 van de 5 jaar plaatsing zal het doel zijn neem ik aan en dat moet haalbaar zijn
2023-2024 2022-2023
Kostprijs verkopen merchandising 2024 ,128
en in 2023 7.226