Nieuws
Positie van kledingmerk Castore brokkelt verder af: clubs zeggen samenwerking op
De voetballerij neemt steeds verder afstand van Castore als kledingsponsor. Het Britse kledingmerk toonde zich de afgelopen jaren ambitieus met het voornemen een stevige positie in de voetballerij te veroveren. Het bedrijf ging daarvoor samenwerken met verschillende grote volksclubs in Europa, waaronder Feyenoord. “We willen graag Europa veroveren”, zo vertelde een woordvoerder een jaar geleden nog in Feyenoord Magazine.
Van een stevige positie is inmiddels weinig meer over. Steeds meer clubs zeggen het vertrouwen in Castore op en onder supporters brokkelt de status van het merk razendsnel af. Afgelopen seizoenen verbraken Newcastle United, Aston Villa en Wolverhampton Wanderers reeds de samenwerking met het van origine Britse bedrijf. Ondertussen groeide de onvrede bij meer clubs.
FC Twente
Footy Headlines, dat de merchandise van voetbalclubs volgt, meldt nu dat ook FC Twente en de Spaanse club UD Almeira de banden met het merk gaan verbreken. De aanleiding als laat zich raden. “Deze beslissing komt door de aanhoudende problemen met betrekking tot de kwaliteit en vertraagde leveringen. Dit heeft inmiddels een negatieve weerslag op de clubs en supporters”, zo schrijft het medium. Ook Bayer Leverkusen, Sevilla FC en Rangers FC zouden om dezelfde redenen aansturen op een breuk.
Feyenoord
De klachten rondom de kwaliteit en beschikbaarheid van Castore-kleding is Feyenoord niet vreemd. Waar de club naar buiten toe de commerciële loftrompet blaast, is het alom bekend dat ook de Rotterdammers al een aantal keren hun beklag deden bij het Britse bedrijf. Dat andere voetbalclubs hun vertrouwen in het Britse bedrijf één voor één opzeggen, zal op het Maasgebouw derhalve niet onopgemerkt zijn gebleven.
Daar waar andere clubs uitkijken naar een ander kledingmerk, ligt dat voor Feyenoord niet zo eenvoudig. De club tekende een overeenkomst tot medio 2029 en zit zodoende nog niet halverwege de contractduur. Bovendien betekende de deal dat Castore de gehele retail & merchandising-operatie van Feyenoord heeft overgenomen. Van inkoop tot verkoop, inclusief de online- en retaildistributie van alle merchandising. Kortom, Feyenoord heeft z’n hele hebben en houwen rondom merchandising overgeleverd aan Castore en zit zodoende flink vastgeklonken aan het bedrijf.
Vooralsnog moet Feyenoord dus vooral hopen dat Castore een kwaliteitsverbetering gaat doorvoeren en de betrouwbaarheid rondom leveringen verbetert.
Reacties
Ik geef Castore een 8
Kwaliteit is ook echt minder dan die van Adidas. Positieve was de samenwerking met Banlieu, negatieve is dat ze niet kunnen leveren. Eind van de rit zit ik met lege handen.
Zo kan Castore (tijdelijk) inkrimpen en meer focus leggen op kwaliteitsverbeteringen waar Feyenoord uiteindelijk van profiteert. Hopelijk een geval van uiteindelijk de aanhouder wint.
Ben geen journalist, dus heb niet alles gecontroleerd. Maar 1908 ergens van betichten zonder te checken is ook een beetje makkelijk.