Feyenoord Magazine / VK sportphoto
Nieuws
"Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken"
In welke mate omarmt het legioen de nieuwe Feyenoordshirts? Het is voor Merchandising & Retail Manager Alex van Mook, al twaalf jaar in dienst bij Feyenoord, elk seizoen weer de vraag. In het nieuwe Feyenoord Magazine gaat Alex van Mook hier dieper op in. Hét moment om de temperatuur op te nemen, is voor hem de Open Dag, die vanaf dit seizoen door het leven gaat als 'Feyenoord Festival'.
De voorbereiding is net onderweg, de nieuwe shirts zijn kort daarvoor gelanceerd. "Natuurlijk kijken we ook naar verkoopcijfers en zien we op social media hoe de tenues worden ontvangen", vertelt Van Mook. "Maar als ik tijdens de Open Dag tienduizenden mensen zie lopen en het stadion rondkijk, krijg ik altijd wel een gevoel in hoeverre een shirt omarmd wordt. Nou, dat zat met de shirts en overige lijnen van Feyenoord en Castore wel goed. Vooral het blauwe uittenue was vanaf het begin populair." Datzelfde constateerde Kevin Hoogduijn, Senior Category Manager Football bij het Britse merk. Ook hij was aanwezig tijdens het Feyenoord Festival. "Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken. Bij een nieuwe club, maar ook in een nieuw land. Want we zijn dit seizoen voor het eerst actief in het Nederlands voetbal", zegt de Nederlander, die eerder namens Puma en Adidas voor Feyenoord werkten.
Het team van Rachel Byrne, Associate Director Teamwear bij Castore, was verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe tenues van Feyenoord. Hoe is het ontwerp tot stand is gekomen? Rachel: "Nadat Feyenoord en Castore het contract begin 2022 hadden ondertekend, is een delegatie van de club naar ons kantoor in Manchester gekomen voor een kennismaking. Wij hebben onze werkwijze uitgelegd en onze producten laten zien. De mensen van Feyenoord hebben meer over de club verteld en we hebben direct de wensen en ideeën voor de tenues voor 2023-2024 besproken. Ik vind het heel tof om voor zo'n grote club te mogen werken, het mooist vind ik de passie van de supporters. Ik heb YouTubevideo's gezien van wedstrijden en de huldigingen. Incredible! De beleving doet me denken aan mijn favoriete club Newcastle United."
In de Rotterdamse Waalhaven heeft Castore een distributiecentrum van 20.000 vierkante meter, van waaruit alle Europese distributieactiviteiten plaatsvinden. "We willen graag Europa veroveren", vertelt Hoogduijn. "We hebben niet de budgetten van de grote kledingmerken die iedereen kent. We moeten ons dus onderscheiden met onze designs, maar ook door naamsbekendheid te creëren. Dat kan door ons te verbinden aan zoveel mogelijk clubs, die het liefst ook bekend zijn in Europa. Feyenoord is in dat opzicht een fantastische partner voor ons, gezien de grote naam, achterban en de historie. En de timing van de samenwerking is helemaal geweldig, met de positieve flow rondom de club en de kwalificatie voor de Champions League. De exposure op dat podium is gigantisch. Daarom zijn Feyenoord en Rotterdam voor ons cruciaal in onze strategie."
Reacties
Toch moet Feyenoord in mijn optiek wel doorgaan met dit merk, er komt door deze deal meer geld binnen voor de club.