Feyenoord Vierde Shirt 2023-2024- Detail Voorkant Logo

Nieuws

Feyenoord: 'Een gekleurd logo past beter bij de huidige mode trend'

Dennis

De afgelopen seizoenen is het Feyenoordlogo op de trainingskledinglijn niet meer geborduurd en in klassieke rood-witte uitvoering. Deze verandering is sinds het seizoen 2021/2022 ook doorgevoerd op het uittenue. In de Feyenoord Supportersraad (FSR) gaf Feyenoord tekst en uitleg over de ingeslagen route.

Dat het logo niet meer geborduurd is, komt mede omdat de stiksels als vervelend kan worden ervaren, zo geeft de club aan. Als voorbeeld wordt huidirritatie op de borst genoemd. Daarnaast scheelt een gedrukt logo aanzienlijk in de kosten en bij de fabricage van de kleding, wanneer dit wordt vergeleken met een geborduurd embleem, zo verduidelijken de medewerkers van Feyenoord Merchandise.

Mode-item
Dat het logo niet altijd in het klassieke rood-witte op de kleding staat, heeft te maken met een veranderende trend en dito consumentenbehoefte. De kleding van een voetbalclub wordt volgens de clubmedewerkers steeds meer gezien als een dagelijks item om te dragen en wordt daarmee ‘mainstream’. Dit past in het beeld dat voetbalkleding verschuift van een sportartikel naar een mode-item, een trend die mede wordt ingegeven door de invloed van social media.

Volgens Feyenoord is men bij het besluit niet over één nacht ijs gegaan. In eerste instantie is de markt afgewacht en gekeken naar de reacties en verkoopcijfers bij andere clubs. Pas daarna is het besluit genomen om het logo in dezelfde kleuren als de kleding te gaan gebruiken. Alleen op het thuisshirt wordt momenteel nog het originele logo gebruikt.

Verkoopcijfers
Het besluit geeft meer ruimte om variatie aan te brengen in het kledingaanbod, zo zegt de club. Daarmee is het in staat om meer supporters te bereiken. De verkoopcijfers geven aan dat de beleidswijziging tot dusver goed heeft uitgepakt. Sinds de invoering van de ‘mee kleurende’-emblemen is de verkoop van het aantal artikelen toegenomen.

Feyenoord is zich ervan bewust dat een deel van de achterban graag het logo te allen tijde in rood-witte uitvoering op de kleding ziet. Volgens de club is het vanzelfsprekend dat dit op het thuisshirt het geval zal zijn. Daarnaast geeft men aan dat de mogelijkheid bestaat dat in de toekomst op meer lijnen het rood-witte logo terugkomt, indien het design dit toelaat.

Ben jij fan van de gekleurde logo's of zie je liever standaard het rood-witte logo? Laat je mening achter in de comments!  

Delen

Reacties

Het feit dat ik hierboven het woord 'mainstream' lees krijg ik al de kriebels van. Zonder het begrip mainstream heeft 020 nog maar driekwart van zn aanhang. Waar ik ben opgegroeid is Feyenoord fan zijn niet per se vanzelfsprekend tenzij je een uitgesproken mening durft te hebben en waardering hebt voor een club die staat voor strijd en passie maar vooral tegen de stroming in zijn. Het enige dat wat mij betreft mainstream hoeft te worden zijn toekomstige kampioenschappen. 💪🏻
Rood wit , en liever irritatie als een logo wat los laat zoals nu vaak het geval is
Ziet er niet uit en is onrespectvol tegen over het echte logo. Ze hebben ook ooit het goud uit de logo gehaald was ook geen succes.
Er is maar 1 logo dan maar geen uitshirt meer voor mij
Ik pleit eveneens voor rood-wit gestikt, maat ja, voetbal is kapot gegaan door geld...
Het mag van mij best meekleuren maar ook dan is geborduurd wel mooier. Kom nou eerst maar weer eens met een mooi uitshirt zoals die qua design het thuisshirt maar dan met groen of licht blauw.
Stichting Continuïteit Feyenoord waakt over de clubkleuren en over het logo en wordt geleid door de jeugdige 80-jarige VVD'er Ivo Opstelten.

In samenspraak met deze overbodige stichting is kennelijk besloten dat het logo best mag meekleuren en niet altijd roodwit met een gouden F hoeft te zijn.

Feyenoord stuurt tegenwoordig regelmatig enquêtes naar ons supporters om meningen te peilen, o.a. over het stadionbezoek. Wat wij vinden van meekleurende logo's is ons niet gevraagd.

Een graadmeter kan inderdaad de merchandising zijn. Nu zijn de prestaties onder Slot sterk verbeterd met driemaal op rij overwintering in Europa en hebben we tegenwoordig ook zeer populaire spelers als Giménez (Mexico), Ueda (Japan) en Jahanbakhsh (Iran). Verder zijn die drie dominante strepen van adidas nou ook niet echt heel mooi.

Tijd voor een poll op deze website. Ik ben wat conservatief ingesteld en prefereer het originele prachtige Feyenoord-logo.
Complete onzin. Het enige motief voor de meekleurende plaklogo's is geld. Letterlijk iedereen die ik erover spreek en hoor, in alle supportersfora en appgroepen, online en offline wil gestikte logo's in de originele clubkleuren. De prijzen van de shirts zijn flink hoog en de marges ruim. Het lijkt me dat de extra kosten er wel vanaf kunnen.
"Daarnaast scheelt een gedrukt logo aanzienlijk in de kosten en bij de fabricage van de kleding, wanneer dit wordt vergeleken met een geborduurd embleem, zo verduidelijken de medewerkers van Feyenoord Merchandise."
Vandaar dat de shirts zoveel goedkoper zijn geworden. Oh, wacht...
Kosten zijn lager dus ze verzinnen een verhaaltje erbij? Heb nog nooit iemand ontmoet die er fan van is.
Altijd Rood-wit-geel(goud). Nog nooit ander shirt gekocht
Dat ze meer verkopen komt door de prestaties van de laatste tijd, zou dat niet ophangen aan het feit dat het logo meekleurd... Lijkt me vooral een kostprijs kwestie, en dus een winst kwestie.
Mooier kan het niet, alle veranderingen zijn verbeteringen, dus ook dit logo.
De meekleurende emblemen zijn in 2021 ingevoerd. Vanaf dat moment ging het sportief beter met Feyenoord. Om nou te beweren dat de beleidswijziging goed is uitgepakt omdat de verkoopcijfers zijn gestegen gaat mij wel wat ver
Wij blijven bij het origineel, dus rood wit geborduurd.
Als het maar verkoopt, en de club geld oplevert. Anderzijds is er altijd een shirt voor iedereen. Er is een uitshirt met groen en wit. Er is een thuisshirt met normale logo. Prima!
Trend of niet

Wij willen een origineel logo
100%, originele kleuren, liefst geborduurd.

Trends zijn voor meelopers (020 volk).
Spreek voor jezelf, de meningen zijn zeer verdeeld
Ja, 80% om 20%.
Is ook verdeeld, dus je hebt gelijk.
Veel mooier op deze manier maar misschien handig om ook nog shirts met originele logo te verkopen voor de wat conservatievere supporters
Krampachtig vasthouden aan tradities is behoorlijk conservatief
De nieuwe generatie supporters in een notendop.
Ons clublogo afdoen als iets simpels als een traditie.
Jij moet nog veel leren.
Nieuwe generatie 😄
Al bijna 30 jaar een seizoenskaart.
Hier nog 1.
Maar dan zou je dus beter moeten weten 😉
Meningen mogen wel verschillen toch?
Betaal liever 10€ meer voor een shirt of trainingspak/tenue en dat het dan geborduurd is, die plaklogo’s is gewoon troep. Oude trainingsbroeken waar dan Feyen dam op staat…
Zolang die Prijsvrij rugsponsor maar verdwijnt of in ieder geval minder prominent (lees: lelijk) op het shirt staat. Bijvoorbeeld onder het rugnummer in een kleinere font size. Nachtmerries gewoon.