Jacht op De Kuip • Dit is waarom Feyenoord het stadion wil kopen
Feyenoord maakt jacht op De Kuip in een steekspel dat bol staat van de belangen waarop een gemiddelde student kan afstuderen. 1908.nl komt binnenkort met een publicatie waarin het spaghettibord wordt ontrafeld, maar vandaag allereerst: waarom wil de club zo graag de zeggenschap over het stadion hebben? Wat schiet het daarmee op?
De wens tot eenwording begint bij de situatie waarin partijen zich momenteel bevinden: een klassieke relatie waarin Feyenoord de huurder is en het Stadion de verhuurder. De club betaalt simpelweg om in De Kuip te mogen spelen en heeft verder weinig te zeggen over de organisatie en exploitatie van de inmiddels verouderde accommodatie. Wanneer Feyenoord het stadion in eigen handen krijgt, verwacht het meer commerciële waarde rondom thuiswedstrijden te kunnen genereren, organisatorische processen te kunnen versimpelen en meer slagkracht te ontwikkelen bij het maken van toekomstplannen. Hoe dat precies zit, zetten we in dit artikel op een rij.
Samenvattend:
- Extra commerciële kansen: horecaomzet en meer kaartverkoop
- Baten van investeringen vloeien naar de club
- Geen jaarlijkse huursom
- Met één mond spreken richting de gemeente
- Veiligheid en Supporterszaken onder één dak
- Aantrekken van nieuw kapitaal
Commerciële kansen
We beginnen met de commerciële waarde, want allereerst zullen de horecaomzetten voortaan naar de club vloeien. Vorig jaar werd er voor ruim 16 miljoen euro aan eten en drinken uitgegeven in De Kuip. Bovendien valt de huursom van ruim drie miljoen euro weg.
De kaartverkoop zal eveneens een impuls krijgen. Wanneer Feyenoord de controle krijgt over alle stadionaandelen, heeft het ook zeggenschap over het daaraan gekoppelde zitrecht. Dat betekent dat de club elke wedstrijd de beschikking krijgt over een paar duizend extra stoelen. De waarde daarvan loopt per seizoen in de miljoenen.
Ook investeren in commerciële groei wordt versimpeld. Nu wordt er vooral gebakkeleid over de hoogte van de huursom en wat rechtvaardig is. Het Stadion heeft alleen geen cent te makken, wat ervoor zorgt dat Feyenoord zelf moet investeren in het gehuurde onderkomen wanneer het commercieel stappen wil zetten. Daartoe is de club alleen bereid wanneer het zeggenschap heeft en ten volle kan profiteren
De ruimte voor commerciële groei is derhalve volop aanwezig. Het Stadion presenteerde onlangs nog trots de stijgende horecacijfers, maar wie goed kijkt ziet dat deze komen door prijsstijgingen en niet omdat er meer koffie, bier en broodjes frikandel worden verkocht. De faciliteiten, service en beleving laten sterk te wensen over en kunnen beter worden omschreven als lapmiddelen. Met gerichte investeringen in de horecapunten, personeel en een sfeervollere omgeving kan de omzet verder worden opgekrikt. Bovendien is er nog volop commerciële ruimte rondom het stadion te vinden dat momenteel niet wordt benut.
Organisatorische versimpeling
In sommige gevallen is daar de steun van de gemeente voor nodig. Denk bijvoorbeeld aan horecavergunningen, aanpassingen in de ruimtelijke ordening en zaken die te maken hebben met veiligheid. Nu trekken zowel de club als het stadion richting het gemeentehuis om hun zegje te doen, soms met tegengestelde belangen. De recente geluidsdeal die het stadion met de gemeente sloot is daar een goed voorbeeld van. Het stadion koos toen voor zichzelf, terwijl Feyenoord niets anders restte dan tandenknarsend toe te kijken. Na de eenwording sluiten de rijen zich en kan men met één mond praten richting de gemeente.
De organisatorische versimpeling reikt echter verder dan alleen de afstemming met externe stakeholders. Ook intern wordt er een slag geslagen. Zo liggen de veiligheidszaken momenteel bij het Stadion, terwijl de Supporterszaken op het bordje liggen van Feyenoord. Beide dossiers hebben veel raakvlakken, maar opereren niet onder een dak. Dit leidt soms tot grote ergernissen onder bezoekers, zoals pas geleden toen verscherpte veiligheidsmaatregelen ervoor zorgden dat de toegang tot het stadion van mindervalide supporters werd bemoeilijkt.
Slagkracht richting de toekomst
Tot slot dient de zeggenschap over De Kuip nog een ander doel, namelijk de aantrekkelijkheid voor investeerders om met de club in zee te gaan. Wanneer het Feyenoord lukt om alle aandelen te bemachtigen, kan het eveneens de stadionstatuten aanpassen. Men kan er dan voor kiezen om het zitrecht op bepaalde aandelen af te schaffen en over te gaan tot hernummering van de aandelen. Dit betekent dat er bijvoorbeeld aandelen worden gesplitst of juist samengevoegd, wat de machtsbalans tussen aandelenpakketten kan doen veranderen.
Vaak wordt dit gedaan wanneer een bedrijf nieuwe investeerders wil aantrekken, maar wel het meerderheidsbelang wil behouden. In het geval van De Kuip – dat gedateerd is en gebukt gaat onder achterstallig onderhoud – is het aannemelijk dat Feyenoord zal zoeken naar externe investeerders voor extra slagkracht richting de toekomst. Een herschikking van de stadionaandelen biedt de club meer mogelijkheden om kapitaal aan te trekken.
Belangrijke periode
Voor Feyenoord breekt er een belangrijke periode aan, waarin de club een akkoord dient te bereiken voor de overname van stadionaandelen van andere aandeelhouders. Want de strijd om De Kuip is nog niet gestreden, maar wel cruciaal voor het toekomstige commerciële potentieel en aantrekkelijkheid van de club voor investeerders. De vraag gaat zijn of partijen elkaar gaan vinden, maar bovenal ook willen vinden. Of dat alle belangen en ego’s toch weer de boventoon gaan voeren. Daarover binnenkort meer op deze site.