Jim Breeman Sports Photography
Nieuws
Van der Knaap over Feyenoord ONE: "We streamen elk weekend een jeugdwedstrijd"
Deze week heeft Feyenoord haar eigen streamingplatform, Feyenoord ONE, gelanceerd. De club uit Rotterdam heeft ambitieuze plannen met dit platform, en de documentaire 'Gimenez' draagt bij aan een uitstekende start. Supporters kunnen in de toekomst veel verwachten, waaronder wekelijks live-uitzendingen van jeugdwedstrijden. Ruud van der Knaap, de commercieel directeur van Feyenoord, vertelt in gesprek met RTV Rijnmond over het nieuwe streamingsplatform.
"Het was de ideale gelegenheid om met een documentaire van Gimenez de start van ons nieuwe streamingsplatform in te leiden", begint Van der Knaap. "Santiago is buitengewoon populair en dat zien wij dagelijks terug op sociale media. Feyenoord is in de eerste plaats een voetbalclub, maar we hebben ook een grote mediataak. We beheren inmiddels acht socialemediakanalen die we dagelijks onderhouden."
De verandering dat sportorganisaties steeds vaker de rol over nemen van mediaorganisaties is een trend die de laatste jaren duidelijk zichtbaar is. Maar dat een voetbalclub een eigen streamingdienst heeft, is vrij uniek. Feyenoord is de eerste Nederlandse club met een eigen streamingdienst en treedt in de voetsporen van Real Madrid, Liverpool en Juventus. "Onze streamingdienst biedt net iets meer, werkt handiger en heeft veel beeldmateriaal. We begonnen met ongeveer 200 uur aan beeldmateriaal, wat aanzienlijk is. Je kunt een paar weken binnen zitten om lekker te kijken. Persoonlijk kijk ik graag naar enkele favoriete wedstrijden uit het verleden en ben ik net begonnen aan de serie 'We zullen wat beleven'. Dit is een zesdelige serie over de laatste tien weken van afgelopen seizoen, van de Klassieker in de ArenA tot en met de Coolsingel. Het is echt een genot om naar te kijken, omdat je zo dicht bij het team zit. Eigenlijk haal je het hele gevoel van die weken weer terug."
Feyenoord heeft op alle acht kanalen bij elkaar meer dan vierenhalf miljoen volgers en die hebben een grote behoefte aan content. "We beschikken over veel eigen producties. Feyenoord ONE is de ideale plek om alles te bundelen. Supporters krijgen niet automatisch alles voorgeschoteld; ze zijn afhankelijk van algoritmes en niet iedereen volgt alle acht kanalen. We proberen dit samen te brengen op Feyenoord ONE en het de plek te maken waar alles over Feyenoord te vinden is", aldus Van der Knaap.
Van der Knaap geeft aan dat Feyenoord ONE in de toekomst nog aanzienlijk zal worden uitgebreid. "Je kunt nu al veel wedstrijden terugkijken in korte en lange samenvattingen. De hele wedstrijd is beschikbaar, evenals interviews en samenvattingen van vrouwenteams. We zenden elke week live een wedstrijd uit van de Feyenoord Academy. Er zijn verschillende verhalen en specials om terug te kijken, en we komen met nieuwe titels en documentaires. We overwegen ook nieuwe formats om op het platform te plaatsen."
De live-uitzendingen van wedstrijden van het eerste team van Feyenoord in de Eredivisie, KNVB Beker en Europa blijven beschikbaar via de bestaande rechtenhouders.
Reacties