Nieuws
Feyenoord: 'Een gekleurd logo past beter bij de huidige mode trend'
De afgelopen seizoenen is het Feyenoordlogo op de trainingskledinglijn niet meer geborduurd en in klassieke rood-witte uitvoering. Deze verandering is sinds het seizoen 2021/2022 ook doorgevoerd op het uittenue. In de Feyenoord Supportersraad (FSR) gaf Feyenoord tekst en uitleg over de ingeslagen route.
Dat het logo niet meer geborduurd is, komt mede omdat de stiksels als vervelend kan worden ervaren, zo geeft de club aan. Als voorbeeld wordt huidirritatie op de borst genoemd. Daarnaast scheelt een gedrukt logo aanzienlijk in de kosten en bij de fabricage van de kleding, wanneer dit wordt vergeleken met een geborduurd embleem, zo verduidelijken de medewerkers van Feyenoord Merchandise.
Mode-item
Dat het logo niet altijd in het klassieke rood-witte op de kleding staat, heeft te maken met een veranderende trend en dito consumentenbehoefte. De kleding van een voetbalclub wordt volgens de clubmedewerkers steeds meer gezien als een dagelijks item om te dragen en wordt daarmee ‘mainstream’. Dit past in het beeld dat voetbalkleding verschuift van een sportartikel naar een mode-item, een trend die mede wordt ingegeven door de invloed van social media.
Volgens Feyenoord is men bij het besluit niet over één nacht ijs gegaan. In eerste instantie is de markt afgewacht en gekeken naar de reacties en verkoopcijfers bij andere clubs. Pas daarna is het besluit genomen om het logo in dezelfde kleuren als de kleding te gaan gebruiken. Alleen op het thuisshirt wordt momenteel nog het originele logo gebruikt.
Verkoopcijfers
Het besluit geeft meer ruimte om variatie aan te brengen in het kledingaanbod, zo zegt de club. Daarmee is het in staat om meer supporters te bereiken. De verkoopcijfers geven aan dat de beleidswijziging tot dusver goed heeft uitgepakt. Sinds de invoering van de ‘mee kleurende’-emblemen is de verkoop van het aantal artikelen toegenomen.
Feyenoord is zich ervan bewust dat een deel van de achterban graag het logo te allen tijde in rood-witte uitvoering op de kleding ziet. Volgens de club is het vanzelfsprekend dat dit op het thuisshirt het geval zal zijn. Daarnaast geeft men aan dat de mogelijkheid bestaat dat in de toekomst op meer lijnen het rood-witte logo terugkomt, indien het design dit toelaat.
Ben jij fan van de gekleurde logo's of zie je liever standaard het rood-witte logo? Laat je mening achter in de comments!
Reacties
In samenspraak met deze overbodige stichting is kennelijk besloten dat het logo best mag meekleuren en niet altijd roodwit met een gouden F hoeft te zijn.
Feyenoord stuurt tegenwoordig regelmatig enquêtes naar ons supporters om meningen te peilen, o.a. over het stadionbezoek. Wat wij vinden van meekleurende logo's is ons niet gevraagd.
Een graadmeter kan inderdaad de merchandising zijn. Nu zijn de prestaties onder Slot sterk verbeterd met driemaal op rij overwintering in Europa en hebben we tegenwoordig ook zeer populaire spelers als Giménez (Mexico), Ueda (Japan) en Jahanbakhsh (Iran). Verder zijn die drie dominante strepen van adidas nou ook niet echt heel mooi.
Tijd voor een poll op deze website. Ik ben wat conservatief ingesteld en prefereer het originele prachtige Feyenoord-logo.
Vandaar dat de shirts zoveel goedkoper zijn geworden. Oh, wacht...
Wij willen een origineel logo
Trends zijn voor meelopers (020 volk).
Is ook verdeeld, dus je hebt gelijk.
Ons clublogo afdoen als iets simpels als een traditie.
Jij moet nog veel leren.
Al bijna 30 jaar een seizoenskaart.
Maar dan zou je dus beter moeten weten 😉