dsc00348

Nieuws

Stadion kan weer investeren: “Bezig met het ontwikkelen van een concept over de gehele Kuip heen”

Van de redactie

Nadat de gemeente Rotterdam en de stadiondirectie vlak voor de zomervakantie een overeenkomst sloten, kon de blik weer op de toekomst worden gericht. Geen popconcerten meer nadat de eerste woningen worden opgeleverd in ruil voor een fiks bedrag waarmee de schuld bij Goldman Sachs kon worden afgelost. 

Stadiondirecteur Lilian de Leeuw toonde zich blij met de zogenoemde geluidsdeal, waardoor het stadion weer wat geld heeft te besteden. Al was het nog even spannend. “Zolang als dat het geld dan nog niet op de rekening staat, houd je toch nog een slag om de arm of het er ook echt doorkomt. En dat moment kwam in de loop van juli”, aldus De Leeuw. De eerste aanpassingen werden vervolgens in de zomer al uitgevoerd. In gesprek met Perspectief gaat zij dieper in om de aanpassingen die zijn gedaan en die nog gaan komen.

Welke aanpassingen zien de gasten van het stadion al terug? Een tiental toiletgroepen is aangepakt, de binnenring is voorzien van nieuwe uitingen en gelijk is ook al het verfwerk opgepakt. Technisch noodzakelijk grootonderhoud als coating van vloeren is mee gestart (vak V), nieuwe klep van de spelerstunnel. Ook niet zichtbare verbeteringen zijn opgepakt, zoals vervangingen van een deel van de verzakte riolering, maar ook heeft bijvoorbeeld het spelershome een facelift gekregen. Maar ook aan de zakelijke kant van het Maasgebouw zijn de veranderingen zichtbaar zoals de vernieuwde opgangen naar de business seats.

Wat is inmiddels aan de Olympiazijde aangepast? Wanneer je gebruik maakt van de Olympia ingang, dan zie je dat vanaf de luifel tot de vakopgangen alles in ere is hersteld. Nieuwe trapbekleding, alles weer strak in de lak, nieuwe vloer en nieuw meubilair in de Van Zandvliet zaal. Maar ook verbeterde barindelingen om onze hospitality standaard te kunnen verhogen.

De aanpak die we hebben gekozen is om geclusterd het werk uit te voeren. Dus pakken we bijvoorbeeld de Olympiazijde aan, dan doen we al het geplande onderhoud ook gelijk zoals bouwkundige schoonmaak en het Olympiaterras. Ook al het verfwerk in de entree is opgepakt, de klimaatinstallatie is uitgebreid met airconditioning net als de vervanging van de toiletgroepen aldaar.

Bij de laatste wedstrijden zagen we al nieuwe toiletten in plaats van de aloude 'pisbakken'. Wensen van supporters worden naar tevredenheid ingewilligd? Meten is weten. Na afloop van iedere wedstrijd worden supporterstevredenheidsonderzoeken uitgestuurd. De informatie wordt intern geanalyseerd en daar waar we onder onze opgelegde performance indicatoren scoren, kijken we naar passende oplossingen. We weten vanuit de rapportages dat de nieuwe toiletgroepen beter scoren dan de oude, maar dat zal geen verrassing zijn.

Wat kunnen we nog meer verwachten komende maanden? Komende maanden gaan we een drukke voetbalkalender tegemoet en zal de operatie vooral daarop gericht zijn. Daarbij werken we in verbeterloops aan kleinere zaken die direct impact maken.

Met de afspraak tussen Club en Stadion om sowieso nog tien tot vijftien jaar in de huidige Kuip te blijven voetballen, dienen de faciliteiten ook verbeterd te worden. Achter de schermen zijn we bezig met het ontwikkelen van een concept over de gehele Kuip heen, daarvoor hebben we een concept development bureau in de arm genomen. Zij kijken tevens ook specifieker naar de gehele Olympiazijde. Het zou namelijk mooi zijn, als we daar een stukje van de toekomst kunnen laten zien. Zo worden momenteel de plannen voorbereid voor het vernieuwen van de Vereeniging, het uitbreiden van de museumcollectie naar de Van Zandvlietzaal, de indeling van het buitenterrein. En aan de binnenring gaan we twee counters bij vak Z terugbrengen, omdat we ook hier in de onderzoeken hebben gezien dat de wachttijden aan de barren te lang is, of mooier gezegd de speed of service teveel onder druk staat.

Aan de Maaszijde worden dit najaar de foodcounters vernieuwd. Na een intensief vergunningstraject hebben we groen licht. We verwachten dat dit project na de winterstop gereed is.

Minder tastbaar maar zeker ook belangrijk is dat we het thema toegankelijkheid op de agenda van dit jaar hoger geprioriteerd hebben. Een speciale werkgroep buigt zich over het verbeteren van de toegankelijkheid bezien vanuit onze supporters.

Delen

Reacties

Mooi dat sculd nu is afgelost heeft stadion goed gefaan. Nu doorpakken en steeds meer service bieden ten behoeve van de huurder en de gasten. En bvo mag nu ook weleens wat gaan investeren. Als huurder mag ik ook van Woonstad Rotterdam best veel zelf doen. Kan de club ook. Niet alles hoeft verhuurder aan te pakken dan moeten we nog vele jaren wachten voor ze weer volop poen hebben
Feyenoord moet niet gaan investeren in het stadion, maar in spelers en staf.
Die mevrouw moet eens gana kijken in Liverpool hoe Anfield Road is aangepakt, met 1700 extra busines seats, bijna 100 sky boxen erbij dan kan het stadion de huur verhogen.
Niet dat onnozele gedoe met een paar pisbakken en een likkie verf.
Dat levert toch geen flikker op, stelletje amateurs daar bij het stadion.
De ‘speed of service’ heeft vooral te maken met de snelheid en ervarenheid van het personeel. Als ze net zo goed konden bier tappen als nagels lakken en wimpers plakken, was de wachtlijst de helft zo lang.